Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italianen laten grote supermarkten links liggen

De omzet van middelgrote en kleinere supermarkten steeg de afgelopen twee maanden met 40% terwijl er in de grote supermarktketens sprake was van een daling van 15%.

Marco Pedroni (foto), directeur van Coop Italia, sprak over deze situatie in een aantal online interviews, georganiseerd door onder meer de Universiteit van Palermo met medewerking van FreshPlaza.

"Gemiddeld genomen steeg de omzet met 10%. Het is de voortzetting van een reeds bestaande trend die door de coronapandemie in een stroomversnelling is gekomen. Voor veel grote supermarkten is er wel een probleem en dat heeft te maken met hun omvang en hun locatie," vertelt Pedroni.

Pedroni gelooft niet dat de pandemie een totale revolutie zal veroorzaken, maar een integratie tussen verschillende systemen als effect zal hebben. "De online verkoop van groenten en fruit en andere voedingsmiddelen zal toenemen, maar zal ook integreren met de traditionele verkoop in winkels. Er zullen meer gezinnen zijn die van tijd tot tijd ook online eten gaan kopen. De telefonische verkoop zal ook toenemen, waarbij de boodschappen worden voorbereid en vervolgens door de klant worden opgehaald. Een gevolg hiervan is dat elektronische betalingen zullen toenemen."

Coop Italia heeft 1.100 verkooppunten, waaronder honderd hypermarkten en 54.000 werknemers. Vorig jaar bedroeg de omzet €13,5 mld.

"Supermarkten zitten praktisch al in fase 2 omdat ze altijd al een rol hebben gespeeld in de primaire service en de veiligheid hebben gegarandeerd. Vanaf de eerste dag zijn we bezorgd over de gezondheid van onze medewerkers en hebben we alle keuzes gemaakt door na te denken over hoe we een zo veilig mogelijke omgeving konden creëren, zowel voor de medewerkers als de consumenten."

Wat betreft de prijzen heeft Coop Italia een duidelijk beleid gevoerd. "We hebben leveranciers gevraagd de prijzen niet te verhogen en deze afspraak staat tot en met mei. In sommige gevallen hebben we een aantal kostenstijgingen als gevolg van de huidige situatie opgevangen. We hebben bijna alle promoties geschrapt, omdat we het ongepast vinden om nu bepaalde waren aan te prijzen."

Publicatiedatum: