Volodymyr Gurzhiy, USPA Fruit

"Al deze factoren hebben geleid tot een sterke afname van de Oekraïense appelexport"

Volgens de Oekraïense Agrarische Exportorganisatie is de appelexport met 38% gedaald. Deze daling kan grotendeels toegeschreven worden aan de verspreiding van het coronavirus, wat geleid heeft tot hogere vrachttarieven en in sommige gevallen zelfs tot een volledige stop op de levering van appelen aan specifieke markten in Zuidoost-Azië. 

Oekraïne vecht evenals de rest van Europa tegen het coronavirus. De regering heeft drastische maatregelen getroffen in een poging de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, zegt Volodymir Gurzhiy, directeur van USPA Fruit. Zijn bedrijf importeert en exporteert appelen en zachtfruit, evenals overige AGF. In Oekraïne zijn verregaande maatregelen ingevoerd om verspreiding van het virus tegen te gaan. Het luchtverkeer van en naar andere landen werd op 17 maart opgeschort en op 18 maart werd ook het binnenlandse passagiersverkeer stilgelegd. In het openbaar vervoer werden ook beperkingen ingevoerd en in sommige steden ligt het openbaar vervoer helemaal stil. 

De invoering van deze maatregelen heeft uiteraard ook zijn weerslag op de fruithandel. Evenals elders ter wereld zijn de vrachttarieven fors gestegen. Gurzhiy: "De Covid-19-pandemie, die de wereld momenteel in zijn greep heeft en de invoering van niet eerder vertoonde quarantainemaatregelen in Oekraïne, hebben ertoe geleid dat we genoodzaakt zijn om de aanvoer van Oekraïense appelen voor programma's in diverse landen in Zuidoost-Azië te beperken of volledig op te schorten Daarnaast is het zo dat vanwege de daling van de aantallen de tarieven voor zeevracht fors hoger zijn geworden. De tarieven zijn met minimaal 40% gestegen en vaak zelfs met 50%. Al deze factoren hebben ertoe geleid dat de export van Oekraïense appelen met 38% is gedaald, zo meldt de Oekraïense Agrarische Exportorganisatie." 

Gurzhiy benadrukt dat het appelseizoen ook zonder de verspreiding van het coronavirus in Europa een uitdaging beloofde te worden. "Het afzetseizoen voor appelen in het seizoen 2019-2020 bleek vrij moeilijk te zijn voor Oekraïense exporteurs. We hadden te maken met ongunstige weersomstandigheden, een mindere kwaliteit van de appelen, lagere opbrengsten en een stijging van de Oekraïense munteenheid. Dit heeft geleid tot een sterkere vraag naar appelen en hogere prijzen op de binnenlandse markt, evenals een ernstige afname van de appelexport."

USPA Fruit zag de problemen al voor de coronauitbraak aankomen en is daarom in staat geweest de situatie naar haar beste vermogen het hoofd te bieden. "Ondanks het ontbreken van stabiliteit in de wereld en op de fruitmarkt is het ons gelukt om onze afzet op de Afrikaanse markt te verhogen en om onze eigen export te vergroten ten opzichte van vorig seizoen. We zijn erin geslaagd deze goede resultaten te behalen door grote aantallen appelen van premium kwaliteit bijeen te brengen in Oekraïne, evenals door onze klanten een betrouwbare dienstverlening te bieden en vast te houden aan onze eigen standaarden voor de levering van appelen," zegt Gurzhiy tot slot. 

 

Voor meer informatie: 
Volodymyr Gurzhiy
USPA Fruit
Tel: +380 67 503 43 07
Cell / WhatsApp: +380 50 925 57 32
Email: sales@uspafruit.com 
www.uspafruit.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven