Een tomatendemonstratiecentrum van Syngenta zal de manier waarop tomatenrassen worden geteeld veranderen en hiermee beantwoorden aan de markteisen van de toekomst.
Tomaten creëren voor de toekomst
Slechts één jaar nadat de bouw bekend werd gemaakt, opende de nieuwe O&O- en marketingfaciliteit Tomato Vision deze week zijn deuren in Maasland. Het centrum bestaat uit een hightech kas van 14.000 m2 waar 800 unieke nieuwe hybriden worden getest en geselecteerd aan de hand van specifieke marktbehoeften, waarbij ultramoderne en traditionele veredelingstechnieken worden toegepast. Het kassencomplex werd ontworpen om de werkelijke omstandigheden op teeltbedrijven zo goed mogelijk na te kunnen bootsen en beschikt over verschillende afdelingen voor belichte en onbelichte teelt. Verder is het voorzien van optimale klimaatbeheersing.
Een ruimte van 1.500 m2 is toegankelijk voor bezoekers en biedt hen de kans om een betere indruk te krijgen van de nieuwe rassen en het totale portfolio aan kastomatenrassen van Syngenta. Tomato Vision is ook een platform om in contact te komen met klanten om meer inzicht te krijgen in hun specifieke behoeften. Ruud Kaagman, afdelingshoofd Global Tomato Crop bij Syngenta: "We willen rassen ontwikkelen die echt beantwoorden aan de eisen van telers en klanten. Door onze veredelaars op deze manier in contact te brengen met de markt, zijn wij in staat om nauwkeurig afgestemde rassen af te leveren."
Digitale mogelijkheden benutten
Nu de recente Covid-19-pandemie heeft bewezen dat fysieke beperkingen opgelost kunnen worden door middel van digitale communicatie, zal de opening van Tomato Vision online plaatsvinden. "Op deze manier kunnen we klanten en partners over de hele wereld bereiken. Uiteraard zouden we bezoekers graag in levenden lijve willen ontvangen maar voorlopig brengen we Tomato Vision bij de klant op kantoor, waar dit ook mag zijn!", zegt Kaagman.
De hygiëne- en bioveiligheidseisen maakten de toegang tot de kassen toch al tot een uitdaging en de huidige omstandigheden maken fysieke bezoeken nog moeilijker. Door moderne digitale communicatie-oplossingen en virtual reality-technologie te benutten, willen we communiceren met onze bezoekers en hen een waardevolle ervaring in het Tomato Vision demonstratiecentrum bieden, wat van dit centrum een echte wereldwijde informatiebron maakt."
Tomaten ervaren van conceptras tot op het bord
Het tomatenportfolio van Syngenta is zeer divers, hetgeen te danken is aan de 20 verschillende veredelinsgprojecten wereldwijd. "We bieden goed presterende rassen binnen alle segmenten aan, zowel voor de passieve als actieve kasteelt. Tomato Vision nodigt de bezoeker uit om het meeslepende traject te volgen van conceptrassen tot aan de heerlijke tomaten die uiteindelijk op ons bord liggen. Hierdoor worden onze veredelingsprogramma's nog inzichtelijker, kunnen telers en partners in de waardeketen kennis, ideeën en verwachtingen uitwisselen, wordt de samenwerking tussen partijen bevorderd hetgeen uiteindelijk zal leiden tot een verbetering van de tomatensector waar iedereen van kan profiteren.