Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe aardappelen uit Salento in nieuwe 3 kg verpakking

Het seizoen voor nieuwe aardappelen uit Salento, in het Italiaanse Puglia, begon op 15-20 februari, met de knollen onder glas. Daarna volgde, rond 10-15 maart, het product uit de vollegrond. Het aardappelseizoen in Salento duurt tot 30 juni.

Met de sluiting van de horeca en de lokale/wekelijkse markten, als gevolg van de noodtoestand van Covid-19, zijn de prijzen iets lager dan normaal. Maar nieuwe initiatieven met de Italiaanse en buitenlandse grootschalige distributie vinden hun weg. "Om de verkoop te verhogen en een verser product in de supermarkt te krijgen, voeren we in Duitsland een test uit met een nieuwe verpakking van 3 kg: een doos die de huidige behoeften van de Corona noodsituatie weerspiegelt," zegt Francesco Romano, manager bij Ro.Gr.An in Parabita (Lecce). Ook in de Italiaanse grote supermarkten worden testen uitgevoerd.

Meestal worden in de supermarkten nieuwe aardappelen los verkocht. "Met onze nieuwe doos kunnen we alle noodzakelijke hygiƫnenormen garanderen. De consument neemt het doosje mee naar huis zonder dat het product opnieuw moet worden gewassen."

De 3 kg doos met nieuwe aardappelen van Salento, onder het bedrijfsmerk Baby Beer

Op de Europese markt zijn er op dit moment andere origines voor nieuwe aardappelen. "Maar het is de kwaliteit van onze aardappelen die het verschil maakt," vervolgt Romano. Naast Duitsland worden enkele partijen nieuwe aardappelen op de markt gebracht in Nederland, Frankrijk, Belgiƫ en, in beperktere mate, in Oost-Europa.

"Met name voor vrachtwagens naar Nederland zijn er ernstige problemen, met stijgende kosten," concludeert Romano. "De meeste voertuigen hebben voor de coronacrisis onze aardappelen geladen en naar hun bestemming gebracht, waarbij ze bijvoorbeeld vol met bloembollen en planten terugkwamen. Nu is het vaak een enkele reis, omdat retourlading niet mogelijk is, waardoor de transportkosten onvermijdelijk stijgen. Ook in Duitsland stijgen de logistieke prijzen."

Voor meer informatie:
Francesco Romano
RO.GR.AN. Srl
+39 335 5374513
rogranitalia@gmail.com
www.rogran.it

Publicatiedatum: