Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Lockdown zet Fransen achter het fornuis: genoeg tijd om te koken"

Eind deze week zal Coop de Noirmoutier de eerste maand van het vroege aardappelseizoen afsluiten. Dit smakelijke product heeft een moeilijke start van het seizoen gehad, maar de coöperatie heeft haar omzet weer in evenwicht kunnen brengen met het grootschalige retailnetwerk. "Normaal gesproken zijn onze verkopen in evenwicht tussen de groothandel en de supermarkten. Na de sluiting van de restaurants en de openluchtmarkten moest alles worden gericht op de verkoop aan de supermarkten en dat hebben we gedaan," zegt Nicolas Paille, directeur van de coöperatie.

Met het begin van de lockdown drie weken geleden was het moeilijk om de consument te interesseren voor een aangenaam product als de vroege aardappel, maar promotionele acties en evenementen in de winkels hebben geholpen om de verkoop weer op gang te brengen.

"We merken dat de consument, alleen thuis, de tijd neemt om meer gerechten met speciale producten klaar te maken, zoals de vroege aardappel uit het Ile de Noirmoutier, die een Label Rouge-certificaat heeft, of de BOB-aardappel uit het Ile de Ré. Dit is een trend die we ook zien in de aardbeien-, asperge- en tomatenmarkt." Nicolas merkt op dat, na een terugkeer naar de basisproducten, het assortiment in de supermarkten weer groter wordt, hoewel sommige winkels nog steeds onder druk staan door het tekort aan personeel.

Valéry Brechet en Nicolas Paille

Wat de openluchtmarkten betreft, hoopt Nicolas dat de situatie zich zal herstellen: "Beetje bij beetje zullen de markten weer op hun gebruikelijke niveau zijn. Als ze weer opengaan, hebben we er alle vertrouwen in dat ze in deze periode een activiteitsvolume zullen bereiken dat dicht bij het normale ligt, of zelfs hoger, omdat de consument de tijd heeft om te koken."

Voor Coop de Noirmoutier is de beschikbaarheid van personeel geen groot probleem. De telers hebben al lange tijd een nauwe band met de plaatselijke seizoenarbeiders en worden niet veel nadelig beïnvloed door grenssluitingen. Bijna al het verpakkingspersoneel is ook aanwezig. "Vanaf het begin van de lockdown was onze eerste prioriteit het veiligstellen van al onze medewerkers, zodat ze met vertrouwen konden werken. We hebben er ook een prioriteit van gemaakt om ervoor te zorgen dat de logistiek werkt en dat het seizoen soepel verloopt."

Het vroege aardappelseizoen eindigt in juli. Dit is het tweede jaar dat Coop de Noirmoutier vroege aardappelen op de markt brengt met het Label Rouge-certificaat. Volgens Nicolas wordt het certificaat erg populair. De coöperatie verwacht de volumes in dit segment tegen 2020 te verdubbelen.

Voor meer informatie:
Nicolas Paille
Coop de Noirmoutier
+33 (0)6 66 78 21 00
+33 (0)2 51 35 76 76
npaille@coopnoirmoutier.com
www.lanoirmoutier.com

Publicatiedatum: