"De Chinese markt heeft zich geleidelijk hersteld sinds de uitbraak van Covid-19 onder controle werd gebracht. De consumptie neemt weer toe. Zowel de import- als de verkoopvolumes zijn aanzienlijk gestegen in vergelijking met twee maanden geleden", zegt Liang Shisheng, woordvoerder van Jiangnan Fresh, een e-commerce-platform dat gespecialiseerd is in verse groenten en fruit. Liang vertelt ons over de huidige omstandigheden op de Chinese importmarkt.
"Durian en mangosteen uit Thailand vallen op tussen de producten uit Oost-Azië en zijn op hun hoogtepunt wat betreft de verkoop. Vroeger kwam het fruit uit Thailand via landroutes in China aan en ging het de grens met Yunnan over. Als gevolg van de Covid-19-pandemie zijn veel grenshavens echter gesloten of is de snelheid van de logistiek over de weg veel lager dan normaal. Veel handelaren in Thailand zijn daarom overgestapt op de scheepvaart. Deze route duurt twee tot drie dagen langer, maar is efficiënter tijdens de pandemie en het kostenverschil is niet groot. De exportvolumes van doerian en mangosteen zijn ongeveer gelijk aan die van vorig jaar, maar de prijs is met 10% gestegen," voegt Liang toe. "Deze stijging is nog steeds binnen de normale grenzen. Wij zijn van mening dat de schommeling het gevolg is van de inflatie."
"Enkele van de meest gewaardeerde vruchten uit het buitenland zijn Australische en Chileense druiven. De prijs van geïmporteerde druiven is nu 15-20% lager dan vorig jaar op hetzelfde moment. De belangrijkste reden hiervoor is dat op het zuidelijk halfrond de druivenoogst overvloedig is geweest. Het aanbod is enorm en omdat het verbruik in China tijdelijk is gedaald, is de handel vertraagd. Met andere woorden, het aanbod is groter dan de vraag, waardoor de prijs daalt," legt Liang uit.
"Op 26 april werd het 426e Jiangnan Fresh Festival gehouden, waar verschillende grote Jiangnan-verkopers, zoals Shengpai en Nanfeng, deelnemen aan online promotionele flitsverkoopactiviteiten. Kopers kunnen een grote verscheidenheid aan topkwaliteit fruit kopen met grote kortingen", zegt hij. "Dit is de derde keer dat we het festival organiseren, hoewel het de eerste keer zal zijn dat we online verkoopactiviteiten hebben zodat kopers en verkopers op een veilige manier met elkaar in contact kunnen komen."
"De totale waarde van de transacties op het festival van 2019 bereikte 6 miljoen yuan [bijna 785.000 euro]. Dit jaar werd 8 miljoen yuan [ruim 1 miljoen euro] verwacht. In één dag wordt naar verwachting vijf keer meer fruit verkocht dan op een normale dag: vijf containers Thaise doerian. 6.000 dozen Thaise mangosteen en meer dan 10 containers met Australische en Chileense druiven."
Meer informatie:
Liang Shisheng
Jiangnan Fresh
+86 135 9028 3910
shisheng.liang@freshjn.com