Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ABC Fresh: Egyptisch druivenseizoen gaat nu beginnen

"We zijn blij dat het druivendebacle in India voorbij is"

Het is een moeilijk druivenjaar. Sinds het begin van het seizoen hebben de druiven last van het weer en de situatie werd nog verergerd door de gevolgen van de coronapandemie. Wij spraken met het Duitse ABC Fresh, met vestigingen in Hamburg en Nederland. Zij werken daar momenteel met een sterk gereduceerd team op kantoor: "Er is veel te doen, daar zijn we blij om."

Aan het begin van het seizoen zorgde de regen voor problemen, waardoor de kwaliteit van de Zuid-Afrikaanse oogst onder druk kwam te staan. Ook in India had het slechte weer ernstige gevolgen voor de kwaliteit van het fruit. Dit had als gevolg dat zowel maart als april zeer problematisch waren.

Egyptische druiven. Foto: ABC Fresh

Indiase druivenseizoen rampzalig verlopen
"De kwaliteit van de Indiase druiven was de slechtste in jaren. De losse druiven in 4,5 kg containers kwamen hier aan met aanzienlijk kwaliteitsverlies en veel retailers namen ze om die reden niet af. Daarbij werkte de coronacrisis tegen en was het moeilijk om kopers te vinden."

"De eerste containers met druiven die we eind januari/begin februari uit India ontvingen, waren van een duidelijk slechte kwaliteit, maar er was wel veel marktvraag en dus konden we de volumes op de spotmarkt plaatsen tegen relatief goede prijzen. Sinds maart hebben we slechts de helft van de prijs voor de kwalitatief zwakke druiven ontvangen. Ook de verkoop op de groothandelsmarkten verliep zeer traag en dus zaten de handelaren met goederen opgescheept. Al met al was het een ramp voor het Indiase druivenseizoen en zal het de importeurs waarschijnlijk veel geld kosten. Al met al heeft Europa door de regen en de pandemie dit jaar 30% minder druiven uit India geregistreerd," aldus de woordvoerder van ABC Fresh.

Foto: ABC Fresh

Vanaf week 22 komen de eerste partijen van de Egyptische druivenoogst op de Europese markt: "Volgende week begint daar de oogst. We zijn blij dat het debacle met India voorbij is en dat we ons kunnen concentreren op Egypte." Ook hier heeft het coronavirus zijn effect gehad: "Het is de eerste keer in vele jaren dat ik niet in staat ben geweest om voor de oogst naar onze telers te reizen. Het is anders om de goederen te zien en met de producenten te praten over het komende seizoen en marketingstrategieën."

Covid-19
Het coronavirus heeft de sector hard getroffen, maar ABC Fresh heeft geluk gehad: "De horecasluiting en de daarmee gepaard gaande daling van de productie van snijbedrijven is zuur geweest voor ons, maar gelukkig kunnen we het hoofd boven water houden met de verkoop aan supermarkten en groothandel."

Foto: ABC Fresh

In maart waren de hamsteraankopen in de supermarkten merkbaar: "Aan het begin van de crisis hadden we een omzetstijging van 30%, in april kwam de terugverdientijd en daalde de omzet met 30%. Maar de aanvankelijke omzetstijging is ook te danken aan de speciale producten in ons assortiment. In een crisissituatie grijpt men zelden naar ongewone fruitproducten zoals druiven of ananassen. Groenten daarentegen zijn erg populair en dat is ons geluk geweest."

Een grote uitdaging voor het bedrijf is ook het inspelen op de gevolgen van de Covid-19-maatregelen en de wereldwijde lockdowns: "De goederen kunnen niet meer worden verpakt zoals we gewend zijn. Door de sociale distantie van 1,5 meter tussen de medewerkers en de daaruit voortvloeiende verminderde productie van de pakstations is er een gebrek aan flexibiliteit om snel te kunnen reageren op schommelingen in de markt." De goederen zijn er, maar het verpakken en vervoeren ervan wordt een probleem. Het gebrek aan vrachtruimte voor luchtvracht is een extra complicerende factor.

Foto: ABC Fresh

Trends voor de toekomst
Het directe contact tussen de foodretailer en de producenten wordt steeds belangrijker. "We zien een toename van de import in het bedrijf. Steeds vaker houden we ons bezig met sourcing en steeds minder met handel. We merken dat de tussenstappen tussen de producent en de verkooppunten steeds meer worden geëlimineerd." Dit is vandaag de dag veel gemakkelijker, in een gedigitaliseerde, geglobaliseerde wereld. "Mond-tot-mondreclame wordt steeds belangrijker. Vroeger moest je veel actiever zijn in het werven van klanten. Als je je werk goed doet, gaat het woord veel sneller."

Meer informatie:
ABC Fresh GmbH
Lippeltstrasse 1
20097 Hamburg
Duitsland
+49 (40) 30 70 96 80
info@abcfresh.de
www.abcfresh.de

Publicatiedatum: