Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coöperatie DOOR verwacht andere balans persoonlijk en online contact:

"Overleggen en onderhandelen blijkt ook via beeldbellen prima te kunnen"

Tholen - Hoe gaat de AGF-sector op weg naar de anderhalvemetersamenleving? Wordt thuiswerken het nieuwe normaal? Zet e-commerce versneld door? Wordt de supermarkt een nog belangrijker afzetkanaal? We vroegen aan aan Coöperatie DOOR welke effecten men op lange termijn van deze Corona-crisis verwacht voor het dagelijkse werk en de handel.


Een vrijwel leeg kantoor bij DOOR

Thuiswerken snel georganiseerd
"Hier werken kantoormedewerkers zoveel mogelijk thuis, inclusief de verkoop- en marketingteams. Goede thuiswerkfaciliteiten zijn daarvoor essentieel, maar die hebben we gelukkig snel kunnen organiseren. Het thuiswerken blijkt prima te kunnen, beter dan wij vooraf hadden kunnen bedenken. Overleggen gaan de hele dag door met behulp van videobellen. Daardoor kan alles gewoon doorgaan, maar ideaal is het niet. Net als iedereen, missen we wel het echte persoonlijke contact. Wij verwachten wel dat er meer thuis gewerkt gaat worden in de toekomst."

"Naast meer thuiswerken verwachten wij dat beeldbellen ook actueel blijft en veel vaker zal worden ingezet dan voor de Corona-uitbraak. Overleggen of bijvoorbeeld onderhandelen blijkt ook via beeldbellen prima te kunnen, het maakt het werk efficiënter en er zullen minder kilometers verreden gaan worden. De behoefte aan persoonlijk contact zal blijven bestaan maar zal in een andere balans komen te staan met online contact", verwacht de coöperatie.

Focus op thuisverbruik
Ook verwacht men absoluut dat e-commerce versneld zal doorzetten. "Dat blijkt ook uit de online omzetgroei bij supermarkten. Of de supermarkten an sich een noch belangrijker afzetkanaal worden? Iedereen kan zien dat het foodretailkanaal in deze tijden van corona een veel gebruikt en stabiel groeiend verkoopkanaal is. Onderzoek laat zien dat consument tot nieuwe inzichten zijn gekomen met betrekking tot het thuis klaarmaken en genieten van gerechten voor het gezin. We denken wel dat de onderliggende out-of-home-trend inclusief on-the-go door zal zetten. Maar op dit moment is thuisverbruik het kanaal waar de focus voorlopig op zal blijven liggen."

"Door Coronamaatregelen neemt de vraag naar verpakt product momenteel toe. De plasticdiscussie is nu even naar de achtergrond gedrukt omdat voor de consument voedselveiligheid aanzienlijk is gestegen in prioriteit en daardoor is duurzaam verpakken iets naar beneden gezakt. Echter, wij verwachten dat de discussie straks weer oplaait. Wij werken achter de schermen gewoon hard door aan het  verduurzamen van verpakkingen, ongeacht de huidige trend onder consumenten. Het verduurzamen van verpakkingen in combinatie met voedselveiligheid is en blijft bij ons top-off mind!"

Gezonde, verse voeding nog belangrijker
Gevraagd naar overige effecten van deze Corona-uitbraak voor de AGF-handel, antwoordt de coöperatie": "Gezonde verse voeding was al actueel en is door deze pandemie nog belangrijker geworden. Wij geloven erin dat consumenten bewuster (gaan) eten, waarbij vitaminerijke en voedzame producten als vruchtgroenten een belangrijke onderdeel van onze voeding zijn. Verse en gezonde voeding, nutriënten, energiebronnen, voedsel van de bron, minder industriële producten, thuis genieten van iets bijzonders, maar ook het bieden van (mentaal) gemak. Dit zijn allemaal trends die we de komende jaren in hogere intensiteit gaan zien!"

Voor meer informatie:
Coöperatie DOOR U.A.
info@doorpartners.nl 
www.cooperatiedoor.nl