Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jordi Fijnheer, Fruitpro:

"Lockdown zorgde voor groei afzet Israëlisch grapefruit in Europa en Verre Oosten en daling in Azië"

Tholen - FruitPro is in oktober 2017 opgericht als onderdeel van Galilee Export, één van de grootste producenten in Israël en een gevestigde naam in de internationale AGF-sector. Vanuit Ridderkerk richt het Ridderkerkse kantoor zich hoofdzakelijk op de Benelux-landen, Scandinavië, Duitsland en Oost-Europa. Jordi Fijnheer geeft een toelichting op het Israëlische grapefruitseizoen dat in september is gestart en traditiegetrouw doorloopt tot begin juni.

"Dit jaar ervoeren wij een moeizame start van het seizoen doordat de productie uit Zuid-Afrika langer duurde dan men had verwacht. Richting november zagen we de vraag licht stijgen en konden wij de verkoop meer reguleren met dagverkoop en programma’s", vertelt Jordi. "In het begin van het seizoen lagen prijzen laag door de laatste aantallen van Zuid-Afrika en de eerste binnenkomsten uit Turkije. Door de sterke invloeden vanuit concurrerende landen en daarbij nog eens een stijging van de munteenheid in Israël, was het voor de telers in Israël vaak interessanter om hun product te vermarkten op de lokale- of de industriële markt. Desalniettemin konden wij onze positie in citrus verbreden door continuïteit aan te bieden in kwaliteit en volumes."

"Door een nauwe samenwerking met onze productmanager Rafi Zuri in Israël, proberen wij ons citrus-verhaal steeds beter en consistenter in de Europese markt te verplaatsen. Grapefruit uit Israël onderscheidt zich van andere grapefruit door zijn betere interne kwaliteit, de verhouding tussen suiker en zuurgraad en algemene uitstraling vergeleken met andere mediterrane bronnen", vertelt Jordi. "Aangezien grapefruit niet het meest populaire citrus is bij de Europese consument, moeten wij ons differentiëren in de markt door middel van smaak, kwaliteit en service. Iets wat elk jaar weer een flinke uitdaging is."

Impact Corona
"Aan de productiekant zagen wij weinig impact van het Corona-virus. De pakhuizen draaiden volledig en men wist goed in te spelen op de nieuwe regelgeving. Wel zagen we een stijging in de maand maart, doordat het merendeel van de consumenten aan het 'hamsteren' sloeg. Dit hield ongeveer aan tot aan de maand mei.  De grapefruit uit Israël wordt geëxporteerd naar bijna alle landen in de wereld. Door de “lockdown” in Azië zagen we een verschuiving van volumes ontstaan richting andere continenten. Zo zagen wij een flinke groei in afname uit het Verre Oosten en in de Europese markt en een flinke daling in Azië. In de afgelopen jaren is het areaal van grapefruit flink gegroeid en de verwachting is dat het aankomende jaren zal blijven groeien", besluit Jordi.

Voor meer informatie:
Jordi Fijnheer
FruitPro 
Tel:+31 180 763391
j.fijnheer@fruitpro.nl  
www.fruitpro.nl