Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Álvaro Partida, Partida Logistics (Spanje):

“Dankzij AGF blijven onze vrachtwagens rijden en ligt douaneafhandeling niet stil”

Op dinsdag 31 maart werd het laden en lossen in de Spaanse haven van Algeciras gedurende 4 uur onderbroken, zowel bij APM Terminals als bij Total Terminal International Algeciras (TTIA). De mini-staking was een gevolg van de afwezigheid van 420 havenarbeiders, waardoor de overgebleven werknemers overbelast raakten. De vertegenwoordigers van de stuwadoors vragen om een bonus voor zolang de noodtoestand van kracht blijft vanwege de toegenomen risico's en werkdruk. De werkgevers gaan daar niet mee akkoord.

Tot nu toe zijn er vrijwel dagelijks vergaderingen geweest tussen bedrijven en stuwadoors om een overeenstemming te bereiken over hoe het best de werkzaamheden in de terminals gaande te houden en tegelijkertijd de preventie- en hygiënemaatregelen te versterken om de kans op besmetting met het coronavirus te minimaliseren. De haven van Algeciras is het belangrijkste overslagpunt in Spanje. In 2019 werd er 109,4 mln ton goederen overgeslagen.

"Na deze korte staking hebben we het werk weer kunnen hervatten zoals voorheen", zegt Álvaro Partida, hoofd van de commerciële afdeling van douane-expediteur en logistiek dienstverlener Partida Logistics. "Er was gewoon wat vertraging bij het lossen van fruit van het zuidelijk halfrond, zoals avocado's, mango's, citrus, meloen en watermeloen. Sinds in Spanje de noodtoestand is uitgeroepen, beperkt het handelsverkeer zich tot essentiële producten, vooral groenten en fruit. Dankzij AGF blijven wij en andere logistieke dienstverleners, alsook de stuwadoors, aan de slag in de haven."

“Het fruit en de groenten uit Marokko, een van de grootste leveranciers van Spanje, heeft geen last ondervonden van de mini-staking. Het overgrote deel ervan, tot wel 95%, komt het land binnen in vrachtwagens die de ferry nemen”, legt hij uit.

“Hoewel er al jaren verschilpunten telkens weer de kop opsteken tussen de stuwadoors en de bedrijven, is dit niet het moment om de belangrijkste goederenhaven in Spanje lam te leggen. We mogen van geluk spreken dat we werk hebben, dat we onze logistieke en douaneactiviteiten kunnen blijven uitvoeren. Alles is complexer uiteraard, want nu moeten we rekening houden met de hygiënemaatregelen om besmettingen te voorkomen. We hebben bijvoorbeeld onze interne werkwijze voor de presentatie van documenten aangepast, waardoor onnodig contact tussen personeel wordt vermeden. Om de import en dus de aanvoer van goederen versneld te laten verlopen, zijn de fytosanitaire inspecties en bepaalde andere controles flexibeler geworden. De inklaring van voedsel gebeurt zo snel mogelijk", besluit Álvaro Partida.

Voor meer informatie:
Álvaro Partida
Partida Logistics
Tel: +34 652094432 (Spanje)
apartida@partidalogistics.com
partidalogistics.com

Publicatiedatum: