Door de uitzonderlijke omstandigheden van dit jaar heeft de Spaanse telersvereniging Anecoop het nieuwe watermeloenseizoen, dat trouwens al van start is gegaan, niet kunnen inleiden met een live presentatie. In 2019 zette Anecoop 136.500 ton af, 11% meer dan het jaar ervoor en een record voor de coöperatie. Daarmee is het ook de grootste afzetpartij van watermeloenen in Europa. Dit seizoen wordt er 150.000 ton verwacht.
In de teelt- en afzetplanning van de coöperatie blijft de in Europa zo populaire rode gestreepte watermeloen de boventoon voeren. Maar de zwarte watermeloen en ook de biologische variant zijn aan een inhaalbeweging bezig. Door de hoge vraag is de teelt van biowatermeloenen nu zelfs verdrievoudigd.
Dit jaar heeft Anecoop voor de consument een nieuw pitloos ras in petto. De schil is dun, de kleur dieprood en de smaak heel zoet. Het komt op de markt onder het merk Bouquet Premium. Het ras is het resultaat van onderzoekswerk van de eigen afdeling Productie en Ontwikkeling, die momenteel ook 39 andere variëteiten test in de centra van de coöperatie in Almería en Museros (Valencia).
"Het is ons doel om ons exportaandeel met anderhalf procentpunt te verhogen tot 14%, wat onze leiderspositie moet verstevigen en Bouquet tot het referentiemerk voor pitloze watermeloenen moet maken”, zegt Miguel Abril, de commercieel directeur van Anecoop.
“Ook in tijden van coronavirus wordt de watermeloen een van de favorieten in de winkelkar deze zomer. In het begin zal de afzet niet van een leien dakje lopen, maar de watermeloen heeft drie grote voordelen: het is een artikel dat geassocieerd wordt met warme temperaturen, het is goedkoper dan alternatieve producten en het is ideaal om thuis met het hele gezin te delen”.
Vooral de maanden augustus en september worden druk, want dan neemt de consumptie volgens Anecoop fors toe. Dankzij een zorgvuldige planning in overleg met de verschillende leden en ook dankzij de productie van de onlangs toegetreden coöperatie Santiago Apóstol de Tomelloso uit de regio Castilië La Mancha, worden voldoende volumes gegarandeerd om te voorzien in de hoge vraag aan het einde van het seizoen.
De Bouquet watermeloen was de eerste pitloze watermeloen op de markt en vandaag, 28 jaar later, blijft Anecoop de belangrijkste Spaanse afzetpartij voor watermeloenen op de Europese markt.
"De Bouquet watermeloen, die in zes verschillende Spaanse provincies geteeld wordt, geeft talloze telers en hun families de kans jaarrond actief te blijven in de tuinbouw. In die zin is hij dus ook van maatschappelijk belang", zegt Alejandro Monzón, de voorzitter van Anecoop.
“De coronacrisis en de gevolgen ervan stellen de Spaanse AGF-sector op de proef, maar die blijft overeind en blijft instaan voor de bevoorrading van de hele bevolking, ondanks alle obstakels. Nu is het moment gekomen voor de mensen om hun steun te betuigen aan de landbouwsector, want de strategische waarde ervan is ondertussen wel heel duidelijk geworden. Alleen met een sterke en onafhankelijke sector zijn we in staat dergelijke situaties het hoofd te bieden zonder afhankelijk te zijn van de voedselvoorziening vanuit derde landen”, legt Joan Mir uit, de algemeen directeur van Anecoop.
Anecoop zet dit jaar informatie- en promotiecampagnes op touw ter waarde van ongeveer €860.000, met optredens in televisieprogramma's, radiospots, luchtreclame boven de stranden aan de Middellandse Zee en campagnes in Frankrijk, Tsjechië, Wit-Rusland en Oekraïne.