Tempo van laden in Zuid-Afrikaanse havens zal naar verwachting weer toenemen

Transnet heeft aangekondigd de personeelsbeperkingen in de havens van Durban en Kaapstad te zullen versoepelen. De verwachting is dus dat de snelheid van verladen weer toe zal nemen. Sommige dingen veranderen echter nooit want nu al staat er een lange file vrachtwagens tot aan Bayhead Road, de beruchte toegangsweg naar de containerterminal in Durban, wat leidt tot vertragingen in de haven. 

Als gevolg van de geringe import in Zuid-Afrika en de beperkingen met betrekking tot het transport van niet-essentiële producten gaan er minder lege vrachtwagens van Durban naar Gauteng, waardoor er mogelijk de komende week een tekort aan vrachtwagens zal ontstaan, zo waarschuwt de Citrus Growers' Association haar leden. "We weten dat de aanvoer van grapefruit nu snel zal toenemen en dat pakstations de komende week wellicht te maken zullen krijgen met transportproblemen."

"Vanuit logistiek oogpunt is het een nachtmerrie," zegt een verlader, die opmerkt dat de situatie lijkt op die van vorig jaar toen de haven werd vermeden. "Gelukkig zijn de havens nu tenminste open."

De meeste mensen werken thuis of in ploegen en gaan alleen naar kantoor om documenten te printen of aan koeriersdiensten over te dragen. 

Gisteren berichtte FreshPlaza hoe PPECB-inspecteurs noodgedwongen slapen in hun auto's voor het politiebureau. Inspecteurs van het ministerie van Landbouw doen het hoognodige om blootstelling zoveel mogelijk te voorkomen maar ook vanwege de beperkte im- en export. 

Exporteurs adviseren hardfruittelers om hun fruit in koelhuizen op te slaan in plaats van het op de markt te brengen. De sluiting van Afrikaanse havens zal een flinke impact op de handel van Golden en rode appelen in Afrika hebben. 

De citrusmarkt draait op volle toeren en volgens een handelaar is er een overvloed aan satsuma's en citroenen. 

Nu al werden er veel meer citroenen geëxporteerd dan voorgaande jaren in deze periode van het seizoen. De exportraming voor citroenen zal dit jaar met 20% groeien. 

In de transportsector worden chauffeurs minder beperkt dan aan het begin van de lockdownperiode omdat er op initiatief van de chauffeurs een vergunningensysteem ingevoerd is door de autoriteiten. Chauffeurs klagen over het feit dat er onderweg nauwelijks aan eten te komen is nu alle wegrestaurants gesloten moeten blijven. 

De paniekaankopen in de aanloop naar de lockdown hebben de vraag naar transport fors opgedreven.

"In de week voor de lockdown was het een gekkenhuis en dat gold ook voor de eerste week van de lockdown zelf, toen winkels hun lege schappen weer aan wilden vullen," laat een bron binnen de koeltransportsector weten. "Verder verloopt alles weer normaal. Dit is eigenlijk wel verrassend. Alles is zo veranderlijk dat het moeilijk plannen is."

 

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven