Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten gaf aan dat ze dit jaar evenveel of meer zin hadden in Pasen vergeleken met andere jaren volgens een consumentenonderzoek van Nielsen. Dit was te merken in de Nederlandse markt, waarbij de Nederlandse supermarktomzet in de week met Pasen (week 15) met 6,3% gestegen is ten opzichte van de paasweek in 2019 (week 16).
"We besteden momenteel meer tijd aan werken, eten en vieren thuis, we zien dat de Nederlandse consument het beste uit de situatie probeert te halen", zegt Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "Dit betekent dat we in plaats van naar restaurants of cafés te gaan voor een paasbrunch met ons gezin, we meer thuis gaan vieren, eten en bakken. We zien deze trends in onze data, aangezien de verkoop van ingrediënten zoals bakproducten stijgt."
Supermarktomzet in de week eindigend op 12 april (week 15) bedroeg EUR 915 miljoen, een stijging van 16,9% ten opzichte van dezelfde week in 2019, en een stijging van 11% ten opzichte van de gerapporteerde supermarktomzet van vorige week (week 14). De omzet in de paasweek bedroeg vorig jaar EUR 861 miljoen.
Bron: Nielsen