De citroenen van het Noordelijk halfrond in Spanje, Italië en Turkije eindigen eerder dit jaar. De vraag op de Europese markt is hoog terwijl er de volumes minder zijn dan in vergelijking met vorig jaar. Dat de vraag is gestegen, heeft alles te maken met het coronavirus want het fruit is een rijke bron van vitamine C. Argentinië en Zuid-Afrika, de twee landen die instaan voor het grootste gedeelte van de export naar de Europese markt, zijn echter al gestart. De gunstige prijzen in Europa en een vroege start van het seizoen is voor deze landen een uitgelezen kans. Noord-Amerika verwacht in de komende week naast Californië en een beetje Argentinië (sinds 2018 weer toegelaten op de markt) ook de Mexicanen weer met citroenen. Sommige handelaren vragen zich hardop af of de vraag stand blijft houden of dat we straks overspoeld worden met citroenen. Ook China lijkt zich te ontwikkelen tot een belangrijke exporteur van citroenen in de toekomst.
Argentinië: Ondanks buurtjaar groeit export van citroenen
De Argentijnen waren er dit jaar vroeg bij. Het seizoen startte in maart met de eerste export naar Rusland, Oekraïne en Canada. In april volgde de export naar de VS en begin mei Europa. Rusland en Europa blijven de belangrijkste afzetmarkt maar met de heropening van de Amerikaanse markt in 2018 wordt er veel moeite in gestopt om de marktaandelen aldaar te verhogen. De export naar de VS liep wat vertraging op door de getroffen maatregelen tegen het coronavirus, vooral door de preventieve restricties getroffen door Argentinië. De telers hebben niets te klagen gehad over het weer en dat heeft gezorgd voor een sterke oogst. Deze is wel wat lager dan vorig jaar omdat Argentinië in een beurtjaar zit. De exportvolumes beloven echter te stijgen dit seizoen naar 300.000 ton. De schatting is dat de totale oogst neerkomt op 1,8 miljoen ton voor 2019/2020 waarvan het merendeel bestemd is voor de productie van citroensapconcentraat en citroenolie.
Zuid-Afrika: Citroenexport trekt een sprint bij de vroege start van het seizoen
De Zuid-Afrikaanse citroenindustrie is erg voorzichtig op het moment met de vooruitzichten op de export. Grote volumes zijn nu onderweg maar deze grote volumes uit Zuid-Afrika en Argentinië kunnen de markt onder druk zetten. De schattingen voor de export op dit moment ligt op 27,1 miljoen kartonnen (15kg per stuk), dat is 5 miljoen kartonnen meer dan vorig jaar, voornamelijk door een expansie van het areaal. Hoewel de toename van het aantal nieuwe citroenbomen dat wordt aangeplant wat afzwakt, is ruim 43% van het Zuid-Afrikaanse areaal vier jaar of jonger.
Het seizoen startte eerder dit jaar met een sprint. Meer dan het dubbele aantal citroenen is al de deur uit in vergelijking met vorig jaar waarvan een groot deel naar het Midden-Oosten waar er vraag is naar de vroege citroenen. Na jaren van hoge vraag in Rusland is het dit jaar gedaald. De economische ontwikkelingen in deze olieproducerende landen baart sommige exporteurs zorgen want het geeft onzekerheid over het consumptiepatroon. Zuidoost-Azië is momenteel een teleurstelling voor de exporteurs maar men hoopt dat het normale consumptiepatroon weer snel hersteld is. Verder houden de exporteurs in Zuid-Afrika rekening met de groeiende export van citroenen uit China.
Het gemiddelde rendement voor de Zuid-Afrikaanse citroentelers was 15 jaar geleden 2.000 ZAR (100 euro) per hectare. Dit nam toe tot 17.000 ZAR (850 euro), dan daalde deze tot 11.000 ZAR (550 euro) en is vorig jaar gestegen tot 12.000 ZAR (600 euro).
Nederland: Kan de prijs standhouden?
Nu Spanje en Italië het einde naderen en Turkije helemaal geen citroenen meer mag exporteren, maken de handelaren zich op voor de citroenen van het zuidelijk halfrond. Begin mei kwam het eerste reeferschip met Argentijnse citroenen al aan in de haven van Vlissingen, een tussenstop op weg naar Sint-Petersburg. Waar de ene handelaar positief kijkt op het komende seizoen is de ander, naar eigen zeggen, realistischer. Het positieve scenario met een blijvende hoge vraag in de retail en straks ook weer de heropening van de horeca in de zomer tegenover een Argentijns beurtjaar en ook hogere prijzen, staat tegenover de vrees voor een citroenenoverschot uit Zuid-Afrika en Argentinië. Want de verwachting dat Zuid-Afrika met nieuwe plantages meer volumes gaat exporteren naar Europa en Argentinië dat ook doet, kunnen de prijzen wel eens onder druk komen te staan.
Duitsland: Hoge vraag leidt tot vroegtijdig einde Spaans seizoen
Rond Pasen was de vraag naar citroenen in Duitsland - net als andere jaren - zeer hoog. Dit jaar werd echter nog een extra stijging waargenomen. "Dit heeft met het hoge vitamine C-gehalte van de citroen te maken, hetgeen het immuunsysteem aantoonbaar versterkt. Vanwege het Coronavirus is er extra vraag naar dit soort producten, waaronder dus citroenen", aldus een handelaar.
De hogere vraag heeft zijn weerslag op de afzetsituatie. "Er is weliswaar een tekort aan citroenen, de bewaar- en verpakkingscapaciteit was echter een tijdlang niet toereikend. De grote volumes die acuut benodigd waren, leidden tot een snel teruglopende voorraad aan Spaanse citroenen." Dit geldt zowel voor de conventionele als de biologische citroenen van het ras Verna, die voornamelijk uit de Spaanse teeltgebieden Murcia en Malaga worden geïmporteerd. Om die reden rekent men ook op een voortijdig einde van het Spaans seizoen.
Na Spanje volgt normaliter Argentinië, hoe de situatie er aldaar uitziet, is momenteel moeilijk in te schatten. "Uit Argentinië importeren wij het ras Eureka. Naar verluidt zijn er grote volumes beschikbaar, dat weten we echter pas om het moment dat het product per container onderweg is naar ons", meldt men.
Zwitserland: Afzet van biologische citroenen bereikt record
De afzet van bio-citroenen in de Zwitserse retail bereikte in maart een nieuw record. Er werden per week gemiddeld 161 ton bio-citroenen verkocht, maar liefst 47% meer dan in februari en 53% meer dan in maart 2019. Het marktaandeel van bio-citroenen bleef daarentegen nagenoeg gelijk met 42%, meldt het agrarische verband BLW.
Frankrijk: Overschakeling naar zuidelijk halfrond
Citroenen worden op het moment goed verkocht in Frankrijk. Vooral door de positieve eigenschappen die aan het fruit worden gelinkt. Het Spaanse seizoen is bijna afgelopen. Door de excessieve neerslag in Spanje tijdens de lente waren er wat problemen in de kwaliteit maar die waren later in het seizoen opgelost. Nu komen Zuid-Afrika en Argentinië op de markt.
Spanje: Verna citroenen eindigen eerder dit seizoen
De gekkigheid in de vorige weken met waanzinnig hoge vraag en prijzen voor citroenen is nu voorbij. Het coronavirus blijft zo sterk zijn invloed houden op de vraag al blijft het moeilijk om klasse 2 fruit te verkopen en grote formaten. Spanje is nu volledig overgeschakeld van de Primafiori naar de Verna waarbij men verwacht dat de opbrengst 30-40% lager ligt dan vorig jaar en dus zal het seizoen eerder eindigen. Er zijn veel grote formaten omdat er per boom minder vruchten aan de takken hingen. Hoewel de prijzen deze weken wel gezakt zijn, blijven ze gunstig voor de telers (0,72 tot 0,85 €/kg). De hoge prijzen in Europa hebben de Argentijnen en Zuid-Afrikanen aangemoedigd om eerder citroenen te exporteren naar de Europese markt. De eerste citroenen uit Argentinië kwamen begin mei aan. Ondertussen bevindt zich een groot aantal reefercontainers met citroenen op de grote plas die deze kant op komen.
Italië: Meer vraag, minder citroenen
In Sicilië is de productie van citroenen op het moment op het laagste niveau in 15 jaar. “Doorheen 2020 is de verkoopprijs hoog gebleven op een gemiddelde van 0,75 €/kg,” vertelt een Siciliaanse teler. “Onze citroenen vinden hun weg naar Noord-Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. De problemen met Mal Secco (Phoma tracheiphila) blijven bestaan.”
Er is een daling in de voorraad van Syracuse citroenen door de ongunstige weersomstandigheden in het vorige seizoen maar de vraag naar deze citroenen groeit. Deels veroorzaakt door een daling van de import uit Spanje. De prijzen op het veld zijn daarmee gestegen van 0,75 tot 0,95 €/kg. Veel ondernemers in de omgeving van Syracuse investeren in de citroenteelt door het areaal te vergroten. Deze nieuwe arealen komen pas over 3-4 jaar in productie. In Calabrië wordt er nog voor twee weken Primofiore citroenen geoogst. Het seizoen in Calabrië is met 30 dagen verlengd door de regenval vorige week. Het seizoen 2019/2020 was positief voor de citroenen door een gestegen vraag in de markt. De verkoopprijzen liggen rond de 1,20/1,30 €/kg maar men verwacht dat deze nog met 20 cent gaat stijgen in een week tijd als de beschikbaarheid verder gaat slinken.
Turkije: Export weer toegestaan
Eerder werd de export van citroenen uit Turkije aan banden gelegd door de Turkse regering. Het citrus moest in eigen land blijven i.v.m. het coronavirus. Gisteren werd echter toestemming gegeven voor de export van 10.000 ton. Meer nieuws over de ontwikkelingen in het land volgt in de komende weken.
China: Export citroenen uit China stijgt
In China is de export van citroenen flink toegenomen in de afgelopen periode. Door het coronavirus proberen consumenten meer producten met vitamine C erin te bemachtigen. Hierdoor ging de vraag naar citroenen ook omhoog en is deze weken de prijs voor Chinese citroenen gestegen. De Chinese citroenen worden vooral in Chongqing en Sichuan verbouwt.
Verenigde Staten: Vraag van retail is sterk
Citroenen op de Amerikaanse markt komen momenteel uit twee regio’s. Ten eerste zijn er de citroenen uit Californië waar op dit moment het tweede district in productie is. Californië kan jaarrond citroenen produceren. Ten tweede is er Mexico waar de grote volumes van op de markt komen in 3 tot 4 weken. De Mexicanen blijven voor 9 maanden op de markt. Ook Argentinië, en in beperkte mate Uruguay en Chili, exporteren citroenen voor de Amerikaanse markt.
De foodservice zorgde voorheen voor een vaste afname van het product bij de handelaren maar door de sluiting hiervan blijven nu veel citroenen in voorraad. De vraag in de retail is wel sterk toegenomen. Toch verwacht men dat als de grote volumes Mexicaanse citroenen op de markt terecht komen, dit gaat zorgen voor veel voorraad en daarmee lagere prijzen.
Australië: Expansie voor binnenlandse markt
Citroenen worden een jaarrond geteeld in Australië. Het citrusareaal in het land groeit maar de meeste citroenbomen zitten nog in de groeifase. Vorig seizoen werd 48.232 ton citroenen (inclusief limes) geteeld. 79% bestond uit citroenen en slechts 7% van het totaal was bedoeld voor de versmarkt. Vorig seizoen werd er nog voor 4000 ton geïmporteerd maar met de expansie van het areaal in voornamelijk Queensland hoopt het land die volumes in te perken. De industrie ziet nog volop groeikansen in de binnenlandse markt die ze probeert te verzilveren met promoties en campagnes.
Volgende week geen wereldmarkt, in week 22 komen zijn we er weer met een overzicht wereldmarkt steenfruit.