Tholen - Eind april vierde BelOrta de 70ste verjaardag van de allereerste klokverkoop. Volgens oud-directeur verse voeding van Colruyt, Jan Prinsen is klokverkoop de beste manier om de juiste prijs aan de producenten te bieden. “Het weer hebben we niet in de hand, dus dit is de beste manier om eerlijk handel te drijven in groenten en fruit”, schrijft Jan op zijn LinkedIn-pagina. “Indien de klok wegvalt, zou de macht van de grote retailers op de producenten te groot worden.”
Toch is niet iedereen het eens met de visie van Jan. “De klok wordt niet meer gebruikt maar misbruikt”, klinkt de reactie van Luc Borgugnons, fruitteler en voorzitter van de nationale sectorvakgroep Fruit. “De reden dat men naar de klok kijkt is dat de machtige handelaren er veel profijt van hebben. Het kloksysteem werkt enkel als de regels in acht worden genomen, die ondertussen overboord zijn gegooid. De klok geeft de verhouding weer tussen de vraag en het aanbod op die betrekkelijke veiling. Het heeft niks meer te maken met de vraag en het aanbod in het land of in Europa. Als de kopers afspreken om niet te drukken, kunnen ze heel goedkoop de rest van het land leegkopen.”
Guy De Meyer van Demargro is het met Jan eens dat de klok belangrijk middel is voor de prijsvorming. “Alle buurlanden kijken naar ons kloksysteem en in Europa worden bijna alle prijzen gevormd door de Belgische klokprijzen. Het is jammer dat wanneer de prijzen bekend zijn, de omliggende landen zich aanpassen aan onze klokprijs en enkele centen lager gaan dan onze prijzen. Zo gebeurt het vaak dat de prijs voor tomaten hoger ligt voordat de Belgische klok heeft gedraaid. Wanneer de prijzen bekend zijn, dalen onmiddellijk de Nederlandse prijzen.”
“Jongere generatie kijkt enkel naar de prijs”
“Dit is nu eenmaal zo als je referentie bent”, klinkt Prinsen. Dit komt volgens hem omdat ze Belgische producten hoger inschatten op kwaliteit. Het is belangrijk dat er meer gehamerd wordt op het eerlijke, duurzame en kwalitatieve verkoopsysteem. Toch ziet De Meyer dat de prijs nog een hele belangrijke rol speelt bij heel veel kopers. “Vooral de jongere generatie kijkt enkel naar de prijs en niet naar de service en de kwaliteit. Vroeger waren de kopers trouw, jammer genoeg is momenteel de prijs meestal het belangrijkste.”
Met de gedachte dat kopers met elkaar een prijs afspreken is Guy is stellig niet eens. “Ik denk dat elke handelaar zijn producten voor een zo goed mogelijke prijs in de handel probeert te brengen. Alles heeft te maken met vraag en aanbod”, constateert De Meyer. “Wanneer er te veel clubrassen op de markt komen, komen de prijzen onder druk te staan. Ik heb soms de indruk dat handelaren geen rol meer moeten spelen op de hardfruitmarkt. Dat zou positief uitpakken voor de producenten.” Volgens Luc wringt de schoen juist bij de samenwerking met de veiling. “We zouden veel meer uit de markt kunnen halen als we met z'n allen zouden samenwerken en de pot eerlijk zouden verdelen”, besluit hij