Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet van Britse online supermarkten neemt met een kwart toe

Carrefour breidt online winkelcapaciteit in Qatar uit
Carrefour is in Qatar van plan om zijn online mogelijkheden uit te breiden. Voor het einde van dit jaar moet een nieuw distributiecentrum voor online retail in bedrijf gaan. Volgens Laurent Hausknecht van Carrefour Qatar staat de dagelijkse online capaciteit nu op 500 bestellingen. "Ons plan is om met het nieuwe logistieke centrum naar een capaciteit te gaan van 1.000 bestellingen per dag", aldus Hausknecht.
Bron: gulf-times.com 

India: online supermarkt Satvacart voorbij break even punt
De in de Indiase regio Gurugram gevestigde online supermarkt Satvacart heeft in maart en april een cash-positief break even punt bereikt. De onderneming levert nu meer geld op dan dat er in het bedrijf moet worden gestoken. Deze financiële positie is mede ontstaan omdat Indiase consumenten wegens het coronavirus meer zijn toegewezen op online retail. Satvacart gebruikt een model gebaseerd op micro-clusters, waarbij een volledig zelfstandig en geautomatiseerd distributiecentrum producten aan de clusters levert. Het bedrijf hanteert een tijdsvenster voor elke 30 minuten. Klanten die iets bij de online supermarkt bestellen, krijgen binnen 60 minuten hun boodschappen geleverd.
Bron: business-standard.com 

China: Royal Supermarket geeft excuses voor prijsverwarring
De directie van het Chinese Royal Supermarket Company Limited heeft zijn excuses aangeboden voor de verwarring die is ontstaan met betrekking tot de prijzen van bepaalde producten van het bedrijf. De excuses kwamen na het besluit van de Chinese consumentenorganisatie Consumer Council om een kwaliteitskeurmerk dat eerder aan Royal Supermarket was gegeven weer in te trekken. Dit besluit werd genomen na honderden klachten van consumenten wegens het uithollen van prijzen door de supermarktgroep. Volgens de klachten heeft Royal Supermarket de prijzen met tot een derde verhoogd in mei. Dit viel samen met het gebruik van betaalkaarten, die door de Chinese overheid werden verstrekt. De uitholtactiek van Royal Supermarket leidde tot groot protest op sociale media. Het is verder zeldzaam dat de Consumer Council zijn kwaliteitskeurmerk weer terug neemt.
Bron: macaunews.mo

Marks & Spencer werkt in Azië met Foodpanda
Marks & Spencer Food is nu in drie Aziatische markten beschikbaar via de thuisbezorgapp Foodpanda. De drie markten betreffen Hong Kong, Singapore en Maleisië. Foodpanda levert binnen 30 minuten bestellingen met M&S-producten zoals wijn en verpakte levensmiddelen aan huis. Het bereik van de bezorgdienst is beperkt tot de directe omgeving van M&S Food-vestigingen in de drie markten. De samenwerking met M&S komt nadat Foodpanda eerder een thuisbezorgdienst voor boodschappen had ontwikkeld onder de naam Pandamart. Foodpanda heeft zich voorheen met name gericht op het thuisbezorgen van maaltijden vanuit de horeca.
Bron: insideretail.asia 

Ahold Delhaize meldt kwartaalresultaten
Ahold Delhaize heeft in zijn eerste kwartaal resultaten behaald, die fors zijn beïnvloed door de coronacrisis. De netto omzet stond op € 18,2 mld, wat een toename was van jaar op jaar 14,7% (12,7% bij een constante wisselkoers). De vergelijkende winkelomzet steeg in de VS en Europa met respectievelijk 13,8% en 9,8%. De online omzet steeg met 37,7% bij een constante wisselkoers. De bedrijfswinst nam met een constante wisselkoers toe met 40,0% tot € 964 mln. Het onderliggende winstmarge was in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar met 0,9% gestegen tot 5,3%. De verwaterde onderliggende winst per aandeel nam met 49,5% toe tot € 0,59.
Bron: aholddelhaize.com 

Omzet van Britse online supermarkten neemt met een kwart toe
Britse online supermarkten gaan dit jaar naar verwachting een toename in omzet zien van 25%. Wegens de lockdown zijn meer huishoudens geneigd om gebruik te maken van online retailers. Supermarkets hebben daarom meer werk van hun online activiteiten gemaakt. Met name vanuit kwetsbare bevolkingsgroepen zoals senioren is meer vraag naar online boodschappen ontstaan. Volgens retailanalist Thomas Brereton van GlobalData zal de opmars van online retail aan blijven houden, ook als de Britse overheid een soepelere regelgeving in verband met de pandemie zou instellen.
Bron: theguardian.com 

Amerikaanse consumenten zoeken wegens pandemie naar nieuwe retailers
Veel Amerikaanse consumenten wijken wegens de coronacrisis af van hun vaste supermarkten. Door de lege schappen en chaos die bij de reguliere winkels wordt aangetroffen, wordt er meer gekozen voor dagelijkse boodschappen bij andere supermarkten en online retailers. Dit blijkt uit een rapport van het marktonderzoeksbureau Kantar. Van de 2.000 ondervraagde Amerikaanse volwassen consumenten gaf 92% aan negatieve ervaringen te hebben opgedaan bij de vaste supermarkten in de week dat COVID-19 duidelijk invloed begon te hebben op het dagelijks leven. Meer dan 96% gaf aan niet in staat te zijn om bij de vaste winkels aan bepaalde producten te komen. 42% van de consumenten stapten hierop over naar andere retailers, terwijl 41% ervoor koos om voorlopig de gewenste producten niet te gebruiken. Naast de lege schappen hadden veel consumenten klachten over het gebrek aan hygiëne en de slechte service van medewerkers.
Bron: supermarketnews.com 

VS: "Meer investeringen dankzij groei van online supermarkten"
Volgens de medeoprichter en voormalig CEO van FreshDirect, Jason Ackerman heeft de toegenomen vraag naar online diensten van supermarkten geleid tot meer interesse vanuit investeerders. "Ik zie meer deals ontstaan in de online supermarktsector dan ooit tevoren", aldus Ackerman in een interview op CNBC. 
Bron: cnbc.com 

VS: Albertsons helpt online klanten met virtuele assistenten
Albertsons gaat gebruik maken van technologie op basis van kunstmatige intelligentie om online klanten te helpen. De technologie komt in de vorm van een virtuele assistent, die op de website de klanten adviseert. Ook maakt het bedrijf live chatgesprekken met een Albertsons-medewerker mogelijk, zodat een online klant nog beter kan worden geholpen. Voor deze nieuwe middelen wordt gebruik gemaakt van het Intelligent Engagement Platform van het IT-bedrijf Nuance. De virtuele assist- en chatmogelijkheden geven een klant informatie over bijvoorbeeld hoe het bezorgsysteem werkt, welke producten op voorraad zijn, waar een geplaatste bestelling zich bevindt en waar winkels te vinden zijn. Het platform van Nuance wordt al gebruikt bij winkels van de Vons-keten en wordt nu geïmplementeerd bij de ketens Safeway, Tom Thumb, Jewel Osco, Albertsons, Pavilions en Randalls.
Bron: chainstoreage.com 

VS: FMI en The Seam zetten samen digitaal platform voor leveringsketens op
De Amerikaanse FMI Food Industry Association werkt samen met het IT-bedrijf The Seam aan een digitaal platform voor leveringsketens in de voedingssector. The Seam ontwikkelt oplossingen voor de handel in levensmiddelen en landbouwproducten. Het platform heeft de naam Food Industry Exchange en is gesponsord door de FMI. Het doel van het platform is om aan de grootste behoeftes van retailers en groothandelaren te voldoen, door voortdurend nieuwe producten en diensten van derden te introduceren. De Food Industry Exchange moet leveringsketens efficiënter maken en ook als belangrijk hulpmiddel werken in tijden van nood. Retailers die extra voorraad nodig hebben, worden door het platform in contact gebracht met leveranciers die voldoende volume en logistieke capaciteiten hebben.
Bron: prnewswire.com 

VS: Costco Wholesale meldt resultaten van april
Costco Wholesale had in april een netto omzet van $ 11,39 mld (€ 10,47 mld). Dat is een afname van 1,8% van de $ 11,60 mld (€ 10,67 mld) aan netto omzet die in dezelfde periode van 2019 werd behaald. In de periode van 35 weken tot 3 mei behaalde Costco een netto omzet van $ 107,64 mld (€ 98,97 mld). Ten opzichte van dezelfde periode van het jaar ervoor, waarin $99,89 mld (€ 91,84 mld) aan netto omzet werd verkregen, is dat een toename van 7,8%.
Bron: investor.costco.com 

Publicatiedatum: