Maandag 11 mei werd de Franse lockdown officieel opgeheven, zoals de Fransen die sinds 17 maart hebben meegemaakt. De professionals van de groenten- en fruitsector in Rungis bleven hun klanten in deze bijzondere tijden bevoorraden, maar de activiteiten namen in het begin van de week duidelijk toe.
"Met de heropening van de markten wordt de meerderheid van de klanten opnieuw bevoorraad. Sinds maandag hebben we een omzetstijging van 30 tot 40% gehad, maar de marge is iets kleiner geworden, wat normaal is," legt François Moran van Tropibana uit. "Wat ons productengamma betreft, is de omzetstijging vooral te danken aan basisproducten zoals citrus, bananen en ananassen. Steenfruit, zoals perziken en abrikozen zijn minder belangrijk, omdat hun seizoen nog maar net begonnen is".
Ananasmarkt
Momenteel worden gewone ananassen, afhankelijk van het merk, tussen 10 en 13 euro per verpakking verkocht. Gisterenochtend heeft François alles verkocht. "Natuurlijk heeft het opheffen van de lockdown een rol gespeeld in de verkoopstijging, maar sinds enkele weken wordt de ananasmarkt bepaald door een aanbod dat lager is dan de vraag. Door de gezondheidscrisis is er een kleinere oogstopbrengst, er zijn minder schepen, dus minder aanbod bij aankomst."
"In Frankrijk verkopen wij momenteel nog steeds groene ananassen, een product dat over het algemeen populair is op de Scandinavische markt, maar niet in Parijs. We hebben echter geen problemen met de verkoop. Voor ananas, gember, citroenen en al deze producten waaraan men gezondheidsvoordelen toeschrijft, is de markt actief."
Voor meer informatie:
François Moran
Tropibana
+33.620.17.20.13
f.moran@atominternational.com
www.tropibana.fr
www.atominternational.fr