Nu het seizoen van de Braziliaanse en Senegalese meloenen en watermeloen voorbij is, komt de oogst in het Spaanse Almería goed op gang. Door het beperkte aanbod aan watermeloenen zijn de prijzen goed, maar toch wordt het geenszins een gemakkelijk seizoen en dat heeft vooral te maken met het wegvallen van het toerisme door de coronacrisis.
“In deze eerste fase van het seizoen laat de kwaliteit van de watermeloen het toch wat afweten. De bestuiving en de vruchtzetting in het voorjaar waren niet optimaal als gevolg van de slechte weersomstandigheden. Veel watermeloenen zijn hol of beschadigd aan de binnenkant”, zegt Jordi Valle, commercieel directeur van Melón de Autor. “Wij werken met kwaliteitsmerken en dus kunnen we het ons niet veroorloven product te labelen dat niet voldoet aan de eisen. Het is een uitdaging om op dit moment goede watermeloenen te vinden. Er zal vooral een tekort zijn aan fruit waarvan de zetting plaatsvond in maart en april, maar het aanbod van middellate en late watermeloenen komt wel weer op peil”, voegt Jordi eraan toe.
Volgens de commercieel directeur zijn de prijzen aan het stijgen. “Ik heb zelden zulke prijzen gezien voor watermeloen, maar het is toch nog afwachten wat de markt gaat doen wanneer er meer product voorhanden is. De prijzen voor meloenen, waarvan er wel voldoende volumes beschikbaar zijn, zijn vrij redelijk. Toch zijn die sterk afhankelijk van de kwaliteitsklassen en vooral van de rijpheidsgraad. Wij labelen bijvoorbeeld enkel meloenen met een optimale rijpheid".
Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn veel sectoren getroffen. Ook de afzet van meloen en watermeloen onttrekt zich niet aan de gevolgen ervan. "Ongeveer 60% van de meloen en watermeloen wordt voorgesneden geconsumeerd. De horeca, die sinds half maart is weggevallen, nam daar een groot deel van voor zijn rekening. Gelukkig beginnen de supermarkten nu ook voorgesneden product aan te bieden en dat merken we direct in de orders. We hebben ons klantenbestand en bijgevolg onze afzet gestaag zien groeien de laatste jaren, maar dit voorjaar is de vraag aanzienlijk gedaald. Ik weet niet welke richting het dit seizoen uitgaat, maar ik weet wel dat er veel minder toeristen zullen zijn in Spanje en dat het consumptiepatroon inmiddels gewijzigd is”, aldus Jordi Valle. “Als de supermarkten niet volop inzetten op voorgesneden meloen en watermeloen, dan zullen we dat gauw merken in de afzet”, voegt hij eraan toe.
“Het wordt voor niemand gemakkelijk. We moeten nu vooral oog hebben voor de gewoonten van de consument. De crisis heeft die veranderd en ze zullen nog verder evolueren. Wij zetten in op onze meloen van minder dan 1,5 kilo van het merk Le Petit Autor. Kleinere meloenen zullen het nu beter doen omdat de consument op zoek gaat naar fruit dat minder plaats inneemt in de winkelkar en beter in de koelkast past, zo denken we. Weinig mensen zullen grijpen naar fruit dat 7 kilo weegt”, zegt Jordi Valle.
De commercieel directeur ziet heel wat mogelijkheden voor gemaksproducten. Ook al zijn ze wat duurder, ze vergemakkelijken enorm de consumptie van gezonde voeding. Naast voorgesneden meloen en watermeloen biedt het bedrijf dit jaar ook meloen met plakjes of blokjes serranoham aan.
Voor meer informatie:
Jordi Valle
Melón de Autor
Calle Paseo del Progreso, 34.
Olesa de Monserrat (Barcelona) - Spanje
Mobiel: +34 643 138 870
jordi_adim@yahoo.es
info@melondeautor.es
www.melondeautor.es