Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Citrussector dringt ook aan op meer havenpersoneel

Minder aanlegplaatsen in Zuid-Afrikaanse havens zorgen voor vertraging

"De situatie in de Zuid-Afrikaanse havens is momenteel erg, erg slecht en als het de komende 21 dagen zo doorgaat, dan hebben we een groot probleem," zegt Mitchell Brooke, logistiek manager van Citrus Growers' Association, over het gebrek aan personeel in de Zuid-Afrikaanse havens, dat de aanlegplaatsen ook nog eens met meer dan twee derde heeft verminderd.

Oogst afbouwen
"De terminals hebben hun ligplaatsen teruggebracht tot 30% en er liggen zomaar 21 schepen buiten Durban, Port Elizabeth en Kaapstad te wachten op een ligplaats. Het is een serieuze zorg voor ons. Uit berichten over de huidige personeelsbezetting in andere havens in de wereld maak ik op dat Zuid-Afrika op dit moment de laagste capaciteit ter wereld heeft."

Citrus Growers' Association heeft de overheid gevraagd om het aantal ligplaatsen ten minste te verhogen met een extra ligplaats in zowel Durban, Port Elizabeth als Kaapstad, maar vanwege de hoge risicofactoren, zoals HIV en tuberculose, onder sommige personeelsleden, zijn de autoriteiten niet vatbaar om meer personeel ter plaatse toe te laten tijdens de Covid-19 lockdown periode.

"We zouden een echt zwaar seizoen hebben als het zo doorgaat, wat ronduit triest is, omdat we een echt goed oogstjaar hebben, de markten zien er goed uit en de prijzen zijn uitstekend. We hebben de telers dan ook maar voorgesteld om hun oogst voorlopig af te bouwen, omdat het geen zin heeft om de havens te overladen als je weet dat jet het niet kunt exporteren vanwege het beperkte aantal aanlegplaatsen."

"Wanneer schepen de terminal aandoen, stellen wij onze leden voor om lading te verplaatsen waar ze maar kunnen, om er maar voor te zorgen dat ze een schip vinden dat Zuid-Afrika als eerste verlaat. In het geval van Europa zou je lading naar Kaapstad sturen en in het geval van het Verre Oosten en het Midden-Oosten naar Durban om de kans te vergroten om het product snel op de markt te brengen."

Twee vervangende kranen
Aan de andere kant is Citrus Growers' Association al iets geholpen met twee vervangende mobiele havenkranen in Port Elizabeth, afkomstig van Liebherr in Duitsland. Deze kranen zullen worden gebruikt terwijl twee walkranen worden opgeknapt, wat naar verwachting een jaar zal duren, waarna de vervangende kranen naar de haven van Kaapstad, hun oorspronkelijke bestemming, zullen gaan.

MV Happy Dragon lost twee Liebherr mobiele havenkranen op de Port Elizabeth Container Terminal (foto: Mitchell Brooke)

Vorig jaar nog overwoog Transnet om de containerterminal van Port Elizabeth te ontmantelen, wat de haven van Ngqura enorm onder druk zou hebben gezet gezien de groei van de citrussector in de komende jaren. De regering was overtuigd door het voorstel van de Citrus Growers' Association om de PE containerterminal open te houden, omdat deze belangrijk is vanuit strategisch oogpunt, ook al is deze alleen in gebruik tijdens het citrusseizoen.

"Citrus Growers' Association erkent de hoge kosten van de exploitatie en het onderhoud van de aanlegplaats, maar de Ngqura-terminal zou door de toegenomen volumes vanuit de Oost-Kaap onder zoveel druk komen te staan, dat de hele bevoorradingsketen in de regio erdoor verstopt zou raken," besluit Mitchell.

Voor meer informatie:
Mitchell Brooke
Citrus Growers’ Association
+27 31 765 2514
Mitchell@cga.co.za
www.cga.co.za

Publicatiedatum: