Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Morrisons niet verantwoordelijk voor datalek

Thailand: Central Food Hall gebruikt robots wegens coronavirus
De Thaise supermarktketen Central Food Hall heeft speciale robots ingezet om winkels te reinigen. De zogeheten UV-C Disinfection Robots zijn een maatregel tegen de verspreiding van het coronavirus. Central Food Hall is de eerste keten in Thailand die gebruik maakt van desinfecterende robots. De robots zijn gecertificeerd door de WHO en CDC en zijn in staat om in een mum van tijd door middel van verhitting 99,99% van alle ziektekiemen te vernietigen. De robot wordt op dit moment tijdens sluitingstijden ingezet bij een Central Food Hall-locatie in een wijk in Bangkok. Er zijn plannen om de robots ook bij andere vestigingen en bij filialen van Tops Market in te zetten.
Bron: insideretail.asia 

Frankrijk: Carrefour werkt samen met Uber Eats
De Franse supermarktketen Carrefour gaat samenwerken met de thuisbezorgservice Uber Eats. Samen wordt een nieuwe bezorgdienst opgezet, waarmee de inwoners van Parijs dagelijkse benodigdheden en levensmiddelen ondanks de huidige lockdown alsnog in kunnen slaan. Over heel Europa spelen thuisbezorgbedrijven in op de enorme vraag naar online retail, die door de coronaviruscrisis is ontstaan. Zowel in Frankrijk als in andere Europese landen zijn veel fysieke supermarkten nog steeds in bedrijf, hoewel een groot aantal winkels maatregelen hebben getroffen. Zo is bij veel supermarkten het maximaal aantal bezoekers beperkt, dat tegelijkertijd aanwezig mag zijn. Ook proberen consumenten zelf zoveel mogelijk het aantal supermarktbezoeken te beperken. De samenwerking tussen Carrefour en Uber Eats gaat vanaf 6 april van start bij ongeveer 15 winkels in Parijs. Vervolgens zal de thuisbezorgsamenwerking ook in de rest van Frankrijk worden doorgevoerd. De bezorgdienst is online te vinden via de website of app van Uber Eats, waarbij een buurtwinkel van Carrefour naar keuze beschikbaar is.
Source: reuters.com 

Picnic opent tweede distributiecentrum in Duitsland
De online supermarkt Picnic heeft zijn tweede distributiecentrum in Duitsland geopend. De faciliteit heeft een oppervlak van 15.000 vierkante meter en bevindt zich in Herne in het Ruhr-gebied. Naar eigen zeggen heeft Picnic in de afgelopen paar weken hard gewerkt om zijn logistieke capaciteit aan te passen aan de toegenomen vraag. Met hulp van de lokale overheid van Noordrijn-Westfalen was het Nederlandse bedrijf snel in staat om het nieuwe logistieke centrum op te zetten.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Iceland-directeur wil meer koopzondagen wegens coronaviruscrisis
Richard Walker, de algemeen directeur van de supermarktketen Iceland, heeft een beroep op de Britse overheid gedaan om de wetgeving op koopzondagen tijdelijk op te heffen. Deze wetgeving beperkt in grote mate de openingstijden op zondagen voor grote supermarktketens. "WE hebben met de overheid hierover gesproken", aldus Walker in een gesprek met ITV News. "Mijn handen zijn nog steeds gebonden aan deze ouderwetse regelgeving voor koopzondagen. We bevinden ons nu in een nationale crisis en daarom moeten onze winkels open blijven."
Bron: itv.com 

Duitsland: HelloFresh verwacht hogere kwartaalomzet
HelloFresh gaat in Duitsland ervan uit dat de omzet en bruto winst van het eerste kwartaal hoger uit zullen vallen. Het bedrijf had in januari en februari van 2020 een voortdurende sterke groei. Deze groei heeft zich in de tweede helft van maart verder ontwikkeld, mede door de situatie omtrent COVID-19 en de daarmee gepaard gaande stijgende vraag. Op basis van eerste prognoses stelt HelloFresh dat in het eerste kwartaal een omzet wordt behaald van tussen de € 685 mln en € 710 mln. In het eerste kwartaal van 2019 stond de omzet op € 420,1 mln. De geraamde omzet is significant hoger dan de verwachtingen van analisten. De bruto winst wordt geraamd op tussen de € 55 mln en € 75 mln. In dezelfde periode van 2019 had HelloFresh een verlies van € 26,1 mln. Ook de geraamde bruto winst is hoger dan wat analisten in prognoses hebben opgesteld.
Bron: dgap.de 

VK: Morrisons niet verantwoordelijk voor datalek
Het Britse hooggerechtshof heeft bepaald dat Morrisons niet verantwoordelijk moet worden gehouden voor het lekken van informatie van ongeveer 100.000 werknemers. De informatie had betrekking op de salarisadministratie en werd gelekt door een rancuneuze medewerker, die deze informatie vervolgens op internet had gezet en naar nieuwsbladen had gestuurd. Eerdere rechtszittingen hadden bepaald dat Morrisons wel verantwoordelijk voor het lek was en daarom de schadeclaims van duizenden werknemers moest betalen. Een panel van vijf rechters besloot nu unaniem dat Morrisons niet aansprakelijk kon worden gehouden voor de acties van de medewerker.
Bron: theguardian.com 

Duitsland: Galeria Karstadt Kaufhof vraagt om hulp van overheid
De Duitse keten Galeria Karstadt Kaufhof bevindt zich op de rand van een faillissement. Daarom vraagt het bedrijf bij Duitse overheidsinstanties om hulp in de vorm van een noodlening. Tot nu toe heeft deze oproep nog weinig succes gehad. Galeria Karstadt Kaufhof is in onderhandeling over een lening met de Duitse staatsbank. De raad van bestuur van het bedrijf heeft de hulp hard nodig, omdat er op dit moment wegens stijgende kosten meer dan € 80 mln per week aan omzet wordt ingeleverd. Veel van de hulpprogramma's van de Duitse overheid zijn echter bestemd voor bedrijven die voorheen in goede financiële gezondheid verkeerden en die puur door de coronacrisis in moeilijke tijden terecht zijn gekomen. Daarbij moet 10% tot 20% van de lening van commerciële banken komen. De meeste banken zijn niet bereid om risico te lopen met Galeria Karstadt Kaufhof. Wel werd recent voor miljarden aan noodfinanciering verkregen voor TUI en het moederbedrijf van MediaMarkt, Ceconomy.
Bron: retaildetail.eu 

Spanje: DIA werkt met Glovo en neemt personeel aan
De Spaanse supermarktketen DIA heeft een overeenkomst voor samenwerking getekend met het thuisbezorgplatform Glovo. Ook heeft het bedrijf zijn werkleger versterkt met duizend nieuwe medewerkers, zodat de toestroom aan online bestellingen beter kan worden verwerkt. Volgens DIA komt de opmars aan online bestellingen door het feit dat consumenten wegens de coronaviruscrisis liever aan huis laten bezorgen en het bezoek aan een supermarkt proberen te vermijden. In de afgelopen tijd zijn er al pilotfases uitgevoerd, waarbij werknemers van Glovo actief zijn bij vestigingen van DIA.
Bron: spainsnews.com 

Braziliaanse supermarkten nemen 5.000 werknemers aan
Braziliaanse supermarkten zijn van plan om 5.000 tijdelijke werknemers in te huren in de omgeving van São Paulo. De omgeving van São Paulo geldt als de regio van Brazilië die het zwaarst is getroffen door het coronavirus. De nieuwe werknemers moeten helpen om de toegenomen vraag van consumenten tegemoet te komen. Ook vervangen de tijdelijke krachten werknemers die in quarantaine zijn geplaatst, aldus de lokale branchevereniging APAS. De meeste nieuwe werknemers zullen worden ingezet als vakkenvullers en kassamedewerkers. Sollicitatiegesprekken worden voornamelijk gevoerd via het chatprogramma WhatsApp.
Bron: reuters.com 

VS: Kroger heeft toename in LFL-maandomzet van 30%
Kroger zag in maart zijn vergelijkende winkelomzet toenemen met ongeveer 30%. Consumenten slaan massaal producten in wegens de pandemie. Het bedrijf heeft verder aangegeven $1mld (€ 910 mln) te moeten lenen om een financiële reserve aan te leggen in verband met mogelijke verdere nadelige gevolgen van de huidige crisis. De aandelen van Kroger stegen met ongeveer 5%, nadat het bedrijf aangaf zijn winstverwachting nog steeds aan te houden. Dit staat in schril contrast tot veel concurrenten, die hun winstverwachting juist hebben geschrapt wegens de grote mate van onzekerheid door de coronaviruscrisis. Kroger gaf aan dat het nog te vroeg is om te speculeren over wat de situatie in de toekomst zal zijn qua consumptie en hoe dit invloed zal hebben op de omzet. 
Bron: reuters.com 

VS: GrubMarket neemt Boston Organics over
GrubMarket heeft Boston Organics overgenomen. Boston Organics is een online thuisbezorgdienst in Massachusetts, die producten direct van de teler aan klanten levert. De overname van Boston Organics is voor GrubMarket de derde overname op het gebied van thuisbezorging van de afgelopen vier maanden. Aan het einde van vorig jaar kreeg GrubMarket het in Michigan gevestigde Doorganics in handen. Daarna volgde in januari de overname van het in San Francisco gevestigde Eating With The Seasons. Boston Organics levert in de omgeving van Boston verse en biologische groente en fruit aan consumenten en bedrijven. Het bedrijf zal onder GrubMarket zoals voorheen actief blijven, met aan het hoofd oprichter Jeff Barry.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon zoekt via Lyft meer personeel
Amazon maakt gebruik van zijn samenwerking met het persoonlijk vervoersbedrijf Lyft om meer werknemers aan te trekken. Via Lyft wordt aan chauffeurs gevraagd of ze ook bij Amazon werkzaam willen zijn. Op deze manier kan Amazon aan meer chauffeurs en andere logistieke medewerkers komen, die van groot belang zijn nu door de coronaviruscrisis het bedrijf onder druk is komen te staan. 
Bron: nasdaq.com 

VS: Dollar Tree-CEO garandeert leveringsketen ondanks extra druk
Gary Philbin, de directeur van Dollar Tree, heeft toegegeven dat de leveringsketen van zijn bedrijf onder druk is komen te staan wegens de vraag naar aanleiding van het coronavirus. Hij verzekert zijn klanten echter dat meer aanbod in aantocht is. “Als onze vrachtwagens bij winkels aankomen, hebben we waarschijnlijk genoeg voorraad voor anderhalve dag. Maar er komt meer aan", aldus Philbin in een interview op CNBC. "We hebben een beroep gedaan op onze leveranciers en er is nu in de leveringsketen een volume in aantocht van $1mld (€ 910 mln). Werknemers bij de 24 distributiecentra van de retailer werken volgens Philbin zeven dagen per week om aan winkels te leveren. Dollar Tree, dat ook verantwoordelijk is voor de keten Family Dollar, heeft ongeveer 15.000 winkels in de VS en Canada.
Bron: cnbc.com 

Publicatiedatum: