Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Trevor Dukes - The Fruit Farm Group South Africa

Constante sortering pluspunt bij het vermarkten van Zuid-Afrikaanse avocado's

Voor The Fruit Farm Group South Africa (TFFGSA) is momenteel het appelseizoen in de Kaap aangebroken. "We hebben een zeer goede oogst Pink Lady-appelen en dat geldt met name voor het ras Rosy Glow, waaruit een groot deel van onze appeloogst bestaat. De aantallen zijn groter en omdat we nauwelijks last van kou hebben gehad, verloopt de kleurontwikkeling van de appelen ook volgens. plan. Tot dusver is de kwaliteit van alle rassen dit seizoen uitmuntend en beschikken we over de grootste aantallen klasse I fruit in jaren," zegt Trevor Dukes, directeur van The Fruit Farm Group South Africa, dat in 2008 ontstond na het samengaan van Univeg in de Westkaap en Katopé in het noorden van het land.

Appelen worden geplukt op het bedrijf Heldervue farm, in Ceres (foto:TFFGSA)

De Pink Lady's van het bedrijf zijn voornamelijk bestemd voor het Verenigd Koninkrijk. Trevor legt uit dat de wat kleinere maten van het Zuid-Afrikaanse hardfruit goed beantwoorden aan de eisen van de Britse markt. Hun Cripps Pink-appelen zijn vooral bestemd voor Afrika en Rusland. Voor de marketing van appelen en peren werkt het bedrijf samen met Ideafruit dat momenteel druk is met RA-verpakkingen. De CA-programma's (voornamelijk Golden, Gala, Pink Lady, Packham en Forelle) gaan in mei weer van start. 

Het bedrijf is een grote speler binnen de Zuid-Afrikaanse lycheesector (vorig seizoen waren de aantallen klein maar was de markt stabiel tot goed, aldus Trevor) en koopt en vermarkt gedurende de zomermaanden ook mango's op de binnenlandse markt. 

In Piketberg teelt het bedrijf druiven (en bemerkte het een omslag na de kleine oogst van vorig seizoen) en ook de regionale hub voor hardfruit en druiven van het bedrijf bevindt zich in de Westkaap. 

Het nieuwe druivenpakstation op het bedrijf Ambiance net buiten Worcester

TFFGSA koopt daarnaast kokosnoten en gember in voor retailers. "De afgelopen week is de vraag naar gember sterk toegenomen," zegt Trevor. 

Kleinere avocadomaten zorgen voor welkome differentiatie op de markt 
Avocado's zijn de ruggengraat van het bedrijf en de reden waarom het in Zuid-Afrika is gevestigd. Avocado's vertegenwoordigen ongeveer 70% haar activiteiten in Zuid-Afrika en het bedrijf is daarnaast de op één na grootste avocado-exporteur in Zuid-Afrika. 

Binnen de sector zijn de aantallen avocado's ongeveer 30% gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ook is het fruit wat kleiner maar dat is volgens Trevor beslist geen reden tot zorg en zal geen waardedaling voor de telers betekenen. 

Het goed gevestigde avocadomerk Katopé 

“Het is nog vroeg en in Tzaneen zijn we pas halverwege het seizoen. Sommige Hass-telers in de regio Mpumalanga zijn nog niet eens aan de oogst begonnen. De maten zijn beslist kleiner dan tijdens de recordoogst in 2018, toen we hoge opbrengsten hadden maar dit is over het geheel genomen positief. Ik denk dat de grotere maten moeilijker te vermarkten zullen zijn omdat onze concurrent Peru doorgaans ook groter fruit op de markt brengt. Kleinere maten zijn geen probleem op de markt en bieden ons de mogelijkheid om een ander consumentensegment te bedienen."

Beurtjaren uitdaging voor consistentie
Trevor maakt zich echter zorgen over het fenomeen van beurtjaren dat de laatste jaren opvallender aanwezig was. "De voorbije twee jaar waren uniek. De recordoogst van 2018 kwam voor ons als een verrassing. De aantallen waren gigantisch. In 2019 viel de oogst ongeveer 35% lager uit. Zuid-Afrika moet haar schapruimte zeker stellen en om dit te doen zijn consistente aantallen noodzakelijk. Beurtjaren vormen hierbij een uitdaging en deze moeten we proberen te overwinnen door middel van snoeien. Ik denk dat de jonge boomgaarden en de greenfield-ontwikkelingen ons zullen helpen deze curve te stabiliseren."

"We houden de Europese avocadomarkt nauwlettend in de gaten in de periode van week 17 tot week 23 omdat dan grote hoeveelheden avocado's uit Peru gelijk de markt bereiken met onze avocado's. De markt was het hele eerste kwartaal zeer sterk. Gedurende het eerste deel van het Zuid-Afrikaanse seizoen waren de prijzen erg goed. De afgelopen periode zijn de prijzen van Greenskin-avocado's gedaald. De Hass-prijs is nog wel stabiel maar we wachten af hoe deze zich deze en volgende week zal ontwikkelen. Onze wisselkoers geeft ons wel wat voordeel."

Verpakkingslijn voor avocado's in het pakhuis in KwaZulu-Natal

Hij merkt op dat een deel van de marketingkanalen van hardfruit ook goed van pas komen bij de afzet van avocado's. "We maken gebruik van de kanalen in Oost-Afrika voor het geringe aantal avocado's dat we bijvoorbeeld naar Zuidoost-Azië en Hongkong verladen. We hebben klanten uit onze Univeg-tijd die interesse in avocado's hebben. We hebben een deel van onze aanvoer mee laten liften op onze afzetkanalen voor hardfruit. Dit werkt prima voor ons. Wanneer onze toegang tot markten ruimer wordt dan verkeert TFFG in een goede positie om al haar producten op één lijn te brengen en een vliegende start te maken. Net zoals in de VS waar Greenyard eigenaar is van Seald Sweet, in Florida."

“Europa en het VK blijven ons thuis”
“Europa en het VK blijven ons thuis. Meer dan 80% van onze avocado's is bestemd voor rijpprogramma's in Duitsland, Nederland, Frankrijk en het VK. In de retailvraag tijdens de crisisperiode komen de goede banden die in de loop der jaren zijn opgebouwd tot uitdrukking en gezien onze verwachte groei zullen we doorgaan met het verkrijgen van toegang tot markten en het zorgvuldig uitbalanceren van ons aanbod om concurrerend te zijn. We hebben andere markten nodig voor deviezen maar we kunnen er niet omheen dat de EU en het VK geweldige partners voor ons zijn en dat zal in de  toekomst zo blijven."

Het Piketco-pakstation in Piketberg, de hardfruithub van TFFG in Zuid-Afrika

TFFGSA is een zeer sterk in het vermarkten van avocado's van derde partijen (hoewel zij alleen hun eigen appel-, peren- en druiventeelt beheren). Op de avocadoteeltbedrijven waarvan TFFGSA eigenaar is wordt zo'n 20% van hun avocado's geteeld. Het overige deel wordt ingekocht bij derde partijen, waarmee het bedrijf soms al langer dan 35 jaar samenwerkt. Om haar eigen productie aan te vullen, heeft TFFGSA vier subtropische pakstations verspreid over het hele land, waar het fruit van haar partner-telers uit de voornaamste teelgebieden wordt verwerkt. 

"We kiezen voor een evenwichtige aanpak, of dit nu in het VK, Europa, Afrika, Azië of andere markten is omdat de situatie per dag verschillend is. Het kan zijn dat er vandaag kansen zijn maar dat deze vervlogen zijn op het moment dat het fruit verladen wordt. We zullen ons blijven richten op onze voornaamste markten en afnemers om consistent te blijven leveren waar zij om vragen," zegt hij. 

Rode schaduwnetten over avocadoplantages in Schagen, in Mpumalanga

Terwijl Greenyard de voorkeursontvanger in Europa is, heeft TFFG in Zuid-Afrika volledige autonomie wat betreft de marketing. Het bedrijf heeft een black empowerment-partner in Tebogo Mogashoa wiens  Talis Holding een aandelenbelang in TFFGSA heeft. 

"Dit wakkert de discussie aan over een aantal van de mogelijkheden die we kunnen benutten in het land en biedt ons de lokale context die we nodig hebben." 

"We zijn erin geslaagd alles te telen, verpakken en exporteren wat nodig was, voornamelijk naar Europa en het VK, waar de lang bestaande toeleveringsketens volgens verwachting functioneren. Onze grootste zorg is de veiligheid en het welzijn van onze mensen evenals de continuïteit van ons bedrijf."

 

Voor meer informatie:
Trevor Dukes
The Fruit Farm Group South Africa
Tel: +27 21 880 1707
Email: trevord@tffgsa.co.za
https://www.thefruitfarmgroup.com

Publicatiedatum: