Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morrisons geeft telers 5% korting in winkels

VAE: Majid Al Futtaim opent online marktplaats via Carrefour
Majid Al Futtaim is officieel van start gegaan met een online marktplaats. Het online platform is te vinden op carrefouruae.com en geeft kleinere retailers en andere bedrijven in de Verenigde Arabische Emiraten de mogelijkheid om zich op het gebied van e-commerce te ontwikkelen. Het platform is eerder zes maanden lang getest met een aantal kleine partijen. De marktplaats is beschikbaar via zowel de mobiele app als de eigen site van Carrefour, die nu al miljoenen consumenten per maand aantrekken. Zodoende is de nieuwe online marktplaats al snel een van de best bezochte platforms van de Verenigde Arabische Emiraten.
Bron: khaleejtimes.com 

VK: Morrisons geeft telers 5% korting in winkels
Morrisons heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om zijn dankbaarheid tijdens de huidige coronacrisis voor de Britse teeltsector kenbaar te maken. De supermarktketen geeft 2.700 van zijn partners in de teeltsector 5% korting op boodschappen bij een Morrisons-supermarkt. Telers die voor de kortingsactie in aanmerking komen krijgen van de supermarktketen een kortingskaart, die via de post aan huis wordt geleverd.
Bron: retailgazette.co.uk 

Frankrijk: hogere kwartaalomzet voor Casino
De Franse retailer Casino zag in het eerste kwartaal zijn omzet fors toenemen wegens de hogere vraag door het coronavirus. In de Franse thuismarkt zorgden levensmiddelen voor meer omzet, terwijl ook de Braziliaanse markt sterke resultaten gaf. De vergelijkende winkelomzet steeg jaar op jaar met 6,4%. In het vierde kwartaal stond de toename aan vergelijkende winkelomzet nog op slechts 1,6%. De totale kwartaalomzet in Frankrijk kwam daarmee neer op €3,9mld. Jaar op jaar is dat een toename van 5,8%. Vanaf het moment dat het lockdownprotocol werd ingezet zijn met name buurtwinkels in stadscentra en online retailkanalen in populariteit gestegen. Bij de ketens Monoprix en Franprix steeg de omzet met respectievelijk 3,6% en 12,6%. De omzet bij de hypermarktketen Geant bleef meer bescheiden. Op basis van vergelijkende winkelomzet steeg de omzet met 1,5%. Het segment voor levensmiddelen genereerde bij hypermarkten 2,9% meer omzet.
Bron: esmmagazine.com 

Onderzoek naar Europees online consumentengedrag
Amcor, een internationaal bedrijf gespecialiseerd in verpakkingen, heeft in nieuw onderzoek verschillen gevonden in hoe consumenten uit verschillende Europese regio's met online retail omgaan. Amcor hield onder 1.000 online consumenten uit Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden een enquête, waarbij werd gekeken naar voorkeuren en bredere online trends. Het onderzoek geeft zodoende voor leveranciers en retailers belangrijke informatie voor de online afzet van versproducten, zuivel en vlees. Enkele bevindingen van het onderzoek zijn als volgt: Britse consumenten zijn relatief gezien het meest bereid om versproducten online aan te schaffen. Voor alle online consumenten zijn kwaliteit en het beperken van voedselverspilling belangrijke factoren. Online retail van levensmiddelen door middel van een abonnement maakt een sterke opmars, wat met name geldt voor Nederland. Over heel Europa zijn zuivel en gekoelde desserts populaire online categorieën. 65% van alle ondervraagde consumenten hecht waarde aan duurzaamheid bij de verpakking van aangeschafte producten.
Bron: retailtimes.co.uk 

Zweden: Winstgroei voor Axfood
Axfood heeft in het eerste kwartaal sterke resultaten behaald dankzij een hoge groei en verbeterde winstmarges. Net als andere supermarktketens bevindt Axfood zich in een onrustige periode. Het coronavirus heeft een forse impact op de samenleving en zodoende ook op de activiteiten van de Zweedse keten.
Bron: axfood.com 

Nieuw-Zeeland: Countdown opent supermarkt met drive-thru
De Nieuw-Zeelandse supermarktgroep Countdown heeft onder het nieuwe merk Rototuna een supermarkt in Hamilton geopend, waarmee consumenten online bestellingen door middel van een drive-thru op kunnen halen. De supermarkt is een maand eerder dan verwacht geopend, in verband met de toegenomen vraag door het coronavirus. In eerste instantie zal de nieuwe locatie uitsluitend worden gebruikt voor online retail. Countdown omschrijft de vestiging als de "supermarkt van de toekomst". Naast een afhaaldienst heeft de locatie ook mogelijkheden voor thuisbezorging.
Bron: newshub.co.nz 

VK: Co-op heeft jaaromzet van meer dan £10mld
The Co-op heeft over 2019 een sterke omzet behaald. Over de periode van 52 weken tot 4 januari nam de omzet met 7% toe tot £10,9mld (€12,5mld). De omzet van het supermarktsegment van het bedrijf steeg met 3% tot £7,5mld (€8,6mld). De like-for-like-omzet nam met 1,9% toe, terwijl de like-for-like-omzet van het groothandelssegment met 1,1% steeg.
Bron: retailgazette.co.uk

Brazilië: meer bruto kwartaalomzet voor GPA door COVID-19
De bruto omzet van de Braziliaanse supermarktketen GPA nam in het eerste fiscale kwartaal toe met 14%. Met inbegrip van de markten in Argentinië, Colombia en Uruguay steeg de omzet tot 21,6mld reais (€3,7mld). De omzetstijging kwam met name door de ontwikkelingen rondom het coronavirus in maart. De toename in omzet was dan ook bij alle formats en in alle regio's terug te zien. Volgens GPA is door de maatregelen voor sociale afstand een trend ontstaan, waarbij meer omzet wordt verkregen, maar ook het winkelverkeer is afgenomen. GPA valt onder het Franse Casino Guichard Perrachon SA. Vorig jaar werd door het moederbedrijf de aandelenstructuur van GPA herzien, zodat ook de omzet van de Colombiaanse dochteronderneming Almacenes Exito onder GPA zou vallen. Hierdoor is de vergelijkende winkelomzet van GPA met 8,2% gestegen.
Bron: reuters.com 

VS: Giant neemt 3.000 nieuwe werknemers aan
De supermarktketen Giant is van plan om 3.000 nieuwe medewerkers aan te nemen. Dit vormt bijna 10% van het totale werkleger van Giant. De nieuwe werknemers zijn nodig om de torenhoge vraag in verband met de huidige pandemie het hoofd te bieden. In de afgelopen maand werden al ongeveer 4.000 tijdelijke werknemers geworven voor de ketens Giant, Martin’s, Giant Direct, Martin’s Direct en Giant Heirloom Market. 
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Target heeft door investeringen meer druk op winstmarges
Het Amerikaanse Target heeft meer kosten gemaakt, om de toegenomen vraag wegens het coronavirus tegemoet te komen. Dit heeft zijn weerslag gehad op het winstmarge van het eerste kwartaal. Ondanks dat maart en april werden gekenmerkt door een sterke online omzet, is de winst gedaald. Volgens Target steeg de online vergelijkende winkelomzet in april met meer dan 275%. Het bedrijf heeft aangegeven dat het winstmarge in het eerste kwartaal waarschijnlijk af zal nemen met 5 percentagepunten. Dit nieuws leidde direct tot een daling in aandelenkoers van bijna 3%. De hogere kosten in het eerste kwartaal hebben vooral te maken met de tijdelijke loonsverhogingen en de hogere omzet van producten die doorgaans van zichzelf lage winstmarges hebben. Tot 30 mei is de supermarktketen van plan om zijn werknemers in winkels en logistieke centra een loonsverhoging te geven van $2 (€1,86) per uur.
Bron: reuters.com 

VS: Instacart neemt 300.000 bezorgers per maand aan
Instacart heeft in de afgelopen weken zo'n 300.000 nieuwe medewerkers aangenomen. Het nieuwe personeel was hard nodig wegens de enorme vraag naar thuisbezorging die door de coronacrisis is ontstaan. In bepaalde regio's hebben klanten van Instacart de grootste moeite om een geschikt tijdsvenster voor de bezorging van hun bestelling te vinden, omdat deze razendsnel vervuld raken. In de komende twee maanden wil Instacart daarom nog eens 250.000 medewerkers aantrekken. De nieuwe collega's worden door Instacart gezien als zelfstandige aannemers.
Bron: edition.cnn.com 

Publicatiedatum: