Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Conad test wegwerp handvatten voor winkelwagens

Rusland: Online maandomzet van X5 vervijfvoudigd
X5 Retail Group, dat in Rusland onder andere verantwoordelijk is voor de ketens Pyaterochka, Perekrestok en Karusel, heeft in april vijf keer zoveel online omzet gegenereerd dan in dezelfde maand van vorig jaar. De online omzet werd verkregen via de webwinkels Perekrestok.ru en Delivery.Pyaterochka. De online omzet van april 2020 kwam neer op RUB 1,7 mld (€ 21,3 mln). Dit is ongeveer 4,7 keer zoveel als in april 2019. In dat jaar had X5 alleen het online kanaal van Perekrestok.ru tot zijn beschikking. In december 2019 begon de retailgroep met een online thuisbezorgplatform. Naar eigen zeggen is X5 nu de grootste online thuisbezorger van Rusland. De online omzet van april was goed voor 2% van de totale omzet van X5 in Moskou en St. Petersburg, wat tevens de twee regio's zijn waar het online segment van X5 actief is. Aan het eind van april bezorgde X5 gemiddeld meer dan 23.000 bestellingen per dag.
Bron: retailtimes.co.uk 

VK: GroceryAid erkent Costcutter met goudstatus
Costcutter Supermarkets Group heeft van GroceryAid een goudstatus gekregen. Deze onderscheiding erkent de steun die Costcutter aan GroceryAid heeft gegeven op het gebied van vrijwilligerswerk, bewustwording en fondsenwerving. Costcutter heeft voor GroceryAid een aantal evenementen georganiseerd, waarmee meer dan £ 13.000 (€ 14.850) werd opgehaald. GroceryAid is een Britse liefdadigheidsinstelling, die lokale gemeenschappen ondersteunt. Costcutter is sinds 2017 actief betrokken bij deze organisatie, door onder andere campagnes te houden en met leveranciers en partners evenementen voor donaties te organiseren.
Bron: talkingretail.com 

Italië: Conad test wegwerp handvatten voor winkelwagens
De Italiaanse supermarktketen Conad is begonnen met een pilotfase voor verwijderbare bedekkingen voor handvatten van winkelwagens. De wegwerp handvatten moeten helpen om het risico op besmetting met COVID-19 te beperken. De bedekkingen worden ook wel "Keepers" genoemd en zijn vervaardigd van recyclebaar materiaal. De Keepers worden gratis beschikbaar gesteld bij Conad-vestigingen. In eerste instantie wordt de Keeper getest bij 14 hypermarkten, supermarkten en superstores in Forlì. Het patent voor de Keeper is in handen van het in Forli gevestigde bedrijf Grafiche Mdm, dat met een regionale partner van Conad samenwerkt.
Bron: esmmagazine.com 

CP ALL opent 7-Elevenwinkels in Cambodja
7-Eleven heeft een franchiseovereenkomst getekend met het in Cambodja gevestigde bedrijf CP ALL (Cambodia) Co. Ltd. Het bedrijf is een dochteronderneming van CP ALL in Thailand. CP All zal namens 7-Eleven winkels openen in Cambodja. De eerste winkels zullen in 2021 in bedrijf gaan. Het assortiment zal naast het gebruikelijke aanbod van 7-Eleven ook uit lokale producten bestaan.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Eerste Siam Makro-winkel in Myanmar van start
Siam Makro heeft in Myanmar zijn eerste vestiging geopend. De van oorsprong Thaise groothandelsketen heeft een grote interesse in de levensmiddelensector van Myanmar, die op dit moment in rap tempo zich aan het ontwikkelen is. De eerste locatie in Myanmar heeft een oppervlak va meer dan 7.000 vierkante meter en een aanbod van meer dan 10.000 levensmiddelen, waaronder ook verse groenten en fruit. Naar verluid bestaat het aanbod voor een groot deel uit lokale producten, naast een assortiment dat uit Thailand afkomstig is.
Bron: insideretail.asia 

Stacey Kravitz wordt nieuwe directeur van UNFI Canada
De Noord-Amerikaanse groothandelaar United Natural Foods Inc. (UNFI) heeft Stacey Kravitz gepromoveerd tot directeur van de Canadese tak van het bedrijf. Zij volgt daarmee Peter Brennan op, die met pensioen gaat. Kravitz was eerder onderdirecteur voor UNFI Canada. Ze zal per 2 augustus in haar nieuwe functie aantreden. Brennan zal tot 7 augustus als directeur aanwezig blijven en zal vervolgens tot oktober in een adviserende rol bij UNFI betrokken blijven.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Shoppers slaan massaal in bij Ingles Markets
In verband met de pandemie is de vergelijkende winkelomzet bij Ingles Markets in het tweede kwartaal gestegen met maar liefst 17,5%. De in North Carolina gevestigde keten heeft een netwerk van 200 vestigingen. In het tweede kwartaal, dat tot 28 maart liep, werd een netto omzet behaald van $ 1,14 mld (€ 1,05 mld). In dezelfde periode van 2019 stond de omzet op $ 1 mld (€ 920 mln). Volgens Ingles stond de bruto winst van het kwartaal op $ 291,6 mln (€ 268,3 mln) met een winstmarge van 25,5%. In dezelfde periode van 2019 stond de bruto winst op $ 244,3 mln (€ 225,3 mln), met een winstmarge van 24,4%. De bedrijfskosten van Ingles kwamen in de afgelopen periode neer op $ 228,4 mln (€ 210,6 mln), ten opzichte van de $ 216,5 mln (€ 199,7 mln) van het vorige jaar. De extra uitgaven waren voornamelijk gerelateerd aan de toegenomen personeelskosten.
Bron: progressivegrocer.com 

Lidl breidt uit in omgeving Atlanta
Lidl gaat binnenkort een nieuwe winkel openen in de VS. De nieuwe locatie bevindt zich in Peachtree Corners en zal de vijfde vestiging van Lidl in de staat Georgia worden. In totaal komt het netwerk van Lidl met deze nieuwe vestiging op 99 filialen te staan. Wegens de pandemie zal er geen openingsceremonie worden georganiseerd. De openingstijden lopen va 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds, met op dinsdagen en donderdagen een speciaal uur van 7 uur tot 8 uur in de ochtend voor senioren.
Bron: progressivegrocer.co

Ahold Delhaize USA investeert meer in online
Ahold Delhaize heeft zijn verwachtingen voor de online omzet binnen de Amerikaanse markt naar boven toe bijgesteld. Het bedrijf is van plan om ook meer in online activiteiten te investeren. De resultaten van het eerste kwartaal werden sterk beïnvloed door de coronacrisis. De vergelijkende winkelomzet steeg in deze periode met 13,8%. In maart was de toename in vergelijkende winkelomzet 33,8%. De online omzet groeide in het eerste kwartaal met 42,3%. De toegenomen cijfers zijn te vergelijken met die van andere supermarktketens, die in het midden van maart eveneens een stijgende trend zagen wegens de COVID-19-pandemie. Naast algemene toename in vraag heeft de situatie geleid tot veel consumenten die overgestapt zijn op online retail.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Hy-Vee start snelle afhaaldienst
Hy-Vee heeft een nieuwe afhaaldienst ingezet, waarbij klanten extra kunnen betalen om binnen twee uur tijd hun bestelde boodschappen af te kunnen halen. De snelle afhaaldienst is onderdeel van de online besteldienst Hy-Vee Aisles Online. De optie "Get It Faster" is toegevoegd aan het keuzemenu voor tijdsvensters waarin een klant zijn bestelling kan plaatsen. De tijdsvensters met deze optie zijn verspreid over de periode van 8 uur 's morgens tot 8 uur 's avonds. De snelle afhaaldienst kost per bestelling $ 9,95 (€ 9,18) extra. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Publix bereikt mijlpaal met voedseldonaties
Publix heeft met zijn voedseldonaties een mijlpaal behaald. Twee weken geleden begon de supermarktketen een initiatief, waarbij overschotten van telers en andere leveranciers werden opgekocht, waarna deze werden gedoneerd aan voedselbanken. Het initiatief er inmiddels al toe geleid dat voor meer dan 450.000 kg aan verse groente en fruit en voor meer dan 375.000 liter aan melk aan de voedselbanken van Feeding America werd gedoneerd. Het initiatief van Publix heeft niet alleen als doel om de voedselbanken te helpen. Door de coronacrisis blijven leveranciers zitten met overschotten aan voedingsmiddelen, die anders aan horecagelegenheden zouden worden geleverd. Publix ondersteunt met de overname van deze overschotten zijn vaste partners.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Meijer plant geautomatiseerd dc
De in Michigan gevestigde supermarktketen Meijer werkt aan de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerd distributiecentrum. De logistieke faciliteit zal uitsluitend niet-bederfelijke producten verwerken. De locatie van het nieuwe centrum is in Tipp City, Ohio, naast een ouder distributiecentrum van Meijer. De nieuwe faciliteit moet met augustus 2022 in bedrijf gaan. Er is voor $ 160 mln (€ 147,6 mln) in het project geïnvesteerd. Als de locatie eenmaal is voltooid, zal deze Meijer-vestigingen in Ohio, het zuiden van Indiana en het noorden van Kentucky ondersteunen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Target neemt IT-bedrijf Deliv deels over
Target is begonnen met de overname van delen van het IT-bedrijf Deliv. Deliv is gespecialiseerd in efficiënte systemen voor thuisbezorging. Het bedrijf werkt aan een desinvestering in alle activiteiten. Hoewel Target niet het hele bedrijf over zal nemen, zal de CEO van Delic, Daphne Carmeli, samen met een aantal werknemers wel een overstap naar Target maken. Deliv werkt met meerdere Amerikaanse retailers en zal tot 4 augustus in bedrijf blijven.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Publicatiedatum: