Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jo Lambrecht, BelOrta

“Hopelijk houdt het effect van verhoogde consumptie van lokale verse groenten en fruit verder aan”

Tholen – De uitbraak van het coronavirus heeft het dagelijks werk drastisch veranderd. De maatregelen die zijn genomen om het virus in te dammen hebben ervoor gezorgd dat op het moment thuiswerken het nieuwe ‘normaal’ is. Hoe heeft BelOrta dit geregeld? En wat zijn de gevolgen van de coronacrisis op lange termijn?

“We hebben diverse maatregelen getroffen en thuiswerken is daar één van. Tijdens het begin van de crisis hebben we al heel snel de beslissing genomen om interne preventieve maatregelen te treffen, om te zorgen dat de kans op besmetting zo minimaal mogelijk blijven. De cafetaria’s zijn op al onze sites gesloten, maar de verkoop gaat natuurlijk wel door. We hebben extra thuiskoopsystemen geregeld voor klanten en in de verkoopzaal wordt goed gelet op het houden van afstand tussen de klanten”, vertelt Jo Lambrecht van BelOrta. “Tevens hebben we waar mogelijk ingezet op het ontdubbelen van bepaalde teams. Wanneer het er medewerkers uit het ene team besmet zouden raken, hebben we altijd nog een ander team om op terug te vallen. Het werk moet ten alle tijden door kunnen gaan, omdat we nou eenmaal in een essentiële sector zitten.”

Thuisverkoop
“Waar mogelijk hebben we collega’s op de kantoren al dan niet alternerend van thuis uit laten werken. Niet op alle afdelingen is dit mogelijk, omdat je fysiek aanwezig moet zijn om bijvoorbeeld de kwaliteit te beoordelen, aanvoer te receptioneren en af te leveren.   Thuiswerken was iets dat in onze sector nog niet veel werd gedaan, omwille van de noodzakelijke interactie en de snelle communicatie die belangrijk is in onze branche. Vanwege de coronacrisis is het thuiswerken versneld geïntroduceerd en het werkt goed. Ook wat het vergaderen betreft. Inmiddels heb ik volgens mij met elk beschikbaar systeem een meeting gehouden”, lacht Lambrecht. “Of thuiswerken de toekomst is, daar ben ik niet van overtuigd. Aan de andere kant, we hebben nu kennis gemaakt met de mogelijkheid, dus ik denk dat het in bepaalde situaties wel meer toegepast gaat worden. Toch is het communiceren met elkaar en snelle interactie belangrijk en dat lukt niet altijd even vlot wanneer je thuis aan het werk bent.”

Lokaal
Volgens Jo waren de eerste weken van de crisis ontzettend hectisch. “Door het hamsteren steeg de vraag vanuit de retail die eerste week explosief, daarna was er een terugval. Helaas is de horeca, catering en Foodservice weggevallen, wat een flinke impact heeft op bepaalde producten, bijvoorbeeld slasoorten, maar ook bij komkommer. De vraag vanuit de retail is momenteel iets boven gemiddeld ten opzichte van andere jaren, omdat het thuisverbruik toeneemt. Zowel door BelOrta zelf maar ook in samenwerking met VLAM zijn er campagnes gevoerd om de consumptie van lokaal geteeld voedsel te stimuleren. We hebben mensen kennis kunnen laten maken met onze lokale groenten en fruit en hen geïnspireerd om er mee aan de slag te gaan. We hopen dat dit effect op de lange termijn zal blijven en dat mensen na de crisis volop verse groenten en fruit blijven consumeren.”

Online verkoop
“Ondanks dat de vraag naar verpakte producten is toegenomen vanwege de coronacrisis, denk ik niet dat het een enorme switch in de markt gaat betekenen. Bij BelOrta waren we al veel bezig met verduurzaming van verpakkingen, dus hebben we diverse oplossingen die we onze klanten kunnen bieden. Voor de toekomst verwachten we dat deze trend door blijft zetten. Waarop de crisis wel een enorme impact heeft is de online verkoop, die flink is toegenomen. Je kunt maaltijdpakketten afhalen bij restaurants, maar ook groothandelaren leveren fruit- en groentenpakketten. Of dat dit allemaal na de crisis op hetzelfde niveau blijft, weten we nog niet, maar we hebben er in ieder geval versneld kennis mee gemaakt, dus er zal wel een en ander van over blijven.”, besluit Jo.

Voor meer informatie:
Jo Lambrecht
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver
T +32 (0)15 565 331
info@belorta.be    
www.belorta.be