Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Green Superfood over de avocadomarkt tijdens een pandemie:

"De markt heeft zich soepeler gedragen dan verwacht"

Het Colombiaanse avocadoseizoen loopt ten einde en gaat het laagseizoen in. Voor Green Superfood betekent dit dat de productie is verschoven naar Brazilië.

Mauricio López, verkoopmanager van het bedrijf: "In Colombia is Caldas momenteel de regio waar de avocado’s worden geoogst. Na Caldas begint Antioquia eind mei en duurt tot ongeveer juli. Samengevat zal Colombia tot ongeveer week 30-32 aanwezig zijn op de internationale markt. Daarom plant onze groep op dit moment in Brazilië. Het plan voor de nabije toekomst is om dit gat in de kalender op te vullen met Braziliaans fruit tijdens ons Colombiaanse laagseizoen".

Markt liep relatief goed door tijdens pandemie
De pandemie heeft veel nieuwe situaties, marktveranderingen en richtlijnen met zich meegebracht die bedrijven en consumenten over de hele wereld hebben getroffen. De algemeen directeur van Green Superfood, Baptiste Kervyn: "Het is volgens ons voor iedereen een dollemansrit geweest. Over het geheel genomen hebben wij goed kunnen anticiperen op alle uitdagingen die de Covid-19-pandemie voor onze activiteiten met zich meebracht, op het gebied van productie, oogst, verpakking en export. Dit heeft ons in staat gesteld om relatief soepel te werken gedurende de gehele oogst.

De groep verwachtte aanvankelijk een verstoring van de vraag, maar gelukkig was die niet zo onstabiel als ze hadden verwacht. "Aan de commerciële kant hebben we vanaf het begin besloten om ons vooral te richten op retailprogramma's en deze beslissing was de juiste. Onze verkoopkanalen bleven sterk tijdens het ergste deel van de lockdown in Europa en de markt heeft over het algemeen beter gepresteerd dan we hadden verwacht," vervolgt Kervyn.

Het bedrijf blijft echter alert en voorzichtig. "Wij zijn van mening dat deze voortdurend evoluerende situatie nog enkele maanden zal duren. We moeten dus standvastig en energiek blijven in onze besluitvorming en de kansen die zich voordoen, optimaal benutten."

Uitdagingen en voorzorgsmaatregelen
Natuurlijk heeft de pandemie uitdagingen gecreëerd op meerdere niveaus van de toeleveringsketen. "De uitdagingen zijn veel en gevarieerd geweest. Wij hebben oplossingen moeten vinden binnen het wettelijk toegestane kader, om te kunnen werken en tegelijkertijd de gezondheid van onze medewerkers en partners te beschermen."

Wat betreft de logistiek zijn de verstoringen voor Green Superfood minimaal geweest. "De spelers in de toeleveringsketen hebben geweldig werk verricht om alles op gang te houden. De transporttarieven zijn wel gestegen, maar dat was logisch gezien de context, en we begrepen de redenen."

Wat de werknemers betreft, heeft de groep verschillende voorzorgsmaatregelen genomen om ervoor te zorgen dat zij zo veilig mogelijk kunnen werken. "We hebben het geluk dat we een buitengewoon team hebben dat de uitdaging is aangegaan en het extra harde werk dat de Covid-19-situatie met zich mee heeft gebracht. We hebben al onze werknemers op onze teeltbedrijven gehouden om de veiligheid en gezondheid van het personeel te helpen waarborgen. We hebben er ook voor gezorgd dat de sociale distantie tussen de mensen die samen werken aan de oogst, de verpakking en de logistiek wordt gehandhaafd. Hoewel deze voorzorgsmaatregelen hebben geleid tot een lagere productiviteit en hogere bedrijfskosten, hebben ze geholpen om de werknemers gezond en veilig te houden.

"Als bedrijf nemen we ook onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze teamleden, hun families en de gemeenschappen om ons heen zeer serieus. We hebben fruit gedoneerd, workshops over gezondheidsbewustzijn georganiseerd en actieve sociale distantie gestimuleerd, niet alleen op het werk maar ook in de openbare ruimte," besluit Kervyn.

Voor meer informatie:
Mauricio Lopez, sales manager
Green Superfood
+57 321 6380356
contacto@greensuperfood.co
www.greensuperfood.co