Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vergeleken met dezelfde week in 2019

Amerikaanse afzet van diepgevroren groenten en fruit steeg 28,7%

Sinds het begin van de coronacrisis in de Verenigde Staten zijn de patronen in het boodschappen doen enorm veranderd wat betreft verhoogde uitgaven, dagdeel, product- en merkkeuzes en online shopping. De week die eindigde op 19 april was de zevende week van de coronavirus-gerelateerde consumptiepatronen. De thuisconsumptie zal in de nabije toekomst blijven bestaan en de extra vraag bleef de retail-afzet ver boven het niveau van het voorgaande jaar duwen ondanks het feit dat deze in vergelijking met de late Pasen van 2019 nog steeds toeneemt. De afgelopen zes weken heeft de diepvriesafdeling zich ontpopt tot een marktleider op het gebied van eetwaren en de week van 19 april was niet anders. 210 Analytics, IRI en AFFI werkten samen om het effect voor diepgevroren producten in waarde en volume tijdens de pandemie te begrijpen.

In de week van 19 april bleef de afzet van diepgevroren producten zeer hoog, met een stijging van 28,8% in waarde ten opzichte van de vergelijkbare week in 2019. Ondanks weer een sterke week voor vlees (+17,3%), steeg de totale curve slechts 1,0% als gevolg van de dalingen in de delicatessenzaken en de bakkerij. Eetwaren uit de schappen is met 10,5% gestegen. Diepgevroren producten genereerden bijna €1,2 mld in de week van 29 maart 2020 - meer dan € 305 mln meer dan de vergelijkbare week in 2019. De omzet van diepgevroren producten steeg met 22,9%.

Afzet diepgevroren voeding
Het grootste deel binnen diepgevroren voeding, diepvriesmaaltijden, steeg meer dan 20%. Dit werd veroorzaakt door de aanhoudende vraag naar diepvriespizza's, die in de week die eindigde op 19 april 51,1% hoger was dan de vergelijkbare week in 2019. De totale categorie diepgevroren groenten en fruit steeg met 28,7% in de week van 19 april ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Binnen deze categorie waren aardappelen- en uienproducten het belangrijkst, met een omzetstijging van 37,8% in de week die eindigde op 19 april ten opzichte van dezelfde week een jaar geleden.

Lessen van overzee
Verkooppatronen kunnen helpen licht te werpen op wat er in het verschiet ligt. Na vergelijkbare weken van bevoorrading, lijken de meeste landen te zijn overgegaan naar een steeds hoger afzetniveau voor de totale hoeveelheid eetbare en verse (vlees, producten, bakkerij, enz.) producten. Wat voeding betreft lag de dagelijkse basislijn voor de week die eindigt op 12 april (paasweek) voor alle landen ongeveer 20% boven de vergelijkbare week in 2019. De afzet van niet-eetbare producten is voor een aantal landen grotendeels afgevlakt en gedaald. Diepgevroren producten blijven in alle landen bovengemiddeld goed presteren, behalve in Spanje.

Voor meer informatie:

Anne-Marie Roerink
210 Analytics
Tel: +1 (210) 651-2719
Email:
aroerink@210analytics.com www.210analytics.com

Publicatiedatum: