Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Nieuwe app geeft supermarktdrukte aan

VK: Nieuwe app geeft supermarktdrukte aan
Doordat Britse supermarkten strengere regels voor veiligheid zijn gaan hanteren, vormen zich buiten de supermarkten steeds vaker rijen aan bezoekers. Veel Britse consumenten hebben niet goed zicht op wanneer de ideale gelegenheid voor een winkelbezoek zich voordoet. De nieuwe app Supermarket Check is hier een oplossing voor. De app verzamelt informatie die door consumenten wordt doorgegeven om zo een duidelijk beeld te geven van de huidige drukte bij vestigingen van alle grote Britse supermarktketens, zoals Tesco, Asda en Morrisons. Ook wordt informatie gegeven over de kleinere ketens Aldi, Lidl en Iceland.
Bron: edinburghnews.scotsman.com 

VK: Waitrose heeft voordeel, maar ook kosten bij huidige consumptietrends
Hoewel Waitrose voordeel haalt uit de toegenomen vraag naar aanleiding van de coronacrisis, heeft het moederbedrijf John Lewis Partnership te maken met significant hogere bedrijfskosten. Dit blijkt uit een rapport van John Lewis over de huidige situatie van het bedrijf. In het rapport wordt gewaarschuwd voor een forse afname in jaaromzet voor de keten John Lewis. Het bedrijf is nu al bezig met manieren om op kosten te besparen. De omzet bij de supermarktketen Waitrose is sinds het einde van het vorige fiscale jaar op 26 januari gestegen met 8%. De omzet steeg zowel bij fysieke winkels als via online kanalen. Omdat de mogelijkheden voor online retail fors moesten worden uitgebreid wegens de toenemende vraag, zijn ook meer kosten gemaakt. De capaciteit van Waitrose voor thuisbezorging is nu uitgebreid met 50%. Naar eigen zeggen geeft dit Waitrose ook een sterkere positie als de samenwerking met de online supermarkt Ocado in september van dit jaar afloopt.
Bron: kamcity.com 

Amazon actief in 64 Indiase steden
Amazon India heeft het bereik van zijn bezorgdienst uitgebreid naar 64 steden, waaronder Amritsar, Belagavi, Coimbatore, Lucknow en Salem. Vier dagen eerder kwam dit bereik niet verder dan slechts 18 Indiase steden. Het bedrijf heeft aangegeven eerst een prioriteit te leggen op oudere bestellingen. Nieuwe bestellingen zullen in vijf tot acht dagen aan huis worden geleverd. Voordat de Indiase overheid een streng lockdownbeleid inzette, was Amazon met zijn Pantry-bezorgdienst actief in 100 Indiase steden.
Bron: economictimes.indiatimes.com 

Oman: SPAR introduceert thermografische camera's voor temperatuurcontrole
In verband met de COVID-19-pandemie heeft SPAR in Oman maatregelen voor veiligheid en gezondheid ingezet. Een van deze maatregelen is het gebruik van thermografische camera's, waarmee de lichaamstemperatuur van bezoekers kan worden gecontroleerd. De camera's zijn met uitzondering van SPAR Express-locaties bij alle vestigingen in het winkelnetwerk geïnstalleerd.
Bron: spar-international.com 

Pinduoduo nu derde grootste e-commercebedrijf van China
Het in de VS beursgenoteerde bedrijf Pinduoduo (PDD) is op dit moment na Alibaba en JD.com de derde grootste e-commerce-speler van China. Een groot deel van de aantrekkingskracht van PDD is de mogelijkheid dat meerdere mensen samen aanspraak kunnen maken op groepskortingen voor bepaalde producten. Het bedrijf heeft onlangs nieuwe aandelen op de markt geplaatst en heeft een grote investering uitgevoerd. De concurrentie met JD.com en Alibaba is echter fel. Beide rivalen hebben diensten en producten op de markt geplaatst, die voor meer concurrerend vermogen tegenover PDD zullen zorgen.
Bron: cnbc.com 

VS: Northgate Market maakt thuisblijven makkelijker
Northgate González Market heeft een tweetalig multimedia-platform opgezet, zodat Amerikaanse huishoudens veilig en wel thuis kunnen blijven tijdens de huidige coronacrisis. Het platform heeft de naam Stay-at-Home Solutions en is bedoeld om mensen thuis ideeën te geven om de lockdown zo prettig mogelijk te doorstaan. Het platform geeft naast recepten voor maaltijden dan ook tips voor activiteiten. "Stay-at-Home Solutions geeft een aanbod aan leuke ideeën voor gezinnen. Northgate Market is nu meer dan ooit erop gericht om de lokale gemeenschap van dienst te zijn", aldus directeur Miguel Gonzalez.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Pandemic shoppers cram Grocery Outlet
In het eerste kwartaal van Grocery Outlet nam de omzet fors toe. Het bedrijf heeft echter wel aangegeven dat de omzetgroei aan het einde van deze periode weer wat afnam. Ook wil mogelijk een aandeelhouder zich uit Grocery Outlet terugtrekken. In de periode van 13 weken tot 28 maart is volgens het bedrijf sprake van een netto omzetgroei van 25,4% tot $760,3  mln (€699,6 mln). In de periode van 13 weken tot 30 maart 2019 bedroeg de omzet $606,3 mln (€557,9 mln). De vergelijkende winkelomzet stijgt volgens prognoses van Grocery Outlet met 17,4%. De stijging komt door zowel het toegenomen winkelverkeer als de grotere gemiddelde transactie per klant. Beide factoren worden in de hand gewerkt door de onrust omtrent het coronavirus.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: US Foods krijgt financiering van $500 mln van KKR
US Foods Holding Corp. heeft bekend gemaakt dat partijen die bij de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR zijn aangesloten hebben ingestemd met een investering in US Foods. De investering vindt plaats door middel van de aanschaf van $500 mln (€460,1 mln) aan preferente aandelen. “We zijn blij dat KKR zijn terugkeer maakt als aandeelhouder van US Foods. KKR is voor ons een gewaardeerde partner, met wie we samen tijdens de huidige crisis ons willen richten op onze werknemers, klanten, gemeenschappen en aandeelhouders", aldus US Foods-CEO Pietro Satriano.
Bron: businesswire.com 

VS: Cub zet 24-uurs-service in bij 11 winkels
Cub laat elf winkels 24 uur per dag open zijn. De vraag naar levensmiddelen en andere dagelijkse benodigdheden is nog steeds onverminderd sterk wegens het coronavirus. Eerder had Cub al een 24-uurs-service ingezet bij dertien vestigingen. 
Bron: startribune.com 

Canada: Sysco begint met nieuwe online retail
Sysco, een grote leverancier binnen de Canadese horeca-sector, is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf begonnen met een directe retail aan particulieren. In verband met COVID-19 is er chaos voor leveringsketens ontstaan, waardoor Sysco ervoor heeft gekozen om zich te ontwikkelen op het gebied van online retail. Het bedrijf heeft onder de naam Sysco at Home afhaaldiensten opgezet bij 15 distributiecentra in grote Canadese steden. Online kunnen bestellingen worden geplaatst, waarbij onder andere kan worden gekozen voor versproducten en diepgevroren producten. In de omgeving van Toronto is Sysco ook begonnen met online thuisbezorgdiensten. Er zijn plannen om het thuisbezorgprogramma in de komende weken uit te breiden naar steden als Calgary, Edmonton, Vancouver en Montreal.
Bron: theglobeandmail.com 

Kroger publiceert plan voor heropenen van ondernemingen
De Amerikaanse supermarktketen Kroger heeft een plan gepubliceerd, aan de hand waarvan retailers, logistieke bedrijven en ondernemingen in de horeca hun bedrijfsvoering tijdens de corona-epidemie weer op kunnen starten. Het rapport "Sharing What We've Learned: A Blueprint for Businesses" geeft advies over hoe ondanks de huidige situatie een veilige werkomgeving kan worden gecreëerd. "Dankzij bijna 2.800 supermarkten, 35 faciliteiten voor productie, 44 distributiecentra en 460.000 werknemers verspreid over de VS heeft Kroger geleerd hoe winkels en de leveringsketen in de huidige crisis in stand kunnen worden gehouden", aldus CEO Rodney McMullen.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: