Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
TLN

TLN vraagt om flexibiliteit van lease-aanbieders

TLN wil dat leasemaatschappijen en banken, die leaseconstructies aanbieden, ruimere mogelijkheden bieden aan transportondernemers om contracten tijdelijk aan te passen. TLN voert gesprekken met de verschillende partijen om te voorkomen dat bedrijven omvallen doordat te strak wordt vastgehouden aan eerdere afspraken, terwijl de omstandigheden niet meer vergelijkbaar zijn.

Voor transportondernemers zijn leaseovereenkomsten van groot financieel belang. Vrachtauto’s zijn immers de kapitaalgoederen voor de transportondernemers. TLN schat dat 60% van de vrachtauto’s wordt geleased, 30% wordt gefinancierd en 10 % uit eigen midden wordt betaald.

Verschillende TLN-leden laten weten problemen te ervaren met de aanbieders van lease-overeenkomsten. TLN brengt de problemen in kaart en gaat daarbij uit van de praktijksituatie.  Zo maakt het een verschil of een voertuig helemaal niet meer wordt gebruikt en achter een hek op een terrein stilstaat of dat er nog mee gereden wordt. Vooral bij het stilzetten van de vrachtauto’s, ervaart de transportondernemer weinig medewerking om de kosten terug te dringen.

De problematiek is niet eenduidig omdat er verschillende soorten partijen actief zijn in de leasebranche: fabrikanten van vrachtauto’s, dealers, banken en aan banken gerelateerde bedrijven. Ook is er onderscheid tussen operational lease en financial lease. Dat kan doorwerken in de mogelijkheid om een vrachtauto al dan niet tijdelijk te schorsen waardoor de kosten van verzekering, motorrijtuigenbelasting en periodieke keuring beperkt kunnen worden. Ook hanteren leasemaatschappijen een verschillend beleid betreffende het geven van uitstel van betaling van leasetermijnen en onder welke condities dit mogelijk is.

Publicatiedatum: