AgroFresh Solutions heeft de wereldwijde toepassing van haar SmartFresh-technologie uitgebreid om de consumentenervaring te optimaliseren voor een breed scala aan producten, waaronder avocado, broccoli, meloen, tomaat, mango en steenfruit.
SmartFresh is een oplossing die al op grote schaal wordt toegepast om appelen, peren en sinds kort ook bananen vers te houden. Nadat de noodzakelijke goedkeuringen zijn verkregen, is SmartFresh, dat in 2002 op de markt kwam, nu ook beschikbaar voor een groot aantal andere producten. Telers, verpakkers en retailers kunnen SmartFresh toepassen om de rijping te vertragen tijdens de weg die het product aflegt van veld tot bord, waarbij de smaak en textuur behouden blijven.
"SmartFresh bracht 18 jaar geleden een drastische verandering in de appelsector teweeg," zegt AgroFresh-directeur Jordi Ferre. "We zijn doorgegaan met het verbeteren van onze technologie, vergroten van onze expertise en verdiepen van onze samenwerking met klanten zodat zij SmartFresh kunnen toepassen voor nog meer van hun producten."
De voordelen van SmartFresh:
- Een eetrijp en vers product voor de consument omdat het rijpingsproces van het vers geoogste product wordt vertraagd.
- Controle over de rijping. Ondersteunt de rijping na de oogst en tijdens de diverse stadia van de toeleveringsketen.
- Fruitkwaliteit. Voorkomt gewichtsverlies en verhoogt het verhandelbaar volume. Beschermt de schil, die het fruit van nature bescherming biedt.
- Bewaring. Verruimt de bewaringsperiode waardoor de flexibiliteit van de bevoorrading toeneemt.
- Biedt nieuwe mogelijkheden tot handel op veraf gelegen markten.
- Verhoogt aantrekkelijkheid voor consument. Optimaliseert gele kleur van bananen.
- Duurzaam en vermindert voedselverspilling.
- Effectief op een breed scala aan gewassen, zoals hardfruit, avocado's, bananen, meloenen, tomaten, broccoli, mango's, perziken, nectarines, pruimen, kiwi's, limes en watermeloen.
“SmartFresh is een voor de sector betrouwbare oplossing om de textuur, stevigheid, smaak en externe kwaliteit van verse AGF gedurende de bewaring, het transport en in het winkelschap te bewaren," zegt Narciso Vivot van AgroFresh. "Al vele jaren vertrouwt ons wereldwijde klantenbestand op SmartFresh voor een steeds groter scala aan producten. Onze klanten laten weten dat deze oplossing resulteert in verse en ready-to-eat producten van uitmuntende kwaliteit. Dit geldt met name voor avocado's en meloenen. Ze zijn dan ook enthousiast om de nieuwe zakelijke mogelijkheden die hieruit voortvloeien te benutten."
Een andere vershoudoplossing die AgroFresh aanbiedt, is RipeLock, dat aanvankelijk werd geïntroduceerd om bananen langer vers te houden. Het merk RipeLock is nu een platform voor verpakkingsoplossingen op maat en biedt onder meer MA- en MH-verpakkingen en consumentenverpakkingen. Deze verpakkingen bieden toegevoegde waarde doordat ze de productkwaliteit op peil houden gedurende de toeleveringsketen en zijn verkrijgbaar in formaten variërend van binnenzakken voor dozen tot kleine retailzakken, zowel onbedrukt als bedrukt.