Grote vraag naar diepgevroren blauwe bessen compenseert verliezen horeca

Naarmate het blauwe bessenseizoen in Florida afneemt, nemen andere gebieden in de VS het stokje over. Kasey Cronquist, voorzitter van de Amerikaanse Highbush Blueberry Council, zegt: "Georgië, Californië en Mexico zijn op dit moment in volle gang. North Carolina bereidt zich voor om binnenkort van start te gaan, en dan zal de productie naar het noorden verschuiven in de VS en Canada, als de zomermaanden aanbreken."

Tot nu toe zijn de volumes dit seizoen goed geweest volgens Cronquist. "We hebben een toename van het totale volume gezien ten opzichte van vorig jaar en ook de kwaliteit is uitstekend. Het aanbod van blauwe bessen is op dit moment sterk en we doen er alles aan om het momentum vast te houden ondanks de uitdagingen die de coronapandemie in de toeleveringsketen heeft gecreëerd."

Piekvraag naar diepgevroren blauwe bessen
Voordat de pandemie toesloeg, lag de vraag naar blauwe bessen op een regulier niveau. "De vraag was normaal voordat het allemaal begon," legt Cronquist uit. "In de afgelopen zes tot acht weken hebben we echter, net als alle andere telers, een aantal belangrijke veranderingen in het consumentengedrag gezien. De vraag naar verse blauwe bessen is door de huidige omstandigheden enigszins toegenomen, hoewel de vraag na de eerste piek iets verminderd is. Maar voor diepgevroren blauwe bessen hebben we een toename van de vraag gezien, die nog steeds sterk is en veel hoger dan voor de coronavirusuitbraak."

"Gelukkig waren we, wat het diepgevroren product betreft, gereed om aan de toegenomen vraag te voldoen. Op enkele punten zijn er wat aanpassingen gedaan, zo zijn sommige verwerkers een extra dag per week gaan werken. Er waren veel blauwe bessen in de koelcel die gemakkelijk en snel naar de supermarkten konden worden verzonden. Die vraag is gegroeid en veel van de verwerkers die aan de foodservice hebben geleverd, hebben hun verliezen daadwerkelijk kunnen compenseren door het diepgevroren product naar de retail te verleggen."

Nieuwe campagne om de gezondheidsvoordelen van blauwe bessen te benadrukken
Hoewel de vraag naar diepgevroren blauwe bessen op dit moment bijzonder groot is, loopt de verkoop van het verse product ook goed. "We hebben een heropleving van de blauwe bessen gezien vanwege de situatie. Mensen richten zich op gezonde producten en het is bemoedigend voor de sector om te zien dat het consumentengedrag steeds meer gericht is op deze producten met een hoge voedingswaarde. Blauwe bessen zijn in een goede positie om aan deze voorkeuren te voldoen.

Om de gezondheidsvoordelen van blauwe bessen te benadrukken, heeft de Council een nieuwe marketingcampagne gelanceerd onder de naam The Blueberry Method. De campagne ging op 15 april van start en benadrukt dat blauwe bessen een goede bron van antioxidanten en vitamine C zijn. Advertenties met blauwe bessen zullen worden getoond aan kopers om de aantrekkingskracht te vergroten en herhalingsaankopen te stimuleren.

"De campagne heeft uitstekende boodschappen en leuke kenmerken waar mensen zich mee zullen identificeren in de huidige omstandigheden waar we allemaal mee te maken hebben. We zijn enthousiast over de campagne en hebben al een grote respons gezien," besluit Cronquist.

De Blueberry Method Industry Toolkit is hier beschikbaar en bevat een verzameling van merkactiva en -middelen die retailers, telers en andere geïnteresseerden kunnen gebruiken om de waarde van blauwe bessen te verhogen.

Voor meer informatie:
Kasey Cronquist
U.S. Highbush Blueberry Council
info@blueberry.com
www.ushbc.org


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven