De lokale zuurkool was in de eerste weken van de coronacrisis zeer populair. "In maart en april verkochten we grote hoeveelheden zuurkool. In de tussentijd is de marktsituatie in Zwitserland echter enigszins gestabiliseerd," zegt David Dreyer, mede-directeur en 5e generatie van het productie- en handelsbedrijf in Seeland, terugblikkend op de uitzonderlijke situatie tot nu toe.
"Aan het begin van de coronacrisis zochten de mensen liever naar regionale en duurzame producten. Zuurkool is daarom een ideaal product en bovendien bijzonder goedkoop," verklaart de expert die de Zwitserse handel bedient met zuurkool en zure bieten uit eigen teelt. "De laatste keer dat we dergelijke hoeveelheden verkochten was tijdens de Tsjernobyl-ramp."
De regionale leveranciers van witte kool van Dreyer AG hebben ondanks het tekort aan oogstmachines de vroege soorten kunnen planten. Het management verwacht dat de eerste regionale verwerkte kool medio juli wordt geoogst. Dat is ongeveer twee weken eerder dan gebruikelijk.
60% omzetdaling in de horeca
In tegenstelling tot de Zwitserse detailhandel was er in de binnenlandse horeca sprake van een enorme omzetdaling. "Onze activiteiten in dit bedrijfssegment zijn met 60% gedaald. Op dit moment vindt echter de eerste coronaversoepeling plaats en naast de afhaal- en bezorgdiensten worden nu ook de eerste bezoekers weer verwelkomd in de restaurants. Nu moeten we zien in hoeverre de liquiditeit van de Zwitserse restauranthouders op peil blijft."
Karin, David en Philipp Dreyer leiden samen het familiebedrijf in Seeland
De toekomst: toename van boerderijwinkels, verhoogde hygiënestandaarden
In de afgelopen maanden is het koopgedrag van de Zwitsers volledig veranderd. "De boerderijwinkels zijn spectaculair toegenomen. Gelukkig hadden we op dit gebied al een trouwe klantenkring. Maar ik ben benieuwd of men ook na de crisis in de boerderijwinkel inkopen blijft doen," vraagt Dreyer zich af.
In het najaar van 2019 is het assortiment van Dreyer AG zuurkool uitgebreid met twee nieuwe soorten. Het doel van de nieuwe productlijn is om zuurkool als bijgerecht voor de barbecue te presenteren. De zogenaamde "Delikatess-Kraut" ligt al in het schap in de regionale vakhandel.
Intussen stelt de crisis vooral de groententelers voor grote uitdagingen, constateert Dreyer. "We werken momenteel met maskers en barrières in de zuurkoolproductie omdat we niet overal de 2 meter afstand kunnen aanhouden. Aan de andere kant verwacht ik ook hogere eisen op het gebied van hygiëne als gevolg van de crisis. Dat betekent dat de normen vóór de crisis al vrij hoog waren, maar dat ze zeker nog verder zullen worden aangescherpt," besluit Dreyer.
Voor meer informatie:
David Dreyer
Dreyer AG
Frenschenbergstrasse 7
CH-2575 Gerolfingen
Zwitserland
+41 32 396 00 00
verkauf@dreyer-ag.ch
www.dreyer-ag.ch