Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Forse omzettoename voor Russische retailsector in maart

Carrefour werkt met partner aan thuisbezorging in Oeganda
Carrefour, dat in Oeganda met de franchisepartner Majid Al Futtaim werkt, is een samenwerkingsverband aangegaan met het Afrikaanse ecommerce-platform Jumia. Via de dochteronderneming Jumia Food worden samen mogelijkheden voor thuisbezorging van boodschappen opgezet. Oeganda kent steeds meer vraag naar online thuisbezorging in verband met maatregelen die door de overheid zijn ingezet tegen het coronavirus. Het aanbod van Carrefour is te vinden via de app van Jumia Food. Jumia Food levert de boodschappen bij consumenten in de hoofdstad Kampala. Er kan gebruik worden gemaakt van verschillende betaalmethodes.
Bron: independent.co.ug 

Malta: SPAR start met online platform tijdens lockdown
SPAR Malta geeft tijdens de lockdown meer prioriteit aan winkelgemak voor de klant. De keten doet dit door versneld een nieuw online winkelplatform op te stellen. Volgens de keten heeft het ecommerce-platform een positieve invloed bij het wegnemen van zorgen van de consument en het verminderen van hamstergedrag. De online winkel is te vinden op shop.spar.com.mt. Bezoekers kunnen hier een eigen account aanmaken en direct beginnen met het bestellen van boodschappen. Bij bestellingen van meer dan € 80 worden geen bezorgkosten in rekening gebracht. Het minimum bestelbedrag is € 70. Klanten hebben de keuze uit duizenden producten in het assortiment van SPAR. Dit aanbod beslaat nu nog 50% van het totale assortiment, hoewel het aanbod continu wordt uitgebreid. De bestellingen worden via 13 routes op Malta geleverd. De keten voert regelmatig extra tijdsvensters voor het leveren van bestellingen in. De bestelde boodschappen kunnen van maandag tot zaterdag aan huis worden geleverd.
Bron: spar-international.com 

India: Reliance Retail heeft 4,2% meer kwartaalomzet
De omzet van Reliance Retail is over het volledige fiscale jaar van 2020 gestegen met jaar op jaar 24,8% tot 1,63 bln Rs (€ 20,0 mld). De omzet van het afgelopen kwartaal steeg met 4,2%, ondanks dat de Indiase overheid in maart strenge maatregelen had getroffen voor een lockdown. De bruto winst nam in het fiscaal jaar 2020 toe met 49% tot Rs 82,6 mld (€ 1,0 mln). Volgens het bedrijf was het afgelopen fiscaal jaar een periode van groei, ondanks de invloed van COVID-19 in maart.
Bron: financialexpress.com 

Forse omzettoename voor Russische retailsector in maart
De omzet van de Russische retailsector is in maart fors gestegen. De directe aanleiding hiervoor is het koopgedrag, dat werd beïnvloed door het vooruitzicht van een lockdown. Ook steeg de omzet wegens de daling in koerswaarde van de Russische roebel. De koerswaarde zette korte tijd een trend in, waarbij importproducten werden ingekocht voordat deze door de inflatie in prijs zouden stijgen. De centrale bank van Rusland raamde voor 2020 een krimp van 6% met betrekking tot het bruto nationaal product. De bank besloot daarop de rente te verlagen met 50 basispunten tot 5,5%. De retailomzet nam in maart jaar op jaar toe met 5,6%, aldus het federaal statistisch bureau Rosstat. Analisten van Reuters hadden eerder een lagere omzettoename geraamd van 2,6%.
Bron: esmmagazine.com 

VAE: Noon.com begint thuisbezorgdienst voor versproducten
De digitale marktplaats Noon.com heeft onder de naam Noon Daily een nieuwe thuisbezorgdienst voor de omgeving van Dubai aangekondigd. Via de app van Noon kunnen met de bezorgdienst versproducten worden besteld, die vervolgens op de volgende dag aan huis worden geleverd. Hoewel Noon Daily al langer in ontwikkeling was, is de introductie van de nieuwe bezorgdienst versneld wegens de coronacrisis. Het assortiment van Noon Daily bestaat uit dagelijkse benodigdheden, waaronder verse groente en fruit, brood, zuivel, diepgevroren levensmiddelen en babyvoeding. De bezorgdienst hanteert verder geen minimum bestelbedrag.
Bron: khaleejtimes.com 

Turkse e-commerce in 2019 € 10,76 mld waard
De Turkse sector voor e-commerce had in 2019 in totaal een waarde van 83,1 mld lira (€ 10,76 mld). Jaar op jaar gezien is dat een toename van 39%. In het jaar ervoor had de Turkse online retailsector nog een waarde van 59,9mld lira (€ 7,76 mld). De gemiddelde jaarlijkse groei van de ecommercesector in Turkije stond in de afgelopen vijf jaar op 35%. De statistieken met betrekking tot de Turkse online sector zijn gepubliceerd in een rapport van de Turkse branchevereniging TÜBİSAD in samenwerking met Deloitte Turkey, SimilarWeb en Inveon.
Bron: ecommercenews.eu 

COVID-19 beïnvloedt ook na 2020 de Griekse retailsector
De COVID-19-pandemie heeft waarschijnlijk ook na 2020 een grote invloed op de Griekse retalsector. Dit blijkt uit een enquête onder een aantal grote Griekse retailers. Het onderzoek werd uitgevoerd door IELKA, een Grieks onderzoeksinstituut voor retail en consumptiegoederen. Aan de hand van de 180 ondervraagde retailbedrijven kwam naar voren dat de meerderheid (68%) ervan uitgaat dat de totale omzet van dit jaar niet af zal wijken van dat van vorig jaar. Hoewel in het eerste halfjaar van 2020 sprake was van een toename in omzet, zal dit in het tweede halfjaar weer fors afnemen. Gemiddeld gaan de retailers ervan uit dat de omzet gemiddeld met 2,1% in het eerste halfjaar zal stijgen. Voor het tweede halfjaar wordt gemiddeld een daling in omzet van 2% geraamd.
Bron: esmmagazine.com 

Canada: Metro start met extra online diensten
De vraag naar online retail is in het tweede fiscale kwartaal van Metro fors toegenomen. Volgens CEO Eric La Flèche kiezen Canadese consumenten in verband met COVID-19 ervoor om thuis te blijven en het bezoek aan supermarkten zoveel mogelijk te beperken. “We hebben ons online volume in korte tijd meer dan verdubbeld. Het is moeilijk om aan de huidige vraag te voldoen. Tijdsvensters voor thuisbezorging worden op het moment dat ze vrij komen direct weer opgevuld”, aldus La Flèche tijdens een gesprek met analisten.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: vergelijkende winkelomzet van Publix neemt met 14% toe
Publix Super Markets had in zijn eerste kwartaal van 2020 een toename in vergelijkende winkelomzet van meer dan 14%. De omzettoename komt met name door de uitbraak van het coronavirus in de laatste weken van het afgelopen kwartaal. De totale omzet van het eerste kwartaal, dat op 28 maart afliep, kwam neer op $ 11,2 mld (€ 10,3 mld). Ten opzichte van de $ 9,7 mld (€ 8,9 mld) van dezelfde periode in 2019 is dat een toename van 16,4%. Publix raamt de toename in omzet die direct werd veroorzaakt door de pandemie op 10,3%, oftewel ongeveer $ 1 mld (€ 920 mln).
Bron: supermarketnews.com 

Publicatiedatum: