Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Andreas Heizmann (Frischebrüder GmbH) over de huidige uitzonderlijke situatie

"We hebben aan het begin van de crisis zelfs nog nieuwe klanten voor ons kunnen winnen"

Op 1 november van het afgelopen jaar startten Andreas Heizmann en zijn broer Thomas met het nieuw opgerichte bedrijf Frischebrüder GmbH. Het groothandelsbedrijf dat gevestigd is in het voormalige gebouw van Greenyard Fresh Germany in Freiburg, voorziet nu een brede clientèle van lokaal evenals internationaal groenten en fruit. Hoewel de actuele coronacrisis het eerste boekjaar van het familiebedrijf overschaduwt, ziet het management de toekomst overwegend positief tegemoet. "Over de middellange termijn gezien zullen we echter lichte structurele veranderingen in de branche gaan merken“, aldus Andreas Heizmann in een interview.

Het nieuw opgerichte bedrijf bevindt zich weliswaar in de directe omgeving van de plaatselijke groothandelsmarkt, er wordt over het algemeen echter een iets andere clientèle bediend. "De aanbieders op de groothandelsmarkt oriënteren zich overwegend op de horeca en instellingen, onze clientèle is daarentegen iets breder en omvat ook de lokale retail evenals weekmarkthandelaren. Wij zien echter ook door de sluiting een zeer duidelijke omzetdaling in de horecacategorie. Ondertussen worden er in de retail en op de weekmarkten hogere omzetten behaald: onder de streep is er over de gehele omzet slechts sprake van een licht negatieve ontwikkeling.“


Thomas, Egon en Andreas Heizmann staan samen aan het roer van familiebedrijf Frischebrüder GmbH uit Freiburg.

Wegval van de horeca en veranderde verkoop
De sluiting van de horeca vereist volgens Andreas ook in de omgeving van Freiburg de vindingrijkheid van de ondernemers. "Ook bij ons zijn er gastronomen die bijvoorbeeld een take away en leveringsdiensten hebben opgezet. Deze alternatieven zijn echter bij verre niet genoeg om de normale omzet te behalen." In de eerste weken van maart gingen de zaken nog erg goed, blikt de handelaar terug. "Ook de relatief goede paashandel heeft ons zeker geholpen. We hebben aan het begin van de crisis zelfs nog nieuwe klanten voor ons kunnen winnen, omdat sommige inkopers bepaalde producten ergens anders niet meer konden krijgen. Bovendien konden we ook op het gebied van dienstverlening enkele nieuwe opdrachten binnenhalen."

Ook op productniveau heeft de actuele uitzonderlijke situatie zich merkbaar gemaakt, vertelt Andreas. "We hebben in de eerste weken van de crisis enorme hoeveelheden aardappelen en bananen verkocht. Bij de bananen kwam het deels zelfs tot tekorten in de retail. Ondertussen heeft het convenience-segment – onder andere door het wegvallen van de horeca – sterk aan betekenis ingeboet. Ook bij verse kruiden – bijvoorbeeld munt, koriander en rozemarijn – die normaal gesproken in deze tijd van het jaar zeer goed lopen, blijft de vraag nu beperkt. Ook wij hebben ons assortiment vanwege de veranderde behoefte kleiner gemaakt: exotisch fruit evenals Aziatische groenten en peulvruchten hebben we bijvoorbeeld verminderd.“


Een blik op het voertuigpark en bedrijfsvestiging aan de rand van de stad Freiburg, in de directe omgeving van de groothandelsmarkt Freiburg.

"Er zijn nog veel vragen open"
Ook in de regio Freiburg komen er nu veel lokale asperges, aardbeien en kroppen sla op de markt. Ook dit jaar is er vraag naar deze klassieke seizoensproducten in de gebruikelijke hoeveelheden. "De consumptie zal zich qua hoeveelheid naar mijn mening niet groots veranderen. Desondanks zullen de verhoogde productiekosten door de crisis zich op de handelsprijzen uitwerken.“

Alles bij elkaar is de fruitgroothandelaar positief: "Er zijn nog veel vragen open. Vooral voor onze branche ben ik er van overtuigd dat vooral kleinere aanbieders voor grote uitdagingen gesteld worden. Wat betreft productinkoop zal lokaliteit opnieuw hoofdonderwerp worden. Op dit punt willen we onze rol als lokale aanbieder verder versterken. Hoe kunnen we de productverzorging in ons land het zinvolste garanderen? Tenslotte geloof ik ook dat de crisis zal leiden tot een herstructurering van de reeds hoge hygiënestandaard."

Voor meer informatie:
Frischebrüder GmbH
Andreas Heizmann
Stübeweg 53
79108 Freiburg im Breisgau
T + 49 761 559 37-0
F + 49 761 506 320
mail@frischebrueder.de  
www.frischebrueder.de    

Publicatiedatum: