Maersk ziet wereldwijde vraag naar containers dalen

De scheepvaartgroep A.P. Moller-Maersk waarschuwde voor een scherpe daling van de wereldwijde containervolumes als gevolg van de coronaviruspandemie, waarbij met name de lagere verkopen in de retail en de verminderde productie van auto's de vraag dempten.

De crisis heeft de handel in containerschepen uit balans gebracht doordat de toeleveringsketens zijn omgegooid en de activiteiten van bedrijven en fabrieken in China en later over de hele wereld zijn verstoord.

Maersk, dat woensdag ook een stijging van 23% van de kernwinsten in het eerste kwartaal rapporteerde, verwacht nu dat de wereldwijde vraag naar containers dit jaar zal krimpen na een eerdere voorspelling van een groei van 1% tot 3%.

"Aangezien de wereldwijde vraag nog steeds aanzienlijk wordt beïnvloed, verwachten we dat de volumes in het tweede kwartaal in alle bedrijven zullen afnemen, mogelijk met maar liefst 20% tot 25%," zegt Soren Skou, CEO van Maersk.

De aandelen van Maersk lagen 5,5% lager op 1020 GMT. Ze waren met een derde gestegen sinds maart, toen ze hun laagste niveau in meer dan 10 jaar bereikten.

Maersk, dat één op de vijf containers behandelt die wereldwijd over zee worden verscheept, had eind maart bijna 10% van zijn vlootcapaciteit onbenut gelaten. Zij is van plan meer schepen uit de vaart te nemen om de vertraging in de containerhandel op te vangen en de vrachttarieven niet te laten dalen.

"De dalende detailhandelsverkoop en de autoproductie in Europa en de VS waren de belangrijkste redenen voor de daling van de vraag naar containervracht," aldus Skou. "Veel van onze grote klanten zijn detailhandelaren of leveranciers van detailhandelaren, dus natuurlijk schaadt dit ons."

Terwijl sommige detailhandelaren, die door lockdownsluitingen werden beïnvloed, Maersk hadden gevraagd om verzendingen uit te stellen, groeide de vraag bij andere bedrijven, zoals Amazon. Dit e-commerce bedrijf vroeg zelfs om nog snellere leveringen via spoor of luchtvracht.

Om te voldoen aan de vraag naar verzendingen van bedrijven die hinder ondervonden van de stopzetting van het commerciële luchtverkeer, had Maersk een nieuwe dienst gelanceerd waarbij het kleine pakketten op een containerschip in China laadt en deze naar Los Angeles verzendt voor verdere distributie.

Skou verwacht dat de handel in het tweede kwartaal tot de bodem zal gaan, gevolgd door een relatief zwak derde kwartaal en een gedeeltelijk herstel in de laatste drie maanden van het jaar.

Maersk meldde inkomsten vóór rente, belasting, waardevermindering en afschrijving (EBITDA) met $1,52 miljard, iets meer dan die in maart werd voorzien.

De grootste containerrederij ter wereld meldde een omzet van $9,57 miljard (ruim 8,86 miljard euro) tegenover de $9,59 miljard (ruim 8,88 miljard euro) die door 16 analisten werd voorspeld in een opiniepeiling die door Maersk werd opgesteld.

Bron: https://uk.reuters.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven