Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer dan 1,5 mln. ton

Afzet Mexicaanse limes verloopt traag

De gevolgen van het coronavirus zijn duidelijk voelbaar in de Mexicaanse limesector. “De markt is complex. De vraag is gedaald in de horeca en de afzet verloopt traag. Er worden alleen bepaalde profielen verkocht, maar wel tegen goede prijzen. De afzet vindt plaats via supermarkten en fruitwinkels en is heel wisselvallig”, merkt Bernardo Bravo op, de voorzitter van het Nationaal Comité van de Mexicaanse Lime (CONASIPROLIM).

Uitdagingen voor de sector
“De wereldwijde fytosanitaire bedreigingen voor citrus zijn steeds meer aanwezig in een groot deel van de Mexicaanse teeltgebieden. Plagen en ziekten vormen ongetwijfeld een ernstige bedreiging voor de telers en kunnen de winstgevendheid van de activiteit ondermijnen”, zegt Bernardo Bravo.

“Ook afzetproblemen in de vrije markt houden de prijzen laag, soms tot onder de productiekost. Verkoop met verlies komt vaak voor in Mexico. Er is een constant aanbod maar er zit geen lijn in. Dat komt niemand in de keten ten goede. De onzekerheid zorgt voor allesbehalve normale werkomstandigheden voor de teler”, benadrukt hij.

“De markt voor onze limes is bij uitstek nationaal. Geen enkel ander land ter wereld consumeert meer limes dan Mexico. Slechts 15% van onze productie is bestemd voor de export. Ons product is van zeer goede kwaliteit, heeft een uitstekende smaak en onderscheidt zich ten opzichte van alle andere rassen", beweert Bernardo Bravo.

Behoeften van de sector
“De belangrijkste behoeften van de sector zijn het verbeteren van hun productiekosten en een grotere bekendmaking van het product en de merken via reclamecampagnes in de Verenigde Staten. De Latino’s kennen onze Mexicaanse limes wel, maar het lijkt erop dat de consumptie afneemt. Er is ook meer informatie en vorming nodig voor de telers om te kunnen voldoen aan de globale productnormen.”

De toekomst van de Mexicaanse limes
"Via professionalisering stellen we de toekomst van de Mexicaanse limes veilig. We beschikken over een van de grootste teeltgebieden in Mexico met mechanische irrigatie. We hebben technische apparatuur om bomen en fruit gezond te houden en onze telers zijn heel nauwgezet met hun vak bezig,” legt Bernardo Bravo uit.

"Tegelijkertijd willen we tot iedere prijs een overaanbod vermijden en houden we ons hart vast voor plagen en ziekten, want die kunnen veel families in de armoede drijven”, besluit de voorzitter van CONASIPROLIM.

Meer dan 1,5 mln. ton Mexicaanse limes
Er wordt meer dan 1,5 mln. ton per jaar Mexicaanse limes geteeld op een areaal van meer dan 90.000 hectare verdeeld over vier staten: Michoacán, Colima, Oaxaca en Guerrero.

In Mexico worden onder andere de Mexicaanse limes (Citrus x Aurantifolia), Perzische limes (Citrus x Latifolia) en de Italiaanse citroen (Citrus x Limon) geteeld. De eerste twee genoemde rassen zijn jaarrond leverbaar. De gele (Italiaanse) citroen komt in de winter op de markt en wordt op een kleiner areaal geteeld.

Auteur: Francisco Seva Rivadulla, agrofood reporter

Publicatiedatum: