Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Vanderhallen, Coöperatie Hoogstraten

"Nu de export op gang komt is het alle hens aan dek voor onze mensen"

Tholen – Nieuwbakken directeur van Coöperatie Hoogstraten, Hans Vanderhallen, wordt drie maanden na zijn aanstelling voor een grote uitdaging geplaatst: de coronacrisis. Hoe gaat Coöperatie Hoogstraten om met de maatregelen die bedrijven in België zijn opgelegd? En heeft de coronacrisis effect op de verkoop van aardbeien en kasgroenten?

“Vrijdag 13 maart voerde de Belgische regering de eerste maatregelen door en na een week zaten we in een ‘lockdown light’. Inmiddels werkt 75% van onze werknemers, die niet logistiek operationeel zijn, thuis. We hadden nooit gedacht dat we op niveau zouden komen, maar het is gelukt”, vertelt Hans Vanderhallen. “Samen met een handjevol collega’s ben ik één van de enige die de hele dag op kantoor te vinden is, de rest werkt vanuit huis. De inpakkers, orderpickers, sorteerders en heftruckchauffeurs werken on-site en nemen vanzelfsprekend de maatregelen in acht.”

"Voor aardbeien weten ze ons te vinden"
Hoewel Coöperatie Hoogstraten nooit een groot koperspubliek over de vloer heeft gekregen voor de dagelijkse verkoop, omdat er veel vanuit huis en op andere veilingen wordt gekocht, blijven de klanten komen. “Voor aardbeien weten ze ons wel te vinden. Aardbeien zijn bij uitstek een product dat men graag ziet voordat men het koopt. Daarom kunnen we niet zeggen dat we nu minder mensen over de vloer krijgen als normaal. Als men de regels respecteert, zorgt het niet voor problemen, maar dat is niet altijd gemakkelijk als we eerlijk zijn. Gelukkig lukt het wel om de kopers zoveel mogelijk te scheiden”, aldus Hans.

Thuiswerken
“De switch naar thuiswerken is erg drastisch geweest, waardoor iedereen moest wennen. Inmiddels heeft iedereen zich erin kunnen vinden en ben ik ontzettend tevreden hoe ons personeel alles oppikt. Het voordeel van thuiswerken is dat er minder snel dingen worden vergeten, maar een nadeel is dat het niet altijd mogelijk is om snel te communiceren en dat je het contact met collega’s mist. Gelukkig zijn er genoeg videoconferentiesystemen die communicatie mogelijk maken. Ik denk dat ik er wel 5 of 6 op mijn computer heb staan”, zegt Vanderhallen. “Als we de go krijgen van de overheid, gaan we het thuiswerken langzaam afbouwen, maar ik ben er van overtuigd dat we niet helemaal naar nul gaan en dat een bepaalde vorm van thuiswerken zal blijven.”

"Onze producten moeten de grens over"
Als de directeur naar de producenten kijkt, ziet hij dat velen de situatie onder controle hebben, maar dat problemen met arbeidskrachten blijven. “Ook op commercieel vlak houden we problemen. Door het wegvallen van de horeca missen we klanten. Daarentegen hebben we kunnen profiteren van het boomen van de retail en de kleinhandel. Tot nu toe heeft de binnenlandse markt onze volumes goed afgenomen. . Echter nu onze producten, zoals aardbeien, tomaten en paprika’s op een piek beginnen te komen qua volumes, gaat het moeilijker worden. We zijn een exportland dus moeten we de grens over, al heeft de coronacrisis ook de andere Europese markten verstoord. In het binnenland zetten we aan alle traditionele kanalen af, maar in het buitenland leveren we relatief veel aan horeca. Nu die voor een groot deel is weggevallen, is het alle hens aan dek voor onze mensen om andere afzetkanalen open te krijgen. Dit moeten we samen doen met onze klanten en exporteurs.”

“Als de coronacrisis voorbij is, zal het nooit meer hetzelfde worden als voorheen. Deze situatie bewijst hoe belangrijk het is om als organisatie kennis te hebben van klanten en afzetmarkten. Als je dat niet weet, kun je er ook niet op reageren. We beseffen nu maar al te goed wat kennis betekent voor de handel en dat onze strategie om de volgende jaren volop in te zetten op het opbouwen van deze kennis en expertise de juiste is”, besluit Hans.

Voor meer informatie:
Hans Vanderhallen
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 (Kluis Z.1 - 1050)
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu      
www.hoogstraten.eu