Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jasper Veldt, WDD: "Onze voorspellingsmodule haalt 90-95% betrouwbaarheid"

Vraag in AGF en sierteelt voorspellen op basis van data in plaats van onderbuikgevoel

Tholen - Vraag voorspellen in de AGF en sierteelt, bij veel handelaren gebeurt dit nog altijd op het welbekende onderbuikgevoel. "Deze aanpak kan ik begrijpen, maar je ziet toch dat wanneer wij onze voorspellingsmodules laden met data, dat die niet altijd strookt met het onderbuikgevoel. Met onze voorspellingsmodules hebben we in de sierteelt een 90 tot 95% nauwkeurigheid voor de komende twee dagen", vertelt Jasper Veldt van Data-bedrijf WDD.

"Als WDD leveren we een management dashboard voor veel bedrijven in de sierteelt. Daarin laten we de klant in een paar klikken zien hoe de omzet en prijsvorming per klant en verkoper verloopt. Een prima module, maar hierin doen we niets anders dan collega's. Onderscheidend aan onze aanpak is dat we ook een voorspellingsmodule hieraan koppelen. Op basis van historische data, machine learning en het meenemen van externe factoren als feestdagen, seizoensinvloeden en weersomstandigheden zijn we in staat zeer nauwkeurige vraagvoorspellingen te doen", vervolgt Jasper.


Klik hier voor een uitvergroting

"En dat is data waar ieder versbedrijf wat mee kan. Als je de vraag goed voorspelt, kun je ook arbeid goed plannen en de prijszetting beter bepalen. Wij maken analyses per klant en als de omzetten of winsten boven een bepaald percentage afwijken, krijgen de bedrijven direct een melding. Zo wordt bijvoorbeeld de in- of verkoper veel actiever bij de data feiten betrokken. Een verkoper kan veel zaken, vaak van zijn grote accounts wel onthouden, maar software is altijd slimmer en herkent patronen. Als bijvoorbeeld een klant producten A t/m D inkoopt, maar product E niet, terwijl soortgelijke klanten dat wel doen, geeft onze software hiervan direct een melding."

Machine learning
WDD is gestart met haar activiteiten in de sierteelt en is haar activiteiten aan het uitbreiden in de AGF-sector. "Het idee was om bij foodserviceleveranciers te starten, maar we hadden de Corona-crisis niet voorzien! Zo slim is de software helaas nog net niet", vertelt Jasper. "Anderzijds geeft onze applicatie wel een goed beeld van de nieuwe realiteit. Veel mensen hebben de mond vol van Artificial intelligence, maar ik vind Machine Learning de lading van ons pakket beter dekken. Wij vinden niet elke keer het wiel opnieuw uit, maar laten het systeem steeds verder leren. Door te koppelen met externe bronnen, zoals weerberichten, worden de voorspellingen steeds nauwkeuriger. Ook voor partijen als snijderijen denk ik dat we veel toegevoegde waarde hebben.”

Jasper groeide op in de kop van Noord-Holland tussen de kolen en de aardappelen en kwam na zijn studie Small Business bij een tulpenkwekerij terecht waar hij mede-eigenaar van werd. Vervolgens werkte hij zich op binnen een orchideeënkwekerij tot directeur, waarna hij de laatste jaren een bloemencommissionair hielp bij de digitale transformatie. Het vermarkten van de software van WDD is de nieuwste uitdaging.

"We brengen echt wat nieuws in zowel de sierteelt- als AGF-sector. Beide sectoren zijn zeer specifiek met hoge omloopsnelheden, een hoog risico op derving en klanten die een hoge leveringsbetrouwbaarheid verwachten. Dit in combinatie met onzekerheden over de beschikbaarheid en aanvoer van producten én de grillige vraag van klanten (promoties, hamsteren, etc.) maakt van forecasting en planning een uitdaging. Ook daar helpen 100% digitale oplossingen. Gebruikers betalen voor de afgenomen diensten op basis van een maandelijkse abonnementsprijs. De investeringen voor specifieke oplossingen die geschikt zijn voor de versmarkt zijn al door de WDD gedaan: de software is gebruiksklaar."

De oplossingen worden door veel verkopers argwanend bekeken, merkt Jasper. "Het vergt wat van de acceptatie om te ervaren dat een computerprogramma de vraag beter inschat. Maar de menselijke factor is wel duur. Tegelijkertijd zien we dat gebruikers enthousiast worden als ze de mogelijkheden ervan zien. In het begin wijkt de voorspelling misschien nog wel 25-30% af. We hebben zo'n drie maanden nodig om de data goed te analyseren en de software in te richten, maar dan zitten we vervolgens ook op 90-95% nauwkeurigheid. Dat kan bedrijven echt geld opleveren!"

Voor meer informatie:
Jasper Veldt
WDD
Mob: 06-82958606
jjveldt@yahoo.com
www.wdd.nl