Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sébastien Postifferi, AZ France:

"Consument kiest vooral middenmaat avocado"

Avocado's behoren tot de versproducten die niet worden beïnvloed door de coronacrisis. "De vraag is vrij normaal. Consumenten blijven ondanks de crisis avocado’s eten, wat ook geldt voor bananen en sinaasappelen. Het is een van de producten waarvan men denkt dat ze een gunstig effect hebben op de gezondheid en dat speelt nu nog meer in zijn voordeel," zegt Sébastien Postifferi, manager van AZ France.Middenmaat
Hoewel avocado erg populair is, is het nu om een andere reden populair: "De consumptie is geheroriënteerd. Sommige lijnen die voor de crisis bestonden, zijn opzij gezet. De middenmaten blijven het meest gevraagd en andere maten, die bijvoorbeeld voorverpakt zijn in netten, zijn iets moeilijker te verkopen. Dit was nog meer het geval tijdens de eerste weken van de lockdown, toen de grote maten die normaal gesproken bedoeld zijn voor de groothandel, helemaal niet goed verkochten."

Personeelstekort
Als importeur, exporteur en markteteer heeft AZ France moeilijkheden ondervonden op het gebied van arbeidskrachten. "We hebben moeten zoeken naar oplossingen om producten te verkopen die over het algemeen bedoeld waren voor de voorverpakking. Er zijn tal van problemen bij het vinden van personeel. In deze periode is deze moeilijkheid nog groter."Overgang
Wat de teelt betreft, bevinden we ons momenteel in een periode waarin de oorsprong elkaar kruist: "We zitten in de overgang tussen twee seizoenen: aan het einde van de winterperiode en het begin van de lente. We hebben de Chileense, Mexicaanse en mediterrane oorsprong (Israël, Marokko, Spanje) afgerond en we concentreren ons nu op de oorsprong van Peru, Zuid-Afrika, Kenia en Tanzania. Wij zijn zeer tevreden over de kwaliteit van de producten die we ontvangen."

Logistieke problemen
De moeilijkheid zit hem op dit moment meer in de verwerking: "Dit probleem wordt veroorzaakt door de vertraging van de schepen en de logistieke problemen waarmee we te maken hebben, niet alleen voor de oogst, maar ook met alle containers die vastzitten op de afleveringspunten en die niet kunnen worden teruggebracht om te worden herladen."

"Veel containers zitten vast in Azië, vooral in China, en kunnen niet op de schepen worden geladen om terug te keren naar sommige bestemmingen zoals Zuid-Afrika. De moeilijkheid om aan producten te komen, is dan ook vooral te wijten aan problemen met de logistiek, de oogst en het personeel. Bovendien moeten de schepen zich houden aan een lagere snelheid als gevolg van nieuwe beperkingen op het gebied van zeevracht. Al deze factoren samen verstoren het aanbod."

Prijzen redelijk stabiel
De situatie zorgt ervoor dat de prijzen stijgen, maar ze zijn nog steeds redelijk, volgens Sébastien: "Wat betreft onze verkoopprijzen voor onze klanten, zijn er geen grote verschillen ondanks deze context waarin het aanbod wordt beïnvloed. We willen niet dat een prijsverhoging de verkoop blokkeert."

Voor meer informatie:
Sébastien Postifferi
AZ France
56 Avenue Joseph Pierre Boitelet
CS 40129 84304 Cavaillon Cedex
+33 4 90 06 66 00
spostifferi@azfrance.fr
www.azfrance.fr

Publicatiedatum: