Polen: Carrefour verbetert services tijdens COVID-19
De Poolse tak van Carrefour gaat extra services instellen bij zijn winkels. Op deze manier moet tijdens de huidige coronacrisis de winkelervaring worden verbeterd. De keten gaat onder andere Scan & Go-betaalmethodes, een meer uitgebreide afhaaldienst en meer opties voor thuisbezorging inzetten.
Bron: esmmagazine.com
Rusland: X5 gebruikt video-monitors voor sociale afstand
De Russische X5 Retail Group werkt aan een project, waarmee door middel van video-analyses kassarijen bij supermarkten van de keten Perekrestok kunnen worden gecontroleerd. De nieuwe service is ontwikkeld aan de hand van tests bij 55 supermarkten in Moskou en Sint Petersburg. Dankzij de camera's kunnen klanten actuele informatie over de drukte bij kassa's inzien en zodoende de beste tijden uitkiezen voor een bezoek aan een supermarkt. Hierdoor wordt het makkelijker om de regels voor sociale afstand te volgen. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met Yandex.
Bron: retailtimes.co.uk
SPAR introduceert in Oostenrijk producten van start-ups
SPAR introduceert onder het merk "Young & Urban by SPAR” 400 nieuwe producten van 35 Oostenrijkse start-ups. De producten zijn exclusief verkrijgbaar bij de ketens SPAR, EUROSPAR en INTERSPAR. Onder de nieuwe producten bevinden zich onder andere suikervrije frisdrank van het merk Mabura, dat geproduceerd wordt door het bedrijf Carinthia.
Bron: spar-international.com
VK: Booths komt met afhaaldienst
Vanwege de huidige pandemie is nu ook Booths begonnen met een afhaaldienst. Door middel van de afhaaldienst krijgen consumenten veiliger toegang tot levensmiddelen. Er kunnen meer dan 150 verschillende producten online worden besteld, hoewel er ook via de telefoon bestellingen kunnen worden geplaatst. De bestelde boodschappen staan de volgende dag klaar om te worden afgehaald, maar kunnen ook door een medewerker in de auto van de klant worden geplaatst.
Bron: retailgazette.co.uk
VK: Sainsbury’s komt met winkelkaarten voor vrijwilligers
Sainsbury’s introduceert speciale winkelkaarten voor vrijwilligers, die namens senioren en andere kwetsbare consumenten boodschappen willen doen. De winkelkaarten kunnen online worden besteld, waarbij van te voren een bedrag voor de boodschappen kan worden vastgesteld. Dit budget loopt van £5 tot £250 (van €5,67 tot €283,70). De winkelkaart wordt vervolgens direct naar de persoon gemaild, die de boodschappen zal doen. Vervolgens kan de online kaart bij een kassa van Sainsbury's worden ingescand. Volgens Sainsbury's-CEO Mike Coupe is het belangrijk dat men in de lokale gemeenschap voor elkaar klaar staat. "Dat betekent ook dat we mensen ondersteunen die anderen helpen met boodschappen. Onze Volunteer Shopping Card maakt het deze mensen zo makkelijk mogelijk", aldus Coupe.
Bron: yourmoney.com
Frankrijk: Carrefour halveert dividend wegens coronavirus
Carrefour gaat in verband met de coronacrisis het dividend over 2019 halveren tot €0,23 per aandeel. Verder ziet CEO Alexandre Bompard af van 25% van zijn vaste salaris gedurende een periode van twee maanden. Daarnaast heeft Bompard voorgesteld om de vaste salarissen voor alle directieleden voor 2020 te bevriezen en heeft hij aan de directieleden verzocht om 10% van hun vaste salaris voor een periode van twee maanden in te leveren.
Bron: reuters.com
Couche-Tard annuleert overname van Caltex Australia
Alimentation Couche-Tard ziet af van de overname van de pompstationsketen Caltex Australia. Door de uitbraak van het coronavirus is de vraag naar olie fors gedaald. Beide bedrijven kijken nu intern naar manieren om de crisis te overleven. Aanvankelijk was het Canadese Alimentation Couche-Tard van plan om Caltex Australia over te nemen voor AU$8,8mld (€5,1mld).
Bron: reuters.com
VS: Fresh Thyme treft maatregelen voor veiligheid
Fresh Thyme Farmers Market heeft naar voorbeeld van ketens als Kroger en Publix stappen ondernomen om sociale afstand onder bezoekers te stimuleren. Ook test het bedrijf regelmatig het eigen personeel op COVID-19. Werknemers die bij de supermarkt aankomen, worden onder andere gecontroleerd op hun lichaamstemperatuur, zodat gegarandeerd wordt dat ze gezond en wel aan het werk gaan en geen risico vormen voor collega's of bezoekers.
Bron: progressivegrocer.com
VS: BJ’s houdt speciale winkeluren voor personeel in de zorg
BJ’s Wholesale Club heeft bekend gemaakt dat alle 218 vestigingen in het oosten van de VS speciale winkeluren zullen houden voor werknemers in de zorgsector. Deze winkeluren zullen lopen van 8 uur tot 9 uur 's ochtends op zondagen. Consumenten die in de zorg werkzaam zijn kunnen bij de vestigingen boodschappen doen, zonder in bezit te zijn van het lidmaatschap dat normaal voor BJ's Wholesale Club vereist is. Het speciaal voor zorgpersoneel gereserveerde uur is een manier van BJ's om waardering te laten zien. “We zijn erg dankbaar voor alles dat deze mensen doen om onze gemeenschap gezond en veilig te houden", aldus BJ's-CEO Lee Delaney.
Bron: supermarketnews.com
Canada: Metro breidt tijdelijke loonsverhoging uit
Metro breidt de periode met tijdelijke loonsverhoging uit tot 30 mei. De in Quebec gevestigde supermarktketen heeft aangegeven dat zo'n 50.000 werknemers in winkels en distributiecentra tot de gestelde datum aanspraak maken op een loonsverhoging van CA$2 (€1,30) per uur. Aanvankelijk gold de tijdelijke loonsverhoging met terugwerkende kracht van 8 maart tot 2 mei. "De omstandigheden die de aanleiding zijn voor de loonsverhoging zijn niet veranderd. Daarom houden we aan deze tijdelijke maatregel vast", aldus Metro-CEO Eric La Flèche.
Bron: canadiangrocer.com
VS: FreshDirect biedt restaurantmaaltijden aan
FreshDirect heeft in samenwerking met het catering managementbedrijf Restaurant Associates zijn aanbod uitgebreid met restaurantmaaltijden. De in New York gevestigde online supermarkt heeft aangegeven dat door de samenwerking het aanbod aan kant-en-klaar-maaltijden wordt uitgebreid. Deze maaltijden hoeven door de consument enkel worden opgewarmd. Een bijkomstigheid van het partnerschap met Restaurant Associates is dat horeca-werknemers die anders wegens het coronavirus werkeloos thuis zouden zitten, nu alsnog via FreshDirect aan de slag kunnen gaan.
Bron: supermarketnews.com
VS: Dollar General breidt uit in Washington
Dollar General heeft zijn eerste vestiging geopend in de staat Washington. De winkel in de stad Cahtlamet ten westen van Portland, Oregon is de eerste van wat waarschijnlijk honderden Dollar General-locaties zullen worden. Er zijn zes extra locaties in aanbouw. In 2019 behaalde Dollar General een omzet van $27,7 mld (€25,6 mld). 78% van deze totale omzet werd verkregen door de afzet van levensmiddelen.
Bron: progressivegrocer.com