Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Belgen willen meer duurzame producten in de supermarkt

De Belg hecht bij de aankoop van voeding meer dan ooit belang aan duurzaamheid. Naast een stijging (+42%) van de voorkeur voor lokale producten – een logisch gevolg van de coronacrisis - valt ook de wens naar meer eerlijke (+23%) en biologische (+14%) producten op. Bovendien vindt de consument steeds meer dat overheden en supermarkten op dit vlak meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Dat blijkt uit onderzoek dat Fairtrade Belgium uitvoerde bij 1.000 Belgen, in samenwerking met onderzoeksbureau Dynata.



Meer en meer Belgen kiezen tijdens de coronacrisis voor duurzaam voedsel en geven aan dat ook nadien te zullen blijven doen. Bijna de helft (45%) zegt na de lockdown meer aandacht te willen besteden aan duurzame voeding dan voor de crisis. 42% van de Belgen geeft aan vaker voor lokale producten  te kiezen dan vroeger. Daarnaast koopt na de lockdown een kwart (23%) van de Belgen vaker een Fairtrade-product en is ook de voorkeur voor biologische producten gestegen (14%). 

Lokaal, Fair Trade en bio in de lift
Ook Johan Vrancken, managing director van onderzoeksbureau Nielsen ziet een gedragsverandering bij de Belgische consument: “Tijdens de lockdown merkten we een sterke stijging op van de verkoop van Fairtrade-producten in supermarkten. Terwijl de koffieverkoop sinds het begin van de lockdown met 19,8% is gestegen, is de Fairtrade-koffieverkoop met 29,5% gestegen. Soortgelijke trends worden waargenomen voor thee en chocolade. We merken ook een consumentenvoorkeur voor buurtwinkels, waarvan de verkoop sneller groeit dan die van supermarkten.”

“Deze cijfers geven heel duidelijk aan dat de coronacrisis onze manier van denken over voedsel sterk heeft beïnvloed”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium. “Een opmerkelijke evolutie, zeker als je weet dat bijna driekwart (71%) van de respondenten omwille van de crisis meer aandacht besteedt aan zijn uitgaven. Bovendien blijven mensen wel pragmatisch: van de Belgen die aangeven dat ze het belangrijk vinden om meer lokaal te consumeren, maakt een overgrote meerderheid (77%) een uitzondering voor essentiële producten die bij ons onmogelijk kunnen worden verbouwd – denk maar aan koffie, bananen en cacao. Met andere woorden, lokaal als het kan, internationaal als het moet, en dan liefst Fairtrade. Dat het draagvlak voor meer duurzame consumptie en naar een meer menselijke economie dermate is gegroeid, is een evolutie die wij natuurlijk enorm toejuichen.”

Een menselijke economie
De drang naar duurzaamheid gaat ook verder dan puur welk voedsel er op het bord ligt. "De crisis heeft ons ook doen stilstaan bij de herkomst ervan en bij uitbreiding de menselijkheid van de hele voedselketen. 74% van de Belgen vindt dat we door de crisis opnieuw de mens centraal moeten stellen in commerciële relaties en bij uitbreiding de hele economie. 60% geeft aan zich nu meer bewust te zijn van de rol van de telers en boeren in onze voeding. 57% zegt dat de crisis ertoe heeft geleid dat zij meer belang hechten aan de vergoeding van boeren die hun voedsel verbouwen", aldus Fairtrade Belgium. 

Dat is een belangrijk signaal, want ook telers en landarbeiders overal ter wereld moeten zich aanpassen aan de crisis en investeren, bijvoorbeeld in beschermingsmaatregelen. Zij doen er nu alles aan om te kunnen blijven werken om de wereld te voorzien van enkele van onze meest geliefde producten, zoals ons kopje koffie ’s ochtends, onze bananenbreak of onze chocoladekick in de namiddag.

Overheden en supermarkten
Volgens de respondenten moeten supermarkten en overheden na de crisis nog meer een voortrekkersrol opnemen om de overgang naar meer duurzaamheid te faciliteren.

Een aanzienlijk deel van de Belgen (59%) is van mening dat supermarkten en distributeurs naar aanleiding van de coronacrisis nog meer nadruk moeten leggen op lokale (59%), fairtrade (40%) en biologische (26%) producten. Nicolas Lambert: “We zien  dat mensen aangeven na de crisis meer te zullen gaan winkelen bij lokale supermarkten of kruideniers (23%), openluchtmarkten (21%) of zelfs rechtstreeks bij de boer (33%). Dat zou allemaal ten koste van conventionele supermarkten kunnen gaan. Het is dus in hun eigen belang om óók op duurzaamheid in te zetten.”

7 op 10 Belgen is ook van mening dat overheden moeten helpen bij de transitie naar een duurzamere economie. “De overheden beschikken dan weer over de nodige hefbomen om deze belangrijke maatschappelijke trend verder te stimuleren. 70% van onze respondenten staat bijvoorbeeld achter een verlaging van de btw op lokale, biologische en/of eerlijke producten. Een partij die durft te pleiten voor een dergelijke maatregel, zal dus kunnen rekenen op steun van de bevolking.”

World Fair Trade Day
Op zaterdag 9 mei was het World Fair Trade Day. Een uitgelezen kans om te praten over duurzame consumptie en de houding van de Belgen, zeker in de specifieke omstandigheden waarin we leven. Fairtrade Belgium lanceerde een bewustmakingscampagne op sociale netwerken onder de hashtag #makeitmorehuman.

Bron: Fair Trade Belgium

Publicatiedatum: