Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Het succes van de nieuwe knoflookoogst in Europa hangt af van inzetbaarheid van medewerkers”

De vraag naar knoflook op de Europese markt is erg groot. De prijzen zijn omhooggeschoten en de voorraden zijn beperkt. Omdat er sprake is van een tekort aan producten, is het leveren van producten op dit moment wel wat ingewikkelder.

“In Spanje zal nog vóór het einde van dit seizoen echt een tekort ontstaan,” vertelt Bruno Volonteri van CondiFrance. “Ook in de andere landen waar knoflook geteeld wordt, zijn geen grote volumes beschikbaar. De Argentijnse oogst is klein en als gevolg van de coronaviruscrisus is de economische activiteit van het land momenteel vertraagd. De Egyptische oogst is voornamelijk bedoeld voor de export naar Australië, Taiwan, Brazilië en Pakistan.”

Onzekerheid over hoeveelheid in te zetten medewerkers
Met een vrijwel een niet-aanwezige restvoorraad zou het nieuwe Europese knoflookseizoen hoge prijzen moeten kunnen garanderen en dat is natuurlijk gunstig voor de telers. “Gezien de gevolgen voor de  oogstmedewerkers zal alles echter ook afhangen van de hoeveelheid werknemers die de komende maanden inzetbaar is. De eerste teeltgebieden in Spanje zullen over ongeveer een maand geoogst moeten worden.“Normaal gesproken komen de oogstmedewerkers die hiervoor worden ingezet uit Oost-Europa en Marokko, maar niemand weet wanneer de grenzen weer opengaan.”

“Hetzelfde geldt voor Italië en Frankrijk,” voegt Hoofd Productbeheer bij CondiFrance Sylvain Mazeaud toe. “De Franse droge knoflookoogst begint ongeveer een maand tot anderhalve maand na die van Spanje. Hierdoor blijft er weinig tijd over om het één en ander op een goede manier te regelen. Het is echter niet duidelijk of alle knoflook op de juiste manier kan worden geoogst, gedroogd en bereid. Zonder het nodige werk op het veld bestaat er altijd een risico dat de knoflook in de velden gaat rotten. De situatie zal echter veel  moeilijker te beheren zijn voor de Franse verse groene knoflook. Deze knoflook moet vanaf eind april worden geoogst. Voor het oogsten, pellen en verder schoonmaken van de knoflook zijn bovendien aardig wat extra handen nodig.” 

Logistieke uitdagingen
Wat de logistiek betreft wijst Sylvain erop dat het moeilijk is om transporteurs te vinden die nodig zijn om de bestellingen te bezorgen. “Vanwege de coronaviruscrisis werken veel chauffeurs niet meer. Daarnaast hebben sommige transporteurs het aantal vrachtwagens verminderd en kunnen ze niet meer garanderen dat gewenste leverdatum altijd wordt gehaald. Er is over het algemeen een vertraging van minimaal één dag.”

Bruno Volonteri en Sylvain Mazeaud op de Fruit Logistica-beurs van dit jaar

Onzekere markt
Een deel van het CondiFrance-assortiment is bedoeld voor de horeca- en cateringsector. Met de sluiting van de restaurants en grootkeukens is de vraag naar die producten volledig gestopt. De voor deze sector gereserveerde voorraden met een korte houdbaarheidsdatum zullen daarom worden vernietigd.

CondiFrance levert ook aan een aantal groothandels op de verschillende MIN-markten. De sluiting van de openluchtmarkten in Frankrijk heeft tot een aanzienlijke volumedaling geleid. “Onze klanten leveren gedeeltelijk aan verkopers op openluchtmarkten en hun vraag is sterk afgenomen.” De recente heropening van 25% van die markten verbetert de situatie ook niet per se. “Meestal gaat het daarbij namelijk om kleine dorpsmarkten en niet om grote markten waar aanzienlijke volumes kunnen worden verkocht.”

“In Rungis wordt de marktactiviteit sterk benadeeld door de sluiting van de openluchtmarkten in Parijs. Bovendien is de Rungis-markt vanwege de coronaviruscrisis sinds maandag 6 april 2020 zelfs volledig gesloten. Wat de gevolgen hiervan zijn voor de toekomst valt nog te bezien. De situatie op de markt verandert regelmatig afhankelijk van de maatregelen die genomen zijn of worden. Er heerst totale onzekerheid.”

Een gedeelte van het assortiment ‘Knoflook’ CondiFrance, traditioneel bedoeld voor de groothandelsmarkt

Voor meer informatie:
CondiFrance
Bruno Volonteri / Sylvain Mazeaud
Telefoonnummer: +33 (0)5 63 65 66 67
bruno.volonteri@condifrance.eu  

Verkoopafdeling:
Bernard Prado (Frankrijk, België)
bernard.prado@condifrance.fr

Sylvain Mazeaud (alle andere landen) 
sylvain.mazeaud@condifrance.fr
www.condifrance.com 

Publicatiedatum: