Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Russische discountketen Mere breidt uit in Europa

VK: Waitrose benoemt Sainsbury's-directeur tot nieuwe CEO
John Lewis Partnership, dat onder andere verantwoordelijk is voor de keten Waitrose, heeft voormalig Sainsbury's-directeur James Bailey aangesteld als nieuwe directeur van de supermarktketen. Bailey heeft ruim 18 jaar voor Sainsbury's gewerkt, waarbij hij in zijn laatste jaren als directielid verantwoordelijk was voor het inkoopbeleid. Hij volgt bij Waitrose Rob Collins op, die na een reorganisatie in het management het veld ruimde. Bailey is per direct actief in zijn nieuwe functie en heeft nu als taak Waitrose door de coronacrisis te loodsen.
Bron: uk.reuters.com 

Australië: meer omzet en kosten door coronavirus voor Woolworths 
De Australische supermarktketen Woolworths had in het afgelopen kwartaal een forse toename in omzet dankzij consumenten die thuis een voorraad aan wilden leggen. Het bedrijf waarschuwt echter ook voor toegenomen kosten en voor het feit dat de hamstertrend weer af aan het nemen is. De supermarktomzet steeg in de afgelopen drie maanden tot en met maart jaar op jaar gezien met 11,3% tot AU$ 11,2 mld (€ 6,8 mld).
Bron: reuters.com 

Finland: Kesko heeft recordwinst in eerste kwartaal
De Finse retailgroep Kesko heeft in het eerste kwartaal een record gebroken qua resultaten. Mede door de coronacrisis behaalde het bedrijf een winst van € 65,1 mln. In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst nog op € 57,5 mln. Kesko raamt de totale winst van 2020 op rond de € 450 mln, wat naar eigen zeggen iets minder zal zijn dan de winst van vorig jaar van € 461,6 mln.
Bron: yle.fi 

Russische discountketen Mere breidt uit in Europa
De Russische discountketen Mere heeft in Duitsland zijn derde vestiging geopend. De nieuwe winkel is te vinden in de stad Halle. Eerder opende Mere al locaties in Leipzig en Zwickau. Hoewel de uitbreidingsplannen van het Siberische moederbedrijf Torgservis een jaar lang hebben stilgelegen, lijkt nu het plan voor uitbreiding in Europa te worden voortgezet. Mere heeft ook plannen voor Litouwen en Polen en gaat daarnaast uitbreiden in Wit-Rusland. Torgservis begon met zijn eerste stappen buiten de Russische markt in 2018 onder de naam Svetofor (Russisch voor "verkeerslicht"). Inmiddels zijn er meer dan 30 filialen geopend.
Bron: retaildetail.eu 

VK: corona-onrust duurt volgens Sainsbury's-CEO tot september
Mike Coupe, de CEO van Sainsbury’s, heeft aangegeven dat de onrust door de uitbraak van het coronavirus op zijn minst tot medio september aan zal houden. De regels voor sociale afstand zullen daarom waarschijnlijk ook in de nabije toekomst van kracht blijven. Door de extra kosten om zowel klanten als personeel te beschermen tegen het virus en de uitval van personeel zal er volgens Coupe verder sprake zijn van een verliespost van £ 500 mln (€  575,3 mln). De directeur heeft verder te kennen gegeven dat ongeveer 15% van het personeel wegens COVID-19 nog absent is.
Bron: theguardian.com 

India: Flipkart en Meru werken samen aan thuisbezorging
Het Indiase e-commerce-bedrijf Flipkart is een samenwerkingsverband aangegaan met het taxibedrijf Meru om boodschappen te leveren tijdens de huidige lockdown in India. Klanten worden op deze manier aangemoedigd om thuis te blijven en sociale afstand te houden. De nieuwe service is van start gegaan in een aantal steden en regio's, waaronder Bengaluru, Delhi NCR en Hyderabad.
Bron: hindustantimes.com 

VK: Co-op en Nisa beginnen online portaal voor leveranciers
De Britse supermarktketen Co-op en de in groothandel gespecialiseerde dochteronderneming Nisa werken samen met het marketingbedrijf IRI en zijn groothandelsafdeling SalesOut aan een online informatieportaal voor leveranciers. Het portaal heeft Hive en geeft inzichten over de marketing, omzet, de leveringsketen, prijzen, consumentengedrag en andere eigenschappen van producten. Hive maakt hierdoor nauwere samenwerking tussen retailers en leveranciers mogelijk. Het online portaal brengt in totaal de activiteiten van 2.500 Britse Co-op-vestigingen en 2.500 Nisa-franchiselocaties in kaart.
Bron: retailtimes.co.uk 

Frankrijk: meer groei in kwartaalomzet voor Carrefour
Carrefour heeft aangegeven dat de omzetgroei in het eerste kwartaal is versneld. Dit is het gevolg van de sterke omzet die in maart door de afzet van levensmiddelen werd verkregen. Met name in de Franse thuismarkt was de toename in vraag naar dagelijkse benodigdheden goed te zien. De directe reden hiervoor is omdat consumenten voorraden aan wilden leggen wegens het coronavirus. Carrefour is qua omzet de grootste supermarktketen van Europa. Het bedrijf wil zijn financiële en bedrijfsmatige doelstellingen die onder het strategieplan voor 2022 zijn opgesteld nog steeds aanhouden. "We leven binnen onze sector nu in een allesbepalend moment. De crisis onderstreept het belang van de strategie van Carrefour", aldus CEO Alexandre Bompard. In het eerste kwartaal stond de omzet op € 19,4 mld. Naast de trends in maart werd het resultaat ook positief beïnvloed door sterke prestaties in januari en februari.
Bron: uk.reuters.com 

China: "JD.com maakt tweede beursgang in Hong Kong" 
Volgens anonieme bronnen bereidt de Chinese e-commerce-retailer JD.com zich voor op een tweede beursgang in Hong Kong. Ondanks het coronavirus worden de plannen voor de beursgang in de komende paar maanden uitgevoerd. Door nieuwe aandelen op de Hong Kong Stock Exchange te plaatsen kan het bedrijf voor minstens HK$ 3 mld (€ 355,9 mln) aan kapitaal vergaren. De beursgang vindt mogelijk al in juni plaats en zal voor de beurs in Hong Kong mogelijk de grootste transactie van dit jaar worden, aldus de anonieme bronnen. JD.com was niet direct beschikbaar voor commentaar op deze geruchten.
Bron: reuters.com 

37% meer omzet in april voor Amerikaanse online supermarkten
Amerikaanse online thuisbezorgers en afhaaldiensten hebben in april samen een recordomzet behaald. De totale omzet van de Amerikaanse online supermarktsector kwam neer op $ 5,3 mld (€ 4,9 mld). Ten opzichte van de omzet van $ 4 mld (€ 3,7 mld) van maart is dat een toename van 37%. Dit blijkt uit een rapport van Brick Meets Click en Symphony RetailAI. Volgens het adviesbureau Brick Meets Click nam maand op maand gezien het aantal online bestellingen met 33% toe van 46,9 mln tot 62,5 mln. Ook steeg de omvang per bestelling met 3%, van gemiddeld $ 82 naar $ 85 (van € 75,40 naar € 78,15). Het onderzoek van Brick Meets Click en Symphony RetailAI is gebaseerd op een enquête die van 22 tot 25 april werd gehouden.
Bron: supermarketnews.com 

Canada: meer winst en omzet voor Loblaw door coronavirus
Loblaw Companies heeft aangegeven dat de winst in het eerste kwartaal fors is toegenomen in verband met het coronavirus. Consumenten zijn voorraden in gaan slaan, wat directe gevolgen heeft gehad voor de resultaten van retailers. Volgens Loblaw heeft dit echter ook gevolgen gehad voor de kosten. Deze zijn gestegen in verband met veiligheidsmaatregelen voor werknemers en klanten. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de supermarktketen Loblaws en de drogisterijketen Shoppers Drug Mart. In de periode van 12 weken tot 21 maart werd een winst behaald van CA$ 240 mln (€ 159,2 mln). In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst nog op CA$ 198 mln (€ 131,3 mln). De kwartaalomzet steeg jaar op jaar van bijna CA$ 10,7 mld in 2019 tot CA$ 11,8 mld (van € 7,1 mld naar € 7,8 mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 9,6% toe bij supermarkten. Bij drogisterijen was dit 10,7% en bij apotheken 10,6%.
Bron: canadiangrocer.com 

Werknemers van grote Amerikaanse retailers staken massaal wegens coronavirus
Een verbond van werknemers van Amazon, Walmart, FedEx, Target, Instacart en Whole Foods gaan en masse staken. De werknemers protesteren tegen de werkomstandigheden die tijdens de pandemie zijn ontstaan. De werkgevers van de protesterende medewerkers zijn aangemerkt als essentiële bedrijven en zijn dus tijdens de pandemie actief gebleven. Hoewel de bedrijven hierdoor hun winst fors zagen stijgen, ging dit volgens de actievoerders ten koste van de veiligheid en het welzijn van het eigen personeel. Werknemers van enkele van de bedrijven hebben eerder al stakingsacties gehouden en hebben publiekelijk kritiek op het beleid van de werkgever geuit. Een verbond met een omvang zoals nu is ontstaan is echter zonder precedent.
Bron: businessinsider.nl 

VS: Blue Apron ziet weinig extra omzet door COVID-19
Blue Apron heeft wisselvallige resultaten gemeld met betrekking tot het afgelopen kwartaal. Aan de ene kant nam de netto omzet jaar op jaar gezien af met 28% tot $ 101,9 mln (€ 93,7 mln). Ook meldde het bedrijf een netto verlies van $ 20,1 mln (€ 18,5 mln). Dit was naar alle waarschijnlijkheid de reden waarom de aandelenkoers van Blue Apron de laatste tijd is gedaald. Aan de andere kant steeg de netto omzet ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 met 8%. Ook steeg het aantal bezoekers maand op maand gezien met 7%. Blue Apron bezorgt verse maaltijdpakketten aan huis. De online thuisbezorgservice is steeds meer vraag gaan zien sinds het uitbreken van de COVID-19-pandemie.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: