Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amazon verdient $11.000 per seconde aan coronavirus

Dinsdagmorgen het rustigst in Britse supermarkten
Onderzoek wijst uit dat supermarkten op dinsdagmorgen het minst druk zijn. Dat maakt de dinsdagmorgen ideaal voor consumenten die wegens de huidige situatie contact met anderen zoveel mogelijk willen beperken. Onder normale omstandigheden zouden supermarkten in het Verenigd Koninkrijk op zondagen het kleinste aantal bezoekers hebben. Door de beperkingen tegen de verspreiding van het coronavirus is het consumptiegedrag veranderd. Hierdoor is het winkelverkeer nu het minst druk in de periode van 9 uur tot 10 uur 's morgens op dinsdagen. Het onderzoek naar het winkelverkeer is uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Oxford. Er werd gebruik gemaakt van een online middel, waarmee het effect van sociaal afstand houden kan worden geanalyseerd. Door middel van geanonimiseerde data van smartphones kwamen de onderzoekers er ook achter dat het verplaatsingsgedrag van Britse inwoners sinds het begin van maart met 98% is afgenomen.
Bron: inews.co.uk 

Nieuw-Zeeland: Countdown opent online 24 uurs-winkel
Countdown heeft de eerste permanente online winkel van Auckland geopend. De online supermarkt moet helpen om de sterk toegenomen vraag naar online retail het hoofd te bieden. De winkel heeft een oppervlak van 8.800 vierkante meter en heeft net als een conventionele supermarkt een eigen slagerij, een broodafdeling en een versafdeling. Het grootste verschil is echter dat de winkel in het geheel niet toegankelijk is voor particuliere bezoekers en zodoende als een klein distributiecentrum voor online bestellingen dient.
Bron: scoop.co.nz 

Japanse keten geeft werknemers "noodbonus"
De Japanse supermarktketen Life gaat zijn ongeveer 40.000 werknemers een zogeheten "buitengewone noodbonussalaris" geven. De bonus wordt verstrekt naar zowel voltijds als deeltijds medewerkers en kost het bedrijf ongeveer ¥300 mln (€2,6 mln). Life heeft een netwerk van 275 supermarkten in de Kansai-regio en de omgeving van Tokio. Hoewel in Japan inmiddels de noodtoestand is uitgeroepen, komen nog steeds consumenten en masse naar de vestigingen van Life. De Japanse overheid heeft op nationaal en lokaal niveau ondernemingen verzocht om tijdens de noodtoestand de deuren te sluiten. De noodtoestand is van kracht op zeven regio's. Supermarkten, buurtwinkels en drogisterijen vormen echter een uitzondering op de verordening.
Bron: japantimes.co.jp 

China: JD belooft thuisbezorging binnen het uur met Dada Group
Het Chinese e-commerceplatform JD.com werkt samen met Dada Group aan thuisbezorging binnen het uur. Door de samenwerking krijgen ongeveer 100.000 online winkels toegang tot het platform van JD.com, waaronder een aantal grote supermarktketens zoals Walmart. De nieuwe samenwerking met Dada Group borduurt voort op een innovatieprogramma dat JD.com vorig jaar onder de naam Omnichannel Fulfillment in had gezet. Dit programma integreerde meerdere offline kanalen met het netwerk van JD.com, zodat bestellingen direct vanuit JD konden worden geleverd en de leveringsketen werd gestroomlijnd. Het nieuwe partnerschap geeft klanten van JD.com toegang tot meer dan 3 miljoen producten van winkels die bij het platform zijn aangesloten. De producten kunnen in sommige gevallen binnen 15 minuten worden geleverd.
Bron: insideretail.asia 

Kenia: World Bank Group neemt aandeel in Naivas
De International Finance Corporation (IFC), een afdeling voor particuliere leningen van de World Bank Group, gaat samen met een aantal partners een aandeel nemen in de Keniaanse supermarktketen Naivas. Het minderheidsbelang heeft een waarde van Ksh 1,5 mld (€ 13,0 mln). Enkele partners die met de IFC samenwerken zijn de investeringsbedrijven Amethis, DEG en MCB Equity Fund. De familie Mukuha blijft de grootste aandeelhouder van de supermarktketen.
Bron: kenyans.co.ke 

Zuid-Afrika: Massmart ziet kwartaalomzet iets stijgen
De Zuid-Afrikaanse retailer en groothandelaar Massmart zag in de periode van 13 weken tot 20 maart zijn omzet toenemen met 1,3% tot 22 mld rand (€1,08 mld). De vergelijkende winkelomzet steeg met 0,9%. De totale omzet van het netwerk in Zuid-Afrika steeg met 1%, terwijl de vergelijkende winkelomzet van dit netwerk met 0,6% toenam. De omzet van de rest van het netwerk in Afrika steeg met 4,5%, met een toename in vergelijkbare winkelomzet van 4,4%.
Bron: reuters.com 

VK: Waitrose versnelt betalingen aan leveranciers
Waitrose heeft een aantal nieuwe initiatieven ingezet om zijn leveranciers tijdens de huidige crisis beter te ondersteunen. Zo zorgt het bedrijf voor financiële ondersteuning voor leveranciers in Afrika en Centraal-Amerika door middel van een donatie van £200.000 (€229.000) aan de lokale gemeenschappen van deze leveranciers. Kleine ondernemingen worden geholpen om hun producten op de markt te krijgen. Ook worden betalingen aan kleine en kwetsbare leveranciers versneld uitgevoerd.
Bron: retailgazette.co.uk

VS: Raley's opent grote vestiging in Sacramento
Ondanks de huidige pandemie heeft Raley's een nieuwe grote locatie geopend in Sacramento. De nieuwe winkel is geopend in Land Park, een vastgoedproject dat sinds mei 2019 in ontwikkeling is. Volgen Raley's geeft het nieuwe filiaal een moderne winkelervaring, die gefocust is op gezondheid en welzijn. De locatie is in staat om 250 online bestellingen via een bezorg- of afhaaldienst te verwerken. 
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon verdient $11.000 per seconde aan coronavirus
Amazon vaart bijzonder goed bij de huidige crisis rondom het coronavirus. De aandelen zijn in een maand tijd met een derde toegenomen. De omzet stijgt met bijna $11.000 (€10.100) per seconde, gezien consumenten wegens lockdownsituaties zijn toegewezen op online retail. Eigenaar Jeff Bezos heeft hierdoor zijn positie als rijkste persoon ter wereld weten te versterken tot een fortuin van $138 mld (€126,8mld).
Bron: theguardian.com 

VS: Island Pacific begint "Stay Home, Stay Safe"-campagne
De Amerikaanse supermarktketen Island Pacific heeft onder de naam "Stay Home, Stay Safe" een nieuwe campagne ingezet. Door de nieuwe campagne is Island Pacific de eerste op de Filipijnse gemeenschap gerichte supermarkt met mogelijkheden voor online thuisbezorging. Volgens de keten is het gehele assortiment van Island Pacific online beschikbaar.
Bron: prnewswire.com 

Canada: Sobeys versnelt introductie van e-commerce
Wegens de stijgende vraag naar e-commerce in Quebec en British Columbia is Sobeys begonnen met een versnelde introductie van Voilà. Voilà is een nieuwe online retaildienst, die in de omgeving van Toronto wordt ingezet. De online dienst is ontwikkeld in samenwerking met het Britse Ocado en zal voor Sobeys de eerste activiteit qua e-commerce vormen in de regio van Ontario. Sobeys gaat ervan uit dat de eerste test met Voilà rond 26 april van start zal gaan. Vervolgens wordt de nieuwe e-commercedienst in fases in de omgeving van Toronto geïntroduceerd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Whole Foods-medewerkers protesteren tegen omstandigheden
Amerikaanse Whole Foods-medewerkers zijn van plan om op 1 mei opnieuw protestacties in te zetten. De werknemers willen zich op die dag uit protest ziek melden. De onvrede onder het personeel is ontstaan doordat het aantal bevestigde gevallen van besmetting met COVID-19 verder is opgelopen. Volgens de werknemers doet het bedrijf te weinig om de werknemers te beschermen. Er wordt te weinig gedaan om het protocol voor sociale afstand te hanteren. Ook is het in sommige gevallen praktisch onmogelijk om voor betaald ziekteverlof in aanmerking te komen en worden te weinig gezichtsmaskers uitgedeeld. Op dit moment ziet Whole Foods zijn omzet in een recordtempo toenemen.
Bron: theguardian.com 

VS: Retailers starten marketingcampagne met focus op werknemers
Allegiance Retail Services, een coöperatie van de supermarktketens Foodtown, D’Agostino, Gristedes, Big Deal, La Bella, Brooklyn Harvest en Pathmark, is een nieuwe marketingcampagne begonnen. De nieuwe campagne benadrukt het belang van de duizenden werknemers die nog steeds dagelijks aan de slag gaan in de vestigingen van de coöperatie. Een groot deel van het netwerk van Allegiance Retail Services is gevestigd in New York, New Jersey en Pennsylvania. Dit zijn delen van de VS waar het coronavirus met name hard heeft toegeslagen. De campagne gebruikt de hashtag #IStayHomeForMyGroceryHeroes, die aansluit bij de campagne #IStayHomeFor die door de gouverneur van New York is ingezet.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 

Publicatiedatum: