Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sterk kwartaal voor ICA Gruppen

"Britse online supermarktsector neemt dit jaar met 33% toe"
Een recent rapport van het marktonderzoeksbureau Mintel raamt de groei van de Britse online supermarktsector in 2020 op 33%. De waarde van de sector zal zodoende volgens deze prognose toenamen van £ 12,7 mld in 2019 tot £ 16,8 mld in 2020 (van € 14,6 mld tot € 19,3 mld). De sterke toename van dit jaar is voorafgegaan door vier jaar aan afnemende groei. In 2019 daalde het tempo van de groei tot slechts 2,9%. De waarde van de online supermarktsector wordt voor 2024 geraamd op £ 17,9 mld (€ 20,6 mld), wat een toename in houdt van 41% verspreid over vijf jaar. Volgens Mintel heeft de coronacrisis geleid tot een drastische verandering in online consumptiegedrag. Het onderzoeksbedrijf is van mening dat deze veranderingen blijvend kunnen zijn.
Bron: ift.org 

SPAR Scotland ondersteunt lokale ondernemers
In verband met COVID-19 is de manier veranderd waarop de Schotse SPAR-groothandelaar CJ Lang & Son met lokale leveranciers werkt. Gedurende de pandemie heeft de Schotse tak van SPAR zijn vaste leveranciers benaderd om te zien hoe deze kleine ondernemingen beter konden worden ondersteund. Dit was met name van belang voor leveranciers die veel met horecagelegenheden werken. SPAR heeft in Schotland een netwerk aan leveranciers van ongeveer 150 lokale bedrijven. De rol van deze leveranciers is in belang gegroeid, omdat consumenten op een gegeven moment steeds meer waarde gingen hechten aan lokale producten.
Bron: spar-international.com 

Duitsland: Rewe blijft ook in 2019 groeien
Rewe had in 2019 een jaaromzet van in totaal € 62,7 mld. In 2018 stond de jaaromzet nog op € 61,2 mld. Volgens Rewe zagen zijn Duitse winkels in 2019 een groei van 9,1%. Het aantal vestigingen breidde met 92 uit tot 1.810 winkels. In het vorige jaar stond het netwerk op 1.718 filialen. Rewe heeft zich met name meer gericht op samenwerking met franchisenemers. De omzet van de Duitse ketens Rewe, Rewe Center en Rewe to Go steeg met 3,2% tot € 24,5 mld. In 2020 wordt door het bedrijf een nieuw winkelconcept gebruikt, dat tot nu toe succesvol is gebleken. Internationaal gezien steeg de omzet met 8,2%. De internationale omzet van € 10,2 mld is afkomstig uit markten als Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, de Tsjechische Republiek, Litouwen, Rusland, Slowakije en Oekraïne. Er was met name veel groei te zien in Centraal- en Oost-Europa. De ketens Billa en Iki in Litouwen waren samen goed voor een omzettoename van 20,4% tot € 3,7 mld.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zweden: Sterk kwartaal voor ICA Gruppen
ICA Gruppen had een sterk eerste kwartaal in het fiscaal jaar 2020. De resultaten werden met name in maart beïnvloed door COVID-19. Dit leidde onder andere tot een toename in omzet van jaar op jaar 8,1%, tot SEK 30,4 mld (€ 2,8 mld). De bedrijfswinst stond op SEK 1,3 mld (€ 122,8 mln), wat jaar op jaar gezien een toename is van SEK 50 mln (€ 4,7 mln). De winst per aandeel was SEK 4,83 (€ 0,45).
Bron: icagruppen.se 

Walmart Mexico heeft 15,4% toename in kwartaalwinst
De Mexicaanse tak van Walmart had een toename in winst van 15,4% tijdens het afgelopen kwartaal. Het resultaat kwam overeen met de prognoses van analisten, die uit waren gegaan van een toename in omzet wegens de coronacrisis. De netto winst van Walmex over het eerste kwartaal stond op 10 mld peso's (€ 387,7 mln). In dezelfde periode van vorig jaar bedroeg de netto winst 8,7 mld peso's (€ 337,3 mln). CEO Guilherme Loureiro gaf aan dat het resultaat is ontstaan door een buitengewone situatie. In verband met de coronacrisis heeft Walmart in Mexico 20.500 nieuwe werknemers aangenomen.
Bron: theyucatantimes.com 

Amerikaanse supermarkten in top 75 meest waardevolle retailmerken
Amazon, Walmart en Costco behoren tot de top 75 van de wereldwijd meest waardevolle retailmerken. De derde editie van de ranglijst BrandZ Top 75 Most Valuable Global Retail Brands is op 30 april gepubliceerd door WPP and Kantar. Enkele andere supermarktketens die in de ranglijst zijn terug te vinden zijn onder andere Aldi, Whole Foods Market, The Kroger Co. en Publix Super Markets. De ranglijst laat verder zien dat de waarde van de 75 retailmerken in het afgelopen jaar gecombineerd is toegenomen met 12% tot $ 1,5 bln (€ 1,38 bln). De publicatie van de index van WPP en Kantar valt samen met het World Retail Congress (WRC). De lijst geeft een indicatie van de merken die naar alle waarschijnlijkheid een grote rol zullen spelen in de markt, als de crisis rondom het coronavirus eenmaal weer is opgelost. De rangschikking wordt bepaald door te kijken naar de aandelenkoers van de bedrijven in de periode vanaf 2020 april, zodat duidelijk het effect van COVID-19 in de ranglijst wordt opgenomen. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: KeHE vermindert voedselverspilling met Spoiler Alert
KeHE heeft voor meerdere jaren een overeenkomst voor samenwerking ondertekend met Spoiler Alert. Spoiler Alert is een techbedrijf, dat gespecialiseerd is in het efficiënter maken van leveringsketens binnen de supermarktsector. Specifiek helpt het bedrijf om onverkochte producten effectiever te verwerken. Spoiler Alert zorgt onder andere voor middelen voor data-analyse en voor een B2B-platform waarmee overschotten kunnen worden verhandeld.
Bron: prnewswire.com 

Amazon heeft kwartaalomzet van $ 75 mld
Amazon is naar voren gekomen als een van de grootste winnaars tijdens de coronacrisis. Het bedrijf heeft in de eerste drie maanden van dit jaar een omzet behaald van $ 75,4 mld (€ 69,3 mld). Dit komt omgerekend neer op meer dan $ 33 mln (€ 30,3 mln) per uur. De omzet was 26% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. De toename in omzet heeft echter wel een prijs: de winst is jaar op jaar met 29% gedaald tot $ 2,5 mld (€ 2,3 mld). Volgens Amazon-oprichter Jeff Bezos moeten aandeelhouders rekening houden met verdere winstafnames. Het bedrijf is van plan om in de komende maanden $ 4 mld (€ 3,7 mld) uit te geven aan COVID-19-gerelateerde zaken, zoals veiligheidsmaatregelen voor werknemers.
Bron: theguardian.com 

VS: ijzersterk begin van 2020 voor Albertsons
De vergelijkende winkelomzet van Albertsons is in de eerste twee maanden van het eerste fiscale kwartaal gestegen met 34%. Volgens CEO Vivek Sankaran hadden de resultaten nog sterker kunnen zijn. Nadat het vorige fiscale kwartaal op 29 februari afliep, heeft het bedrijf significante toenames gezien in het winkelverkeer, de gemiddelde inhoud per winkelwagen en algehele vraag. Dit geldt eveneens voor het online segment van Albertsons, dat positief werd beïnvloed door de komst van COVID-19. In de vier weken tot 28 maart steeg de vergelijkende winkelomzet met 47%. In de periode van vier weken tot 25 april nam deze omzet nog verder toe met 21%. Volgens Sankaran steeg de online omzet in maart met 109% en vervolgens in april met maar liefst 374%.
Bron: progressivegrocer.com

Amerikaanse consumenten bezorgd over veiligheid bij herstarten economie
Hoewel Amerikaanse retailers staan te popelen om hun winkels te heropenen, voelen veel consumenten zich nu nog niet veilig bij winkelbezoek. Dit blijkt uit een enquête van Deloitte voor een onderzoek naar winkelgedrag tijdens de huidige pandemie. Slechts 34% van de ondervraagde consumenten heeft genoeg vertrouwen in de veiligheid van een bezoek aan een fysieke winkel. De enquête werd in de week van 13 april gehouden onder 1.000 Amerikaanse consumenten. In twaalf andere landen werden tegelijkertijd vergelijkbare onderzoeken uitgevoerd. “De zorgen over de gezondheid zijn groter dan de zorgen over de financiële situatie in de VS. Meer dan 50% van de ondervraagde consumenten maakt zich hier zorgen over, terwijl slechts bijna een kwart zich zorgen maakt om de financiën”, aldus Deloitte.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: