David Manero, van Cerima Cherries (Spanje):

"Dit jaar belooft de kersenpluk een huzarenstukje te worden"

De temperatuurdaling van de afgelopen twee weken heeft een rem gezet op de vroegtijdige rijping, althans in vergelijking met vorig jaar, van de kersen in Spanje. "Nu moet ook gezegd dat we, gezien de huidige omstandigheden, niet staan te springen om te beginnen. Alles is zo onzeker door de coronacrisis”, zegt David Manero, partner van het teelt- en exportbedrijf Cerima Cherries, uit de Catalaanse provincie Tarragona. "We verwachten over 20 dagen met de oogst te kunnen beginnen."

Gezien de beperkende maatregelen op het gebied van mobiliteit en social distancing om de verspreiding van het virus te voorkomen, is het bedrijf er nog niet uit hoe het woon-werk-verkeer het best georganiseerd kan worden voor haar meer dan 1.000 seizoensarbeiders op de piekdagen van de oogst over 50 dagen.

“Het kunnen regelen van de verplaatsingen naar de boomgaarden is van vitaal belang. De kersenpluk is een zeer intensief werk dat plaatsvindt in slechts een paar weken. Het wordt aartsmoeilijk de oogst tot een goed einde te brengen zoals het er nu naar uitziet. De markten verwachten immers fruit met de perfecte rijpingsgraad, brix en hardheid. Niet alle percelen hebben huisvestingsmogelijkheden dichtbij voor de seizoensarbeiders. Ze komen elke dag van gemiddeld zo’n 50 km ver en in de bestelwagens en minibusjes mogen maar een beperkt aantal passagiers. Trouwens, niet iedereen heeft een voertuig om zich naar de werkplek te begeven. We zijn nu samen met AFRUCAT, de vereniging van fruittelers in Catalonië, aan het kijken of we de werkloze schoolbussen kunnen inzetten”, legt David Manero uit.

Volgens de teler was de bloei erg goed, maar de fruitzetting niet waardoor een mindere opbrengst wordt verwacht. “Er zullen niet meer kersen zijn dan vorig seizoen, maar ook niet minder omdat er nieuwe percelen in productie komen.”

Cerima Cherries heeft zich gespecialiseerd in de export naar overzeese markten, maar dit jaar zal het bedrijf zich vooral richten op Europa. “Gezien de omstandigheden geven we prioriteit aan dichtere markten, te beginnen met Catalonië, maar ook de rest van Spanje en Europa. Het wordt een uitzonderlijk jaar. Overal loeren er uitdagingen om de hoek”.

De coronacrisis heeft het koopgedrag van de consument veranderd, die nu gemiddeld eenmaal per week naar de supermarkt gaat. Bepaalde producten zien de vraag dalen, namelijk de meest bederfelijke zoals aardbeien, de onhandiger formaten zoals watermeloen of de duurdere items zoals asperges. “We zijn niet bang dat dit ook onze kersen zal overkomen”, zegt David Manero. "Kersen zijn een typisch retailproduct en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de aardbei blijven ze redelijk lang vers en smakelijk. Daar we gespecialiseerd zijn in de export naar verre bestemmingen, garanderen we een product met een goede houdbaarheid.”

Voor meer informatie:
David Manero
Cerima Cherries
Tel: +34 977 418 346 
Mob: +34 696 869 388
cerima@cerimacherries.com
www.cerimacherries.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven