Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl laat via WhatsApp rustige winkeltijden zien

Plus gebruikt elektronische labels in schappen
De Nederlandse supermarktketen Plus gaat gebruik maken van elektronische labels voor schappen, die geleverd worden door het Zweedse Pricer AB. De digitale technologie moet volgens een persverklaring een verbeterde winkelervaring en meer gebruiksgemak geven. Ook maakt Pricer bij Plus innovaties mogelijk op basis van cloud-technologie.
Bron: Retail Customer Experience 

Brazilië: minder kwartaalwinst voor Carrefour
De Braziliaanse tak van Carrefour had in het eerste kwartaal een winstdaling van 15,8%. De daling in winst kwam door hogere belastingen en een toename in bedrijfskosten. Het resultaat staat in contrast met de omzet, die wegens de uitbraak van het coronavirus met dubbele cijfers was toegenomen. De winst van het afgelopen kwartaal nam jaar op jaar af van 505 mln reais in 2019 tot 425 mln reais in het huidige jaar (van € 80,5 mln tot € 67,8 mln). Op aangepaste basis kwam de netto winst voor aandeelhouders neer op 401 mln reais (€ 64,0 mln), wat jaar op jaar gezien een afname is van 1,5%. De bruto winst steeg met 6,9% tot 1,1 mld reais (€ 175,4 mln), wat met name kwam door de toegenomen vraag in de laatste twee weken van maart. Het bruto winstmarge steeg jaar op jaar met 7,7% tot 8,1%.
Klik hier voor een volledig financieel rapport.

Ierland: Lidl laat via WhatsApp rustige winkeltijden zien
Lidl heeft een nieuw middel geïntroduceerd, waarmee klanten kunnen zien wanneer het rustig bij bepaalde vestigingen is. De drukte per winkel wordt aangegeven door middel van chatbot via WhatsApp. De chatbot is een geautomatiseerd programma, dat op basis van actuele informatie over het aantal klantentransacties aangeeft wanneer er sprake is van drukke en rustige tijden in een winkel. De nieuwe chatfunctie is wereldwijd gezien de eerste in zijn soort voor Lidl. De chatbot is te vinden via Lidl.ie/Quiet.
Bron: DublinLive 

Roemenië: Profi investeert in twee nieuwe dc's
De supermarktketen Profi gaat in Roemenië investeren in twee nieuwe distributiecentra. De logistieke centra worden ontwikkeld door het Belgische bedrijf WDP, dat is gespecialiseerd in projecten in de logistieke sector. De nieuwe faciliteiten worden opgezet in Timisoara en Craiova en zullen samen een terrein beslaan van 115.000 vierkante meter. Profi steekt € 70 mln in de twee projecten, waarmee Profi verantwoordelijk is voor de grootste transactie in de Roemeense industriële vastgoedsector van dit jaar.
Bron: Romania Insider

VK: Morrisons heeft 5,7% meer omzet door coronavirus
De Britse supermarktketen Morrisons heeft in het afgelopen kwartaal 5,7% meer vergelijkende winkelomzet verkregen. De stijging in omzet kwam voornamelijk door de toegenomen vraag wegens de coronacrisis. De totale retailomzet van Morrisons steeg in de periode van 14 weken tot 10 mei met 5,1%. Het groothandelssegment van het bedrijf had een omzettoename van 0,6%. Hoewel de keten heeft aangegeven goed te letten op alle trends en verschillende omzet- en winstscenario's voor 2020-2021, gaf Morrisons toe dat een nauwkeurige prognose voor het komende fiscaal jaar niet goed is vast te stellen. Het bedrijf zei hooguit te kunnen stellen dat voor de kosten in verband met COVID-19 in het komende jaar zal worden gecompenseerd door middel van lagere belastingtarieven.
Bron: Reuters 

VS: Online supermarktomzet neemt met 40% toe
De omzet van de Amerikaanse online supermarktsector is in 2019 met 22% gestegen. In verband met de huidige lockdown is de vraag naar online retail fors toegenomen. Hierdoor wordt nu een toename in omzet voor deze sector geraamd van ongeveer 40%. Dit blijkt uit het rapport U.S. Online Grocery Survey 2020 van Coresight Research. Het rapport is opgesteld aan de hand van een enquête onder 1.152 consumenten. 52% hiervan gaf aan in de afgelopen 12 maanden online boodschappen te hebben besteld. Het is voor het eerst dat meer dan de helft van de ondervraagde consumenten dit aangeeft. Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal consumenten dat in het afgelopen jaar van online supermarkten gebruik heeft gemaakt verdubbeld, aldus Coresight. E-commerce was in 2019 goed voor ongeveer 2,6% van alle omzet binnen de Amerikaanse supermarktsector. Dit jaar stijgt dat aandeel mogelijk tot 3,5%, waarmee de jaaromzet van de Amerikaanse online supermarktsector neer zou komen op bijna $ 38 mld (€ 35 mld).
Bron: Supermarket news 

VS: Walmart test snelle thuisbezorgservice
Walmart test een nieuwe thuisbezorgservice onder de naam Express, waarmee bestelde boodschappen binnen twee uur aan huis kunnen worden geleverd. De retailgigant speelt hiermee in op de toegenomen vraag aan online retail. Hoewel het hamstergedrag van consumenten inmiddels begint te verminderen, hebben veel klanten nog steeds moeite om toegang te vinden tot de bezorgmogelijkheden van Walmart. Er is vaak sprake van vertraging in de bezorging van bestellingen en veel klanten zijn niet in staat om tijdsvensters voor thuisbezorging te reserveren. In de afgelopen twee maanden is het aantal thuisbezorgapps dat dagelijks wordt gedownload met een recordaantal toegenomen. Ook Walmart heeft deze toename in vraag naar online retail duidelijk kunnen zien. Op een normale dag wordt de Walmart Grocery-app doorgaans zo'n 10.000 keer gedownload. Het aantal dagelijkse downloads is nu echter gestegen tot 54.000. 
Bron: Thomas 

VS: Publix en Giant helpen leveranciers
Publix Super Markets en The Giant Company gaan stappen ondernemen om telers en andere kleine leveranciers beter te helpen tegen de gevolgen van de pandemie. In twee weken tijd heeft Publix meer dan 450.000 kg AGF en meer dan 375.000 liter melk van leveranciers overgenomen. Deze overschotten zijn vervolgens gedoneerd aan voedselbanken van Feeding America. Tegelijkertijd heeft Giant beloofd zijn financiering van kleine ondernemingen te verdubbelen tot $ 500.000 (€ 460.000). De kleine leveranciers die voor de financiering in aanmerking komen zijn actief binnen de leveringsketen van Giant in de thuismarkt van Pennsylvania. De financiering is onderdeel van een programma voor noodsubsidies, dat in samenwerking met Team Pennsylvania is opgesteld.
Bron: Supermarket news 

VS: Whole Foods sluit winkel in Chicago voor bezoekers
Whole Foods gaat zijn vestiging bij de DePaul-universiteit in Chicago tijdelijk sluiten voor bezoekers. De locatie is vanaf 13 mei uitsluitend in bedrijf voor online bestellingen. De winkel heeft voornamelijk een sterke klantenbasis onder studenten van de omliggende scholengemeenschap en onder forenzen die gebruik maken van het nabijgelegen treinstation.
Bron: NBC Chicago

VS: Walmart en Amazon in Top 10 Food Retailers List
Progressive Grocer heeft zijn jaarlijkse ranglijst van supermarkten en andere retailers van levensmiddelen gepubliceerd. De lijst van dit jaar wijkt nogal af van die van voorgaande jaren, omdat Progressive Grocer andere methodes voor de samenstelling van de lijst is gaan hanteren. De reden hiervoor is om zo beter een beeld te geven van de veranderingen in de huidige retailsector. Ook beslaat de lijst nu 100 retailers in plaats van slechts 50 bedrijven, zoals in voorgaande jaren gebruikelijk was. De ranglijst wordt bepaald aan de hand van zowel publieke als private bronnen. Ook wordt er gebruik gemaakt van eigen onderzoek van Progressive Grocer en van prognoses van analisten. 
Klik hier voor de top tien. 

Publicatiedatum: