Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Turkse citrusexporteur:

"Het Valencia seizoen begon langzaam maar nu zien we een enorme vraag"

De Turkse Valencia's zien veel vraag vanuit de Oost-Europese landen. Hoewel het seizoen langzamer is begonnen, heeft de zoektocht naar vitamine C de vraag doen oplaaien. Mensen lijken zich minder zorgen te maken over maten en specificaties, waardoor het gemakkelijker is om de producten te exporteren dan normaal het geval zou zijn. Toch was het voor een Turkse exporteur bijna onmogelijk om te concurreren met Egypte.

"Het seizoen in Valencia begon twee maanden geleden langzaam, maar omdat het coronavirus zich sneller verspreidde, hebben we een enorme vraag gezien," zegt Mustafa Arslan, eigenaar van MDA-landbouwproducten. Het feit dat Turkije een exportverbod op citroenen heeft ingesteld, heeft ongetwijfeld gevolgen gehad voor de vraag naar Valencia. Valencia sinaasappelen uit de Adana regio eindigden eerder dit seizoen, maar de meeste bedrijven houden hun producten in hun koelhuizen tot komende juni om hun klanten op de lokale en buitenlandse markten te bevoorraden."

"De prijzen op de teeltbedrijven waren duur, maar de euro en de vraag hielpen ons om tegen goede prijzen te verkopen. Nu zijn er alleen nog Cypriotische sinaasappelen over. Hun kwaliteit is dit jaar hoger dan die van ons, dus voorlopig verpakken we liever hun sinaasappelen om onze klanten een betere kwaliteit te kunnen leveren. Ik verwacht dat dit seizoen tot eind juni zal duren."

Arslan heeft gemerkt dat klanten gewoonweg kwaliteitsproducten willen: "De hoeveelheden zijn dit seizoen lager. Ik schat dat we ongeveer 20 tot 30% minder hebben dan vorig seizoen. We schatten dat ons totale volume voor Valencia sinaasappelen ongeveer 350.000 ton zal bedragen. De totale sinaasappelopbrengst in 2019 bedroeg 1.700.000 ton. Maar Turkse bedrijven vullen alle gaten op met de invoer van sinaasappelen uit Cyprus."

"Zo kunnen we er zeker van zijn dat we altijd genoeg product hebben om onze klanten zonder problemen te kunnen beleveren. De maten zijn meestal middelgroot en klein. Maar het lijkt erop dat exporteren makkelijker is dan normaal omdat mensen met het coronavirus zich niet zo druk maken om de grootte of de specificaties. Consumenten zijn alleen geïnteresseerd in de vitamine C. Dit betekent natuurlijk niet dat we er niet alles aan doen om onze klanten de best mogelijke kwaliteit te bieden, die de laatste jaren over het algemeen is toegenomen."

Terwijl Egypte de West-Europese markt had overgenomen, lag de focus van Turkije op de Oost-Europese markten. "Rusland, Oekraïne, Oost-Europa en de Balkanlanden zijn de belangrijkste markt voor Turkse Valencia's. Transittijd is de belangrijkste factor omdat we in West-Europa en het Verre Oosten niet konden concurreren met Egypte. De Egyptenaren hebben voordelen op het gebied van verpakking en transportkosten. Maar als het gaat om de landen in de buurt zijn onze kosten lager dan die van hen, zodat we gemakkelijker kunnen verkopen in deze landen. De meeste Nederlandse bedrijven opereren direct in Egypte, wat ons in een moeilijke positie brengt als we met hen willen concurreren."

Hoewel de wereld nog geruime tijd met het coronavirus te maken zal hebben, hoopt Arslan dat de situatie snel weer normaal wordt. Hij denkt wel dat er ook gevolgen zullen zijn voor de komende seizoenen: "Ik ga ervan uit dat alles normaal zal zijn in juli-augustus en ik zou willen dat mijn voorspelling echt uitkomt. Maar ik denk dat het volgend seizoen net zo moeilijk zal zijn, omdat de meeste bedrijven over de hele wereld eerst zullen proberen de economische uitdagingen te overwinnen".

"Mensen zullen hun salaris ook gebruiken voor veel meer noodzakelijke producten en ze zullen gaan sparen voor hun toekomst. Dit zal een impact hebben op de wereldeconomie dat elk aspect van het bedrijfsleven zal beïnvloeden. Ons plan is om de capaciteit iets te verminderen en iets minder te werken dan dit jaar. Als bedrijven niet voorzichtig zijn, kunnen ze veel problemen krijgen. In de tuinbouwsector zijn veel bedrijven financieel niet gezond genoeg om risico's te nemen," concludeert Arslan.

Voor meer informatie:
Mustafa Arslan
MDA Agricultural Products
+90 541 348 39 09
mustafa@mda-agro.com
www.mda-agro.com

Publicatiedatum: