In 2019 steeg de bio-omzet van Lidl Zwitserland 48%

De Zwitserse retailers hebben bio-producten in de mainstream gebracht. Coop staat daarbij vooraan, met een bio-omzet van 1,8 miljard Zwitserse frank staat de keten uit Basel duidelijk aan kop. Migros behaalt circa één miljard euro omzet met bio-producten.

Inmiddels is bio ook bij de discounters te vinden, meldt NAU.ch. Lidl verkondigde onlangs dat de omzet die het bedrijf met bio-producten haalt in 2019 met 48 procent is gestegen. In de afgelopen vijf jaar werd de omzet zelfs verviervoudigd. Momenteel zijn er in de 140 Zwitserse Lidl-filialen circa 300 producten met bio-keurmerk verkrijgbaar. Hoeveel omzet de bio-producten bij Lidl generen blijft een geheim.

Aldi is transparanter. Volgens woordvoerder Philippe Vetterli zijn bio-producten verantwoordelijk voor acht procent van de levensmiddelenomzet van de discounter. Het doel is om tot eind 2020 een omzetaandeel van circa 10 procent met biologisch geproduceerde artikelen te genereren.
Bioproducten zijn sinds 2014 bij Aldi verkrijgbaar. De omzet die met deze producten behaald wordt groeit nog steeds sterk. De omzet van bio-groenten en bio-fruit is in 2019 met meer dan twintig procent gestegen.

Met circa 800 filialen is Migros-dochter Denner de grootste discounter van Zwitserland. Hier is het bio-aanbod kleiner dan bij de concurrentie uit Duitsland. Er zijn circa zestig biologisch geproduceerde levensmiddelen verkrijgbaar. Woordvoerder Thomas Kaderli zegt: "Bij bio-producten kennen we uit ervaring de pijngrens van de klanten qua prijzen." De Migros-dochter zet daarom in op IP-Suisse als 'betaalbaar alternatief'.

IP Suisse
De keurmerken zijn echter niet helemaal vergelijkbaar: de voorschriften van IP-Suisse zijn weliswaar strenger dan bij conventionele landbouw, maar duidelijk minder streng dan bij Bio Suisse.
Anders dan de Duitse discounters is Denner pas laat begonnen mee te liften op het succes van bio. Een bio-assortiment van de Duitse drogisterijketen Rossmann biedt de Migros-dochter pas sinds 2019 aan. Daarvoor verkocht het bedrijf slechts enkele afzonderlijke levensmiddelen in bio-kwaliteit. Het bio-aandeel aan de totale omzet is dan ook nog bijpassend klein. Maar ook hier geldt: de tendens is stijgend.

Bron: NAU.ch


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven