Spoorvervoer in een nieuw daglicht

Toename treinvervoer tussen Europa en China

Het zee- en luchtverkeer tussen Azië en Europa neemt af vanwege de coronacrisis, terwijl het spoorvervoer voor de import van goederen uit China net aan belang wint, zo informeert The New York Times.

De reistijd op treinroutes van China naar distributiecentra in heel Europa via Rusland neemt doorgaans 16 tot 18 dagen in beslag. Een schip is al gauw vier weken onderweg, met een vlucht wordt de klus geklaard op enkele dagen.

Een woordvoerster van Maersk merkt op dat het spoorvervoer meer en meer klanten weet te overtuigen. “Klanten kiezen voor snelheid van levering, lagere eenheidskosten, goed beheer van de goederen, een vlotte coördinatie en zichtbaarheid in de hele waardeketen."

De logistieke dienstverlener DSV schrijft de interesse voor spoorvervoer toe aan de beperkte luchtvrachtcapaciteit en de hoge kosten ervan. “Goederenvervoer per spoor is iets duurder dan maritiem transport, maar veel goedkoper dan luchtvervoer", zegt de financieel directeur, Jens Lund, aan Reuters.

Jochen Freese, commercieel directeur van Hellmann Worldwide Logistics, spreekt over een stijging van 74% van het goederenvervoer per spoor in het eerste kwartaal van 2020 in vergelijking de eerste drie maanden van vorig jaar. Ook in de maand april nam het volume verder toe. "Het gaat vooral om producten voor de gezondheidszorg en andere noodzakelijke artikelen met een dringend karakter zoals beschermende kleding."

De commercieel directeur stelt dat de wereldwijde luchtvrachtcapaciteit met 31% gedaald is in vergelijking met vorig jaar. "Het spoorvervoer, vooral van China naar Europa, komt in een nieuw daglicht te staan", besluit Freese.

Bron: mundomaritimo.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven