Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
EU

Europees beschermde 'geografische aanduiding' voor voedingsproduct zorgt voor fors hogere prijs

De voedingsproducten en dranken waarvan de naam in de Europese Unie wordt beschermd als 'geografische aanduiding' vertegenwoordigen samen een verkoopwaarde van 74,76 miljard euro, zo blijkt uit een onderzoek dat de Europese Commissie maandag 20 april heeft gepubliceerd. Ruim 20% van dit bedrag is afkomstig van de uitvoer naar landen buiten de Europese Unie. Uit het onderzoek blijkt dat de verkoopwaarde van een product met een beschermde naam gemiddeld tweemaal zo hoog ligt als voor soortgelijke producten zonder certificering. Het onderzoek was gebaseerd op alle 3.207 productnamen die eind 2017 in de 28 lidstaten van de Europese Unie beschermd werden.

Producten die beschermd worden via geografische aanduidingen vertegenwoordigden 7% van de totale verkoopwaarde van de Europese voedsel- en drankensector in 2017. Van de 3.207 in 2017 geregistreerde productnamen ging het voor 49% om wijnen, voor 43% om voedingsproducten en voor 8% om gedistilleerde dranken. De verkoopprijzen van de beschermde wijnen lagen gemiddeld 2,85 zo hoog dan de prijzen van de wijnen zonder certificering. Voor gedistilleerde dranken lag de prijs gemiddeld 2,52 hoger en voor de overige beschermde producten 1,5 maal.

Producten met een geografische aanduiding vertegenwoordigen 15,5% van de totale uitvoer van voedingsproducten van de Europese Unie. Wijnen blijven daarbij het belangrijkste product. De meeste Europese producten met een geografische aanduiding gaan naar de Verenigde Staten, China en Singapore, die goed zijn voor de helft van de uitvoerwaarde van die producten.

Meer informatie is te vinden in het rapport Study on economic value of EU quality schemes, geographical indications (GIs) and traditional specialities guaranteed (TSGs) op de website van de Europese Commissie.

Bron: Europese Commissie

Publicatiedatum: